Aktuális

"Jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk" - beszámoló a kampányfőnök képzésről

Kampányfőnök képzés 2020
from közéletiskolája on Flickr

Negyedik alkalommal vettem részt a Közélet Iskolája képzésén – és remélem, hogy nem utoljára.

Minden képzés előtt más helyzetből indultam – most egy komoly helyi ügy sikerre vitele motivált, és ez a képzés csodálatosan pont jókor került megrendezésre. Sok előzetes tapasztalattal érkeztem, és sok olyan előzetes tudással, amit korábbi Közélet Iskolája képzéseken kaptam – mégis rengeteg új dolgot tudtam meg, és sok új dologra ébredtem rá ezen a képzésen.

Letisztult például a fejemben a kampányfőnök szerepe, ami azt gondolom, nagyon sokunk fejében nem tiszta, összemosódnak a kampányban résztvevő szereplők feladatai, ami a végén a kampány sikerességét veszélyezteti.

Nagyon jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk, és vettünk részt a képzésen. Rengeteget tanultunk egymástól – ami a Közélet Iskolája képzéseinek egyébként egy alapeleme.

És rendkívül érdekes volt látni, hogy mindenkinek mást adott a képzés: volt, aki eldöntötte, hogy tényleg ez az ő feladata a kampány vezetése, volt, aki pont ellenkezőleg, rájött, hogy ő bizony soha nem akar kampányfőnök lenni – de már el tudja helyezni magát egy kampánycsapatban – ami szintén szuper, hiszen a kampányt nem a kampányfőnök viszi egyedül a hátán.

Rengeteg konkrét információt és személyes tapasztalatokat, meglepő kampányélményeket is megosztottak velünk a képzők, amit, mint fénylő aranyrögöket gyűjtöttem be – számomra talán a szerep tisztázásán kívül ezek voltak a legértékesebbek, amiket magammal viszek a jövőbeli kampányokba.

A képzés szerencsére személyesen volt (sok-sok maszkos ember és keresztül-kasul nyitott ablakok), és annak ellenére, hogy a 2 nap hosszú volt, hiszen rengeteg mindent tanultunk, nagyon jó volt a tevékenységgel és az agymunkával töltött idők váltakozása.

Ezeknek a képzéseknek speciális hangulata van: a hasonló problémák és a közösen átélt élmények után máig megmelengeti a szívem, ha egyik-másik korábbi társam posztjaiba belefutok a Facebookon.

Ha akár te, akár a csapatod kampányra készül a jövőben, mindenképpen jó alap hozzá ez a képzés. A legjobb, ha többen is csatlakoztok, mivel a gyakorlati feladatok során mindenki a saját konkrét tervezett kampányával foglalkozik – és azt legjobban a csapatod többi tagjával tudjátok megtenni.

Én mindig kettős érzéssel jelentkezek egyébként a Közélet Iskolája képzéseire: egyrészt ott van bennem a mohó vágy, hogy „Még akarok ebből a sok-sok értékes tudásból!” – másrészt többedszeri visszatérőként kicsit aggódok, hogy ne vegyem el a helyet olyanoktól, akiknek nagyobb szüksége lenne rá. Most azonban kicsit megnyugodtam, amikor megtudtam, hogy a résztvevőket mindig alapos megfontolás után válogatják össze, hogy egymástól is tudjunk sokat-sokat tanulni, és minél sokszínűbb, több helyről, többféle háttérrel vegyenek részt a képzésen.

Remélem még lesz jó pár olyan képzés, amibe bekerülök, hogy továbbvihessem magammal az itt kapott tudást.

 Pusztai-Pintér Mónika beszámolója

_______________________________________________

Ha szeretnéd visszanyerni a hited a politikában és a választási kampányokban, akkor csak ajánlani tudom ezt a képzést!

A kétnapos tréning során betekintést nyerhettünk Pikó András 8. kerületi polgármester kampányának fordulatoktól nem mentes részleteibe. Udvarhelyi Tessza kampányfőnök és Nagy Zsófia kommunikációs stratégiáért felelős egymást kiegészítve számoltak be tapasztalataikról. A résztvevők csoportja is színes és szimpatikus volt. Sok helyről érkeztünk: civil szervezetek, pártok és egyéb alakulatok.

Ami közös volt, hogy mindannyian lelkesen vetettük bele magunkat a témába, és általában a magyar közéletbe, ami felüdítő tapasztalás volt.

A tréning során elméleti részek és gyakorlati feladatok váltották egymást. Az elméleti rész a 8. kerületi kampány tapasztalatainak a szintetizálására épült, és így a gyakorlatban is egyből alkalmazható iránymutatásokat is tartalmazott. A gyakorlati feladatok során nekiláthattunk egy saját kampány átgondolásának, kidolgozásának, és még arra irányuló feladat is volt, hogy egyáltalán mennyire vagyunk kampányfőnöknek valók.

A részvételi demokrácia állt a képzés középpontjában, és az, hogy mindannyian tehetünk azért, hogy egy jobb országban élhessünk. Nagyon örülök, hogy részt vehettem a tréningen, és remélem, hogy sokan mások is el fogják ezt végezni, vagy a Közélet iskolája egyéb képzéseit, melyek mind elősegítik az állampolgári tudatosságot, és cselekvésre ösztönöznek.

Nagy Eszter beszámolója

Értelmiségi paraszt fiatalok - beszámoló a NÉKOSZ városi sétáról

IMG_20200926_103527
from közéletiskolája on Flickr

Szeptember 26-án tartottuk meg az első (nyilvános) városi sétánkat a Népi Kollégiumokról. Jobb időben reménykedtünk, de szerencsére a kellemetlenül hideg és szeles időjárás ellenére is szép számmal, 20-25-en összegyűltünk az Egyetem téren, ahol a séta kezdődött.

A Népi Kollégiumok a 30-as években indult pedagógiai kísérlet arra, hogy paraszt fiatalok úgy kerülhessenek be az egyetemekre és úgy válhassanak aztán az értelmiségi-diplomás réteg tagjaivá, hogy közben nem veszítik el paraszti identitásukat és kötődéseiket.

A cél tehát egy olyan társadalmi mobilitási út létrehozása volt, amely nem fölözi le a parasztság legtehetségesebbjeit, helyette egy olyan csoportot teremt, amely híd lehet közöttük és a polgári/úri osztályok között.

Nagy Kristóf, a séta vezetője, érzékletesen mutatta be, hogy ez milyen identitáskonfliktusokat okozott a népi kollégisták számára: ők voltak a magas körökben forgó díszparasztok, akiknek a támogatás érdekében be kellett tölteniük a rájuk kiosztott szerepet. Ezért úri közönség előtt táncoltak és énekeltek a szalonokban, fontos emberekkel paroláztak, és egy divattervező által rájuk adott népi motívumok ihlette drága ruhákban jártak – miközben ők maguk pontosan tudták, hogy a falvakban az emberek szép ruhát legfeljebb vasárnaponként hordanak, amúgy pedig inkább rongyokat viselnek.

Eközben ráadásul ideológiai értelemben is egyre inkább eltávolodtak a fősodor politikai eszméitől: bár a Népi Kollégiumok számára a nacionalista Turul Szövetség adta meg az intézményi (és részben anyagi) hátteret, a kollégisták hamar balra tolódtak, ami természetesen komoly konfliktusokat okozott, még olyan is volt, hogy hetekre tüzelő nélkül hagyták őket télen. Természetesen a második világháború után a politikai környezet a feje tetejére állt, de a kollégisták helyzete ezzel sem vált sokkal könnyebbé: ettől kezdve a hatalom saját eszközeként bánt velük, ami szintén nem kedvezett az alulról szerveződő autonóm csoportnak.

A Nékosz társadalmi és politikai jelentőségén túl a kollégisták életének néhány izgalmas, már-már bulvárt idéző részletéről is hallottunk: a fiatalok olyan sokat néptáncoltak (paraszt identitásuk megőrzése érdekében), na meg politizáltak, hogy mellette a tanulásra elég kevés idejük jutott.

Baloldali elkötelezettségüket mutatja, hogy a szobáikat szövetkezeti alapon szervezték meg, de ennek a tudatosságnak némileg ellentmond pl. az a tény, hogy volt olyan igazgatóválasztás, ahol a jelöltek birkózással döntöttek a posztról. Az ilyen érdekességek mellett korabeli képek, videók és hangfelvételek tették változatossá a programot.

A sétán megnéztük a kollégium első épületét, majd a Nemzeti Múzeum kertjében folytattuk a beszélgetést, és végül a Rajk László szakkollégium előtt fejeztük azt be. A hideg miatt sajnos a program végére tervezett olvasókör elmaradt, de a résztvevők kérdések és hozzászólások útján interaktívvá tudták tenni a sétát, így beszéltünk többek közt a mozgalom és a kollégisták utóéletéről is. Többen említették például, hogy a „Sej, a mi lobogónkat” c. dal, ami a Népi Kollégisták himnusza volt, később az állami felvonulások és ünnepélyek részévé vált, de szóba került a kollégisták ’56-ban és a rendszerváltásban betöltött szerepe, valamint Jancsó Miklós Fényes szelek c. filmje is.

Bauer Flóra beszámolója

KÖNYV - Bodor Péter: Cseppben a tenger – A politikai pluralizmus kialakulása egy budapesti lakótelepen

borito cseppben a tenger
from közéletiskolája on Flickr

Bodor Péter: Cseppben a tenger – A politikai pluralizmus kialakulása egy budapesti lakótelepen (1990)

 „Én nem éreztem jónak a beköltözők közti szellemet; a zárt lépcsőházakban mindenki visszavonult a saját lakásába, és azzal volt elfoglalva, hogy megszervezze a saját életét…" mondta Báthory Béla, a későbbi Újpalotaiak Baráti Egyesületének elnöke.

Bodor Péter Cseppben a tenger című könyve az Újpalotaiak Baráti Körének indulását mutatja be, ami az államszocializmus végének egyik első bejegyzett és példaértékű civil szervezeteként indult, és ma is működik.

Az egyesület tagjai '80-as évek végén kezdtek el dolgozni azért, hogy közösséget teremtsenek és kulturális programokat hozzanak a nemrég felhúzott lakótelepre.

"Arra szeretnénk felhívni az emberek figyelmét, hogy ne fogadják kritikátlanul, amit a helyi hatalom felkínál, ne vegyék tudomásul szó nélkül, amit kapnak. Szóljanak bele, vegyék kezükbe a körülöttük lévő ügyeknek az irányítását vagy legalább az alakítását." - foglalta össze egy szervező az Újpalotaiak Baráti Körének küldetését. Nem véletlen, hogy a pártállami hivatalok képviselői megpróbálták ellehetetleníteni vagy legalább elodázni az Egyesület megalakulását.

A fényképészetben nincsen jelentéktelen pillanat - beszámoló a Fotózás és aktivizmus képzésről

IMG_8687
from közéletiskolája on Flickr
Ez volt az első Közélet Iskolája képzés, amin részt vettem és örömmel osztom meg visszajelzésemet. A kooperatív munka és tapasztalat élményét követően, Csoszó Gabriella szavait viszem magammal a kétnapos programból: " a fényképészetben nincs jelentéktelen pillanat."
A Fotózás és Aktivizmus képzés segítséget nyújtott abban, hogy elsajátítsam a szociofotózás alapjait. Elméleti és gyakorlati oktatásnak is részesei voltunk, nagyon aktuális témákat érintve.
Ebben a barátságos és elfogadó környezetben igen hamar feloldódott minden résztvevő, hála a szervezőknek és az oktatónak, na meg az egy órás ebédszünetnek.
Fényképezőgéppel vagy egy okostelefonnal is könnyen elvégezhető volt az összes feladat, a hangsúly a csoportos munkán és a jókedven volt. A második napon együtt sétáltunk ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vas utcai épülete elé, ahol egy biciklis demonstráción készítettünk fotókat. Biztos vagyok benne, hogy civil munkáim során hasznosítani tudom majd az itt megszerzett ismereteimet. Továbbá az is biztos, hogy nem ez volt az utolsó képzés, amire jelentkeztem.

"Nagyon hasznos volt közösen játszani" - beszámoló a Szerveződj! játékvezető képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolájában már a hivatalos tanévkezdés előtt megtartottuk az első képzésünket. Augusztus utolsó péntek délutánján a nemrég megjelent Szerveződj! társasjáték levezetését tanultuk meg közösen a résztvevőkkel egy teljes játék lejátszása során.

A képzés célja az volt, hogy a játékot minél hatékonyabban tudjuk oktatási céllal saját közösségeinkben használni, így nem meglepő, hogy a résztvevők között főleg pedagógusok, szociális munkások, és persze aktivisták voltak. Az oldott hangulatú képzés egy délutánt vett igénybe, és a játék levezetése mellett arra is kaptunk ötleteket, példákat, hogy milyen bemelegítő gyakorlattal érdemes a játékot elkezdeni, és közben – korosztálytól és célcsoporttól függően – miről érdemes még beszélgetni a játékosokkal.

A résztvevők több új ötletet is hoztak, amivel az Ügykártyák bővíthetők, illetve felmerült, hogy a játékot nem csak oktatási céllal, hanem az egyes akciók előkészítése során ötletelésként, modellezésként is használható.

Mivel a játék menete és a pontozás nem olyan egyszerű, mint egy hagyományos asztali társasjátéknál, ezért biztos, hogy még mindenkinek gyakorolnia kell, mielőtt élesben oktatásra használhatná, de az biztos, hogy nagyon hasznos volt közösen játszani! Reméljük, hogy minél többen fogják hasznát venni a tevékenységük során!

“The history and future of our struggles” – participatory action research about grassroots organizations and the coronavirus pandemic in Hungary

DSC_5884
from közéletiskolája on Flickr

Research team: Zsófia Ádám, Cili Lohász, Máté Lukács, Melinda Mihály, Zóra Molnár, Annajuli Rosenfeld, Bernadett Sebály, Tessza Udvarhelyi, Zsuzsa Vass, Miklós Zsámboki

The School of Public Life is a community-based training, research and development center that develops democratic culture in Hungary 1) by improving the citizenship skills of people living in social exclusion, 2) supporting social movements and groups that fight for social justice, 3) pursuing participatory and community-based research about social exclusion and democracy, and 4) supporting the strategic planning of social justice organizations. The School engages in participatory action research that supports the work of social movements and organizations working for social change. In the following, we will introduce our most recent participatory action research project.

The participatory action research project titled “The history and future of our struggles” started in January 2020 in Budapest, Hungary. Its original goal was to find out what we can learn from Hungarian social movements after the regime change in 1989/1990 and how contemporary struggles can benefit from this knowledge. However, the outbreak of the coronavirus pandemic brought many challenges for our group and we had to make some decisions regarding our operation. We not only had to move all of our work online, but it was also important to our group members to connect with and react directly to the processes happening around us at the moment. In the end, we have agreed that our main research question will be the following: “What political opportunities does the COVID 19 pandemic create for grassroots initiatives, and how can they use these in the long run?”

As members of our research team are interested in different aspects of this complex topic, we have created three working groups: one of them focuses on the role of civic actors who got involved in municipal politics after the 2019 municipal elections, the second one studies grassroots alliances launched during the pandemic, and third group analyzes the pandemic as a political opportunity. While the working groups have developed their own research plans, they regularly share their progress with each other and learn from each other’s experiences.

Felhívás: Elvisszük hozzád a Szerveződj! érdekvédelmi társasjátékot

IMG_7875
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája célja, hogy a demokrácia ne csak papíron, hanem a valóságban is létezzen Magyarországon. Ehhez elengedhetetlen, hogy az emberek közösen álljanak ki a számukra fontos ügyekért. 

A Szerveződj! című felnőttek számára kifejlesztett társasjátékkal meg szeretnénk mutatni, hogy az aktivizmusnak és az érdekérvényesítésnek számtalan formája létezik – és azt is, hogy ezt mindenki tudja csinálni! Azt reméljük, hogy a játék jó beszélgetéseket eredményez, valamint kibővíti az aktív állampolgárok eszköztárát.

Most ingyenes társasjáték délutánt ajánlunk szociális intézményeknek és hátrányos helyzetű emberekkel dolgozó civil szervezeteknek!

Várjuk családsegítők, nappali melegedők, hajléktalanszállók, munkaügyi központok, könyvtárak, hátrányos helyzetű emberekkel dolgozó szervezetek vagy közösségi terek jelentkezését!

Népi kollégiumok, egy nagyszabású pedagógiai kísérlet - városi séta

A séta során a 20. század legnagyobb magyar pedagógiai kísérletének, a népi kollégiumi mozgalomnak a helyszíneit járjuk be.
A népi kollégiumok úgy akarták segíteni a parasztfiatalok egyetemi éveit, hogy közben azokból ne tradicionális értelmiségiek, hanem egy új, a parasztsághoz és az alávetett rétegekhez hű elit legyen.

A séta során felelevenítjük, hogyan válhatott az 1939-ben 30 fővel megalakult parasztkollégiumból 1949-re egy 10.000 fős szervezet, és hogyan lavírozott a népi kollégiumi mozgalom több kevesebb-sikerrel a Horthy- és a Rákosi-rezsimben is.

Szülinap és választási kisokos bemutató

Szeptember 4.
Auróra Közösségi ház
17:00- 18:45 "Civilek" az önkormányzatokban - elefánt a porcelánboltban? kisokos bemutató és kerekasztal beszélgetés a Közélet Iskolájában
Bemutatjuk a Választás mindenkié című kisokosunk második, frissített kiadását, amelyben a Mártát Magdolnának! kampány tapasztalatait kiegészítettük a győztes Pikót polgármesternek! kampány tapasztalataival is a C8 - Civilek Józsefvárosért szervezettel együttműködésben.
 A kisokos a helyszínen ingyen elvihető lesz, de minden adománynak nagyon örülünk, amivel a Közélet Iskolája munkáját támogatod. 
Udvarhelyi Tessza, a józsefvárosi Pikó kampány kampányfőnöke és a Közélet Iskolája társalapítója vezeti a választási kisokoshoz kapcsolódó kerekasztal-beszélgetést. Olyan vendégek vesznek részt a beszélgetésen, akik közel egy évvel ezelőtt jutottak be a települési önkormányzatokba vagy aktivistaként dolgoznak ellenzéki önkormányzatokkal. Közös bennük, hogy mindannyian civil szervezetek képviselőjeként kezdtek el foglalkozni a politikával és szeretnék megváltoztatni a közösségek és a hatalom viszonyát. Velük értékeljük az elmúlt hónapokat, beszélünk a sikerekről, a nehézségekről és a fejlődés lehetőségeiről és szó lesz arról is, hogy mit tanultunk eddig és hogyan látjuk a magyar demokrácia jövőjét.
 18:45-19:00 Torta és koccintás
Köszöntsük fel együtt a Közélet Iskoláját 6. szülinapja alkalmából. Légy a vendégünk egy szelet tortára és egy pohár pezsgőre!
 19:00-20:00 Szerveződj! társasjátékozás
Próbáld ki a Közélet Iskolája társasjátékát érdekvédelemről, kampányszervezésről és társadalmi igazságosságról!
 20:00 Varsányi szirének koncert - népszerű popszámokat feldolgozó lánykórus
 Ne felejts el készpénzt hozni, hiszen helyszínen támogathatod a Közélet Iskoláját támogatói italok és ajándékok vásárlásával!

Felszabadulásunk története - beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok pedagógus, bár mindig annak néznek, és mindig is kacérkodtam a neveléssel, még ha féltem is tőle. Voltak próbálkozásaim, kezdetben a szűkebb szakmámon belül – építészként végeztem – majd a kört tágítva az épített környezeti nevelésnél kötöttem ki. Ez a terület a gyerekek érzékenyítését takarja a legszűkebb környezetük iránt- sok játékkal és kreatív feladatokkal.

Older Oldest