Aktuális

“The history and future of our struggles” – participatory action research about grassroots organizations and the coronavirus pandemic in Hungary

DSC_5884
from közéletiskolája on Flickr

Research team: Zsófia Ádám, Cili Lohász, Máté Lukács, Melinda Mihály, Zóra Molnár, Annajuli Rosenfeld, Bernadett Sebály, Tessza Udvarhelyi, Zsuzsa Vass, Miklós Zsámboki

The School of Public Life is a community-based training, research and development center that develops democratic culture in Hungary 1) by improving the citizenship skills of people living in social exclusion, 2) supporting social movements and groups that fight for social justice, 3) pursuing participatory and community-based research about social exclusion and democracy, and 4) supporting the strategic planning of social justice organizations. The School engages in participatory action research that supports the work of social movements and organizations working for social change. In the following, we will introduce our most recent participatory action research project.

The participatory action research project titled “The history and future of our struggles” started in January 2020 in Budapest, Hungary. Its original goal was to find out what we can learn from Hungarian social movements after the regime change in 1989/1990 and how contemporary struggles can benefit from this knowledge. However, the outbreak of the coronavirus pandemic brought many challenges for our group and we had to make some decisions regarding our operation. We not only had to move all of our work online, but it was also important to our group members to connect with and react directly to the processes happening around us at the moment. In the end, we have agreed that our main research question will be the following: “What political opportunities does the COVID 19 pandemic create for grassroots initiatives, and how can they use these in the long run?”

As members of our research team are interested in different aspects of this complex topic, we have created three working groups: one of them focuses on the role of civic actors who got involved in municipal politics after the 2019 municipal elections, the second one studies grassroots alliances launched during the pandemic, and third group analyzes the pandemic as a political opportunity. While the working groups have developed their own research plans, they regularly share their progress with each other and learn from each other’s experiences.

Felhívás: Elvisszük hozzád a Szerveződj! érdekvédelmi társasjátékot

IMG_7875
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája célja, hogy a demokrácia ne csak papíron, hanem a valóságban is létezzen Magyarországon. Ehhez elengedhetetlen, hogy az emberek közösen álljanak ki a számukra fontos ügyekért. 

A Szerveződj! című felnőttek számára kifejlesztett társasjátékkal meg szeretnénk mutatni, hogy az aktivizmusnak és az érdekérvényesítésnek számtalan formája létezik – és azt is, hogy ezt mindenki tudja csinálni! Azt reméljük, hogy a játék jó beszélgetéseket eredményez, valamint kibővíti az aktív állampolgárok eszköztárát.

Most ingyenes társasjáték délutánt ajánlunk szociális intézményeknek és hátrányos helyzetű emberekkel dolgozó civil szervezeteknek!

Várjuk családsegítők, nappali melegedők, hajléktalanszállók, munkaügyi központok, könyvtárak, hátrányos helyzetű emberekkel dolgozó szervezetek vagy közösségi terek jelentkezését!

Népi kollégiumok, egy nagyszabású pedagógiai kísérlet - városi séta

A séta során a 20. század legnagyobb magyar pedagógiai kísérletének, a népi kollégiumi mozgalomnak a helyszíneit járjuk be.
A népi kollégiumok úgy akarták segíteni a parasztfiatalok egyetemi éveit, hogy közben azokból ne tradicionális értelmiségiek, hanem egy új, a parasztsághoz és az alávetett rétegekhez hű elit legyen.

A séta során felelevenítjük, hogyan válhatott az 1939-ben 30 fővel megalakult parasztkollégiumból 1949-re egy 10.000 fős szervezet, és hogyan lavírozott a népi kollégiumi mozgalom több kevesebb-sikerrel a Horthy- és a Rákosi-rezsimben is.

Szülinap és választási kisokos bemutató

Szeptember 4.
Auróra Közösségi ház
17:00- 18:45 "Civilek" az önkormányzatokban - elefánt a porcelánboltban? kisokos bemutató és kerekasztal beszélgetés a Közélet Iskolájában
Bemutatjuk a Választás mindenkié című kisokosunk második, frissített kiadását, amelyben a Mártát Magdolnának! kampány tapasztalatait kiegészítettük a győztes Pikót polgármesternek! kampány tapasztalataival is a C8 - Civilek Józsefvárosért szervezettel együttműködésben.
 A kisokos a helyszínen ingyen elvihető lesz, de minden adománynak nagyon örülünk, amivel a Közélet Iskolája munkáját támogatod. 
Udvarhelyi Tessza, a józsefvárosi Pikó kampány kampányfőnöke és a Közélet Iskolája társalapítója vezeti a választási kisokoshoz kapcsolódó kerekasztal-beszélgetést. Olyan vendégek vesznek részt a beszélgetésen, akik közel egy évvel ezelőtt jutottak be a települési önkormányzatokba vagy aktivistaként dolgoznak ellenzéki önkormányzatokkal. Közös bennük, hogy mindannyian civil szervezetek képviselőjeként kezdtek el foglalkozni a politikával és szeretnék megváltoztatni a közösségek és a hatalom viszonyát. Velük értékeljük az elmúlt hónapokat, beszélünk a sikerekről, a nehézségekről és a fejlődés lehetőségeiről és szó lesz arról is, hogy mit tanultunk eddig és hogyan látjuk a magyar demokrácia jövőjét.
 18:45-19:00 Torta és koccintás
Köszöntsük fel együtt a Közélet Iskoláját 6. szülinapja alkalmából. Légy a vendégünk egy szelet tortára és egy pohár pezsgőre!
 19:00-20:00 Szerveződj! társasjátékozás
Próbáld ki a Közélet Iskolája társasjátékát érdekvédelemről, kampányszervezésről és társadalmi igazságosságról!
 20:00 Varsányi szirének koncert - népszerű popszámokat feldolgozó lánykórus
 Ne felejts el készpénzt hozni, hiszen helyszínen támogathatod a Közélet Iskoláját támogatói italok és ajándékok vásárlásával!

Felszabadulásunk története - beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok pedagógus, bár mindig annak néznek, és mindig is kacérkodtam a neveléssel, még ha féltem is tőle. Voltak próbálkozásaim, kezdetben a szűkebb szakmámon belül – építészként végeztem – majd a kört tágítva az épített környezeti nevelésnél kötöttem ki. Ez a terület a gyerekek érzékenyítését takarja a legszűkebb környezetük iránt- sok játékkal és kreatív feladatokkal.

Hogyan legyél kampányfőnök? – képzés a Közélet Iskolájában

IMG_5394
from közéletiskolája on Flickr

Ezt a programot közkívánatra hirdettük meg, mivel az önkormányzati választások után sokan kérték, hogy szervezzünk képzést arról, hogy is kell egy sikeres és erős alulról szerveződő kampányt koordinálni. Ha a civil csoportoddal tervezed, hogy indulnátok a választásokon először vagy újra, esetleg az országgyűlési választásokon szeretnél alulról jövő kampány szervezni, akkor jelentkezz te is!

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekre keresünk megoldásokat:

-          Hogyan épül fel egy választási kampány?

-          Hogyan lehet támogatói bázist építeni?

-          Hogyan szervezzük és koordináljuk az önkénteseket?

-          Milyen egy jó kommunikációs stratégia?

-          Mit tanulhatunk a sikeres magyar és külföldi kampányokból?

Részvételi akciókutatás – online képzés a Közélet Iskolájában

IMG_5251
from közéletiskolája on Flickr

Hogyan idézhet elő a kutatás valós társadalmi változást? Miként válhatnak kutatóvá olyan emberek, akik sosem jártak egyetemre? Hogyan működik a közösségi alapú kutatás?

Ezen az online képzésen a résztvevők megismerkedhetnek a részvételi akciókutatás (RAK) elméleti és gyakorlati alapjaival, és valós példákat láthatnak arra, hogy ez a módszer hogyan használható társadalmi problémák megoldására, és miként járulhat hozzá ahhoz, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok tagjai felismerjék az őket érintő rendszerszintű elnyomás okait, és képesek legyenek kiállni magukért. Az képzés végére a résztvevők kidolgozzák kutatási tervüket, melyet akár kiindulópontként használhatnak egy kutatás megvalósításához is.

Az elnyomás arcai - Képzés a társadalmi egyenlőtlenségekről

felhívás képIMG_6526
from közéletiskolája on Flickr

A közös cselekvés és társadalmi változás előfeltétele, hogy ismerjük a társadalom működését és az egyenlőtlenségek okait. Csak ennek ismeretében tudunk hatékonyan beavatkozni a rendszer működésébe egy igazságosabb társadalomért.

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekre keresünk választ:

-          Miért keresünk kevesebbet Magyarországon, mint Nyugat-Európában?

-          Hogyan marad fenn a hátrányos helyzet generációkon keresztül?

-          Hogyan lehet egyszerre munkaerőhiány és munkanélküliség?

-          Hogyan lesznek egyenlőtlenségek a férfiak és nők közötti különbségekből?

-          Milyen szerepet játszik az állam mindezekben?

Hogyan szervezzünk csoportot? – képzés a Közélet Iskolájában

felhívás kép
from közéletiskolája on Flickr

Egyedül még senki nem változtatta meg a világot. A társadalmi változásért küzdő szervezetek és mozgalmak alapegysége a közös célért dolgozó, demokratikusan működő csoport. Ezen a képzésünkön megtanulhatod, hogyan szervezz te is ilyen csoportot!

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekre keresünk megoldásokat:

-          Hogyan lesz egy jó ötletből közös ügyért dolgozó csoport?

-          Hogyan alakítsunk ki demokratikus csoportműködést, amiben jó dolgozni?

-          Hogyan toborozzunk és tartsunk meg új tagokat?

-          Hogyan légy jó közösségi vezető?

Polgári engedetlenség képzés a Közélet Iskolájában

IMG_7646
from közéletiskolája on Flickr

Sokan hallottak Gandhiról, Rosa Parksról vagy Martin Luther Kingről, mégis kevesen élnek a polgári engedetlenség eszközeivel. Pedig az érdekérvényesítés hagyományos eszközei gyakran elégtelennek bizonyulnak, és számtalan olyan igazságtalanságról tudunk, amellyel szemben akár törvénysértő eszközökkel is szükséges és igazolt fellépnünk. 

„Ha valamit is megbántam, az eddigi jó magaviseletem. Miféle ördög bújt belém, hogy ilyen jól viselkedtem?” – írta Thoreau, a polgári engedetlenség politikai filozófiájának klasszikus szerzője. Ha magadra ismersz az idézetben, ez a képzés neked szól! 

Older Oldest