Aktuális

Önkéntesek szervezése koronavírus idején

A koronavírus helyzet nagy kihívás elé állított mindenkit, aki emberek szervezésével, aktivizálásával vagy közösségépítéssel foglalkozik. Mintha elvesztettük volna minden eddig jól bevált eszközünket arra, hogy emberek között kapcsolatot építsünk. De szerencsére ez nincs így, és még a kötelező távolságtartás időszakában is vannak lehetőségek arra, hogy közösen dolgozzunk számunkra fontos ügyekért és közben az emberek közötti kapcsolatépítést is segítsük. Alább azokat a tapasztalatainkat fogaljuk össze, amiket a Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi részvételi irodája munkatársai, köztük alapítónk, Udvarhelyi Tessza szerzett a koronavírus-járvány idején szervezett önkéntes segítőmunka kapcsán.

Szegénység és önszerveződés a koronavírus idején – online beszélgetés a Közélet Iskolájában

szegénység cover2
from közéletiskolája on Flickr

A beszélgetésből megtudhatod, hogy...

▪ hogyan érinti a szegénységben élőket a válság,
▪ mik a követelései a szociális ágazatban dolgozóknak,
▪ mit tehet egy önkormányzat a kiszolgáltatott helyzetbe kerülő emberekért,
▪ a válságkezelés hogyan mélyíti el a társadalmi egyenlőtlenségeket,
▪ és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.

Kiderül az is, hogy hogyan lehet a segítségnyújtásba becsatlakozni és mi lenne jelenleg az állam és mi az önszerveződő csoportok, érdekvédők feladata.

Válság és szolidaritás az oktatásban – online beszélgetés a Közélet Iskolájában

tabla2
from közéletiskolája on Flickr

A járvány okozta átalakulások hatalmas mértékben érintették az oktatást, és ez által emberek millióit: otthonról dolgozó tanárok, kilakoltatott kollégisták, bizonytalan érettségizők, digitális eszközöket nélkülöző gyerekek, leterhelt szülők. A beszélgetésből megtudhatod, hogy mi jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást országszerte, és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre. Kiderül az is, hogy hogyan lehet a segítségnyújtásba becsatlakozni és mi lenne jelenleg az állam és mi az önszerveződő csoportok és érdekvédők feladata.

Hogyan moderálj online beszélgetést?

corona-5006277_1920
from közéletiskolája on Flickr

A korona járvány miatt sokunk életének jelentős része online terekbe költözött, és különböző internetes felületeken tartjuk a kapcsolat a csoportunk, szervezetünk tagjaival is. Nekünk is új terep volt a teljes belső kommunikációnkat monitorokon keresztül folytatni, és amúgy is nehezített pálya úgy beszélgetni egymással, hogy nem látjuk egymás testbeszédét rendesen, esetleg akadozik a net, és egyébként is mindenki feszült a járványhelyzet és a bezártság miatt. A bejegyzésben összeszedtük a saját tapasztalatinkat az online beszélgetések moderálásáról a Közélet Iskolája és a Deviszont Közösségi Tér elmúlt havi számtalan online találkozója alapján.

Túl sok a hír, de túl kevés az infó? - Mi így olvasunk híreket a koronajárvány alatt

compass-2779371_1920
from közéletiskolája on Flickr

A koronavírus járvány alatt könnyű úgy érezni, hogy túl sok a hír és mégis túl kevés az információ. Összezavaró lehet, hogy minél gyorsabban szeretnénk megérteni a folyamatosan változó világot, boldogulni a mindennapokban és megtalálni benne a saját szerepünket

Az online nyilvánosságnak most még nagyobb szerepe mint máskor: akinek megvan a lehetősége vagy arra kényszerül, hogy otthon maradjon, annak az internet lesz a fő érintkezési felülete a világgal.

Szerveződj! érdekvédelmi társasjáték

szervződj játék
from közéletiskolája on Flickr

Társasjáték aktivizmusról, kampányszervezésről és társadalmi igazságosságról

 5-10 játékos + játékvezető

 90-120 perc

 14 éves kortól

A Közélet Iskolája célja, hogy a demokrácia ne csak papíron, hanem a valóságban is létezzen Magyarországon. Ehhez elengedhetetlen, hogy az emberek közösen álljanak ki a számukra fontos ügyekért. Ezzel a társasjátékkal meg szeretnénk mutatni, hogy az aktivizmusnak és az érdekérvényesítésnek számtalan formája létezik – és azt is, hogy ezt mindenki tudja csinálni! Azt reméljük, hogy a játék jó beszélgetéseket és akár különböző ügyek körüli összefogásokat is eredményez, valamint kibővíti az aktív állampolgárok eszköztárát.

A Szerveződj! társasjátékban több körön keresztül különböző állampolgári szerveződések bőrébe bújtok, és minden körben egy újabb társadalmi ügyért álltok ki közösen. Például meg akarjátok akadályozni, hogy a városi park helyére plázát építsenek vagy azért küzdötök, hogy ne csökkentsék le a munkanélküli segély időtartamát. A Szerveződj! történetmesélésen alapul, ezért játék közben nyugodtan elengedhetitek a fantáziátokat és megvalósíthatjátok a legkreatívabb kampányt. De korlátozottak a lehetőségek, hiszen minden körben csak pár erőforrásból építkezhettek, és a szerencsének is van némi szerepe a végeredményre. A játékban lehet együtt és egyénileg is döntéseket hozni, de nyerni csak  közösen, csoportként tudtok. Képesek vagytok összefogni és minden eszközt a jó ügy szolgálatába állítani? 

Vásárold meg vagy töltsd le a játékot!

Derítsd ki, hogy mi a válság szuperképességed! - avagy szerepeink egy krízis idején

Mindannyian elveszve érezzük magunkat az új helyzetben. A Közélet Iskolája csapatában nagyon hasznosnak találtuk ezt a cikket, amelyben a munkahelyi, aktivista, közösségi szerepeink újragondolására kapunk eszközöket. Így lefordítottuk nektek önkéntes fordítók segítségével, akiknek köszönjük a munkát. Ha te is szeretnél önkéntesünk lenni kattints ide! Itt érhető el az eredeti cikk. Forrás megjelölésével az ebben található ötleteket és eszközöket szabadon lehet terjeszteni és alakítani.

Szerepünk feltérképezése a válság idején – hogyan lehetünk változáshozók egy krízisben?

Szerző: Deepa Iyer

Általában képes vagyok a gyors alkalmazkodásra, viszont az elmúlt hetekben a koronavírus világjárvány terjedésével kapcsolatban zavarodottnak és elveszettnek éreztem magam. A 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követően megtanultam gyorsan reagálni, és az elmúlt húsz évben gyorsan lendültem akcióba, reagáltam válsághelyzetekre. Részt vettem közösségi kampányokban, beavatkozásokat és mobilizációkat szerveztem. Most viszont zavaros és hirtelen változó állapotba kerültem, amelyben a motiváció és nyugalom, a felháborodás és kimerültség, az elszántság és a bánat állapotai kavarognak. Annak ellenére, hogy kapcsolatban állok különféle hálózatokkal, mentorokkal és szervezetekkel, képtelen voltam eldönteni, hogyan közelíthetném meg a témát.

Lassan tudatosult bennem, hogy a szélesebb környezetemre kell fókuszálnom. Próbáltam figyelni és megérteni, hogy mások mit tesznek, gondolnak és terveznek. Közben arra keresve a választ magamban, hogy én milyen értékeket tartok fontosnak, mire van szüksége a közösségemnek, és hogyan tudok ezeknek az igényeknek eleget tenni.

Online kurzus! Nemi szerepek és egyenlőtlenségek

IMG_6480
from közéletiskolája on Flickr

A nemi szerepelvárások és a nemek közötti egyenlőtlenségek mindenütt megjelennek és mindenkire hatással vannak. Korlátozzák a viselkedésünket, önkifejezésünket és az álmainkat is. Ahhoz, hogy meg tudjuk változtatni ezt a mélyen rögzült munkamegosztást és szokásrendszert, először alaposan meg kell értenünk a hozzá kapcsolódó társadalmi folyamatok működését.

Csatlakozz hozzánk egy kilenc napos folyamatra és gondolkodjunk közösen ilyen kérdésekről:   

-          Hogyan lesznek biológiai különbségekből társadalmi egyenlőtlenségek? És mit lehet tenni a változásért?

-          Mi az a jóindulatú szexizmus vagy az üvegplafon?

-          Miért nem marad otthon a több apuka a gyerekével? Miért csak 11% a női képviselők aránya?

-          A jelenlegi járványhelyzet hogyan hat különbözően a férfiakra és nőkre?

"Nincsen elnyomás, nincsen visszaélés a hatalmi státusszal, egyenlőség van"- beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

IMG_8041
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok gyakorló pedagógus, de több évig tartottam foglalkozást kisiskolásoknak, illetve különböző témákat vizuális, művészeti eszközökkel is feldolgoztam, kamaszokkal és felnőttekkel egyaránt. Már régebben is hallottam a Közélet Iskolájának erről a képzéséről, és mivel egyre többet szeretnék a jövőben pedagógiával, emberekkel foglalkozni, úgy éreztem, itt az idő, hogy részt vegyek.

Sosem szerettem iskolába járni, kimondottan utáltam a frontális, tekintélyelvű – sok esetben megszégyenítéssel is járó – oktatást. Mindig érdekelt, vágytam rá, milyen lehet demokratikusan tanulni, olyan légkörben, ahol nem szorongok állandóan, nem érzem kínosan magam, ha „rosszat” mondok.

Azt is meg akartam vizsgálni, hogy az általam tartott foglalkozások, pedagógiai munkák során nem termelem-e újra észrevétlenül a formális oktatásból hozott berögzült káros működéseket.

Amire büszkék vagyunk 2019-ből

 

Küldetésünk

A Közélet Iskolája idén ünnepelte az ötödik szülinapját – vagyis már fél évtizede dolgozunk azért, hogy

·         Magyarországon a kirekesztett állampolgárok is aktívan részt tudjanak venni a közéletben

·         az önszerveződés és a hatékony érdekvédelem eszközei minél szélesebb körben elérhetőek legyenek

·          megerősödjenek a társadalmi mozgalmak

·         a civil szervezetek tudatosan és demokratikusan működve tegyenek a társadalmi igazságosságért.

Mert a tudás erőt ad!

Newest Newer
Older Oldest