Aktuális

Megjelent a Feketemosó közéleti szabadlap első száma!

A Feketemosó egy havonta megjelenő, ingyenesen terjesztett, független közéleti magazin, ami közérthető módon tájékoztat hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat fontos politikai kérdésekről, a társadalmi igazságosság szellemében.

A közmédia és az olcsón hozzáférhető nyomtatott lapok egyoldalú, manipulatív és alacsony színvonalú tájékoztatást nyújtanak, viszont nagyon sok ember csak ezekhez jut hozzá. Emiatt sokaknak sérülnek a politikai szabadságjogai és emellett ez az egyik akadálya annak is, hogy a társadalmi igazságossághoz kapcsolódó értékek széles körben elterjedjenek. A Feketemosó lehetőséget biztosít az alacsonyan iskolázott, elszigetelt helyzetű emberek számára arra, hogy tájékozottak legyenek, átlássák a körülöttük zajló társadalmi folyamatokat és aktívan felléphessenek a változás érdekében.

A lap szabadon letölthető és terjeszthető! 2015. novemberi szám letölthető formátumban

Ha tudsz abban segíteni, hogy a lapból viszel hátrányos helyzetű közösségekbe vagy olyan helyszínekre, ahol hátrányos helyzetű emberek megfordulnak, jelezd nekünk!

Email: kozeletiskolaja@gmail.com

Telefon: 0670 509 8510 (Dósa Mariann)

A Feketemosó a Közélet Iskolája és a Kettős Mérce közös gondozásában jelenik meg.

Ha szeretnéd, hogy minél több emberhez eljusson a Feketemosó, támogasd munkánkat!

Társadalmi mozgalmak filmekben - egy résztvevő beszámolója

Az elmúlt 2 hónapban 8 alkalommal voltam részese a Közélet Iskolája „Társadalmi mozgalmak filmekben” elnevezésű képzésének. Ennek keretében olyan filmeket néztünk meg, amelyek a világ különböző pontjain, egymástól függetlenül, civil kezdeményezésre, a társadalom perifériájára szorult társadalmi rétegek mozgalmain keresztül mutatták be, hogy az emberek hogyan, miképpen adtak hangot elégedetlenségüknek.

Láttunk hajléktalan és fogyatékkal élők embereket, kisebbségben élőket, gyári munkásokat, környezetvédőket az utcára vonulni, hangjukat hallatva, emberi méltóságukat megőrizve, újabb és újabb embereket megszólítva, petíciókkal a kezükben küzdeni, harcolni saját magukért. A legjobb az egészben az volt, hogy minden alkalommal volt egy szakértő, aki velünk együtt nézte meg a filmeket, mi pedig vele együtt veséztük ki azokat. Átbeszéltük mi volt benne jó, mi volt érdekes, kire milyen hatással voltak a látottak. Érdekesek, és izgalmasak voltak a vélemények, hisz mindannyian más területről érkeztünk, más problémákra keressük a megoldást. Különös jelentőséggel bír a dolog, ha figyelembe vesszük a magyarországi gyűlöletkampányt a politikai elit részéről.

Lehetetlen volt nem asszociálnunk a mi társadalmunkban végbemenő, egyre inkább negatív töltetű változásokra, amikkel nap-mint nap találkozunk. Gondolataink azonnal arra terelődtek, hogy a filmeken látottak mennyire helyettesíthetőek be a mi társadalmunkba, hisz ezeknek a mozgalmaknak a mozgatórugója az volt, hogy az emberek képesek voltak bőrszíntől, vallástól, hovatartozástól függetlenül együtt, egyazon cél mögé felsorakozni. Ebből én azt a következtetést vontam le, hogy a szegénységnek van egy olyan fokozata, amikor minden külső tényező semmissé válik. Vagyis, ha az emberektől mindent elvesznek, az elkeseredés, a reménytelenség képes lebontani azokat a falakat, amiket nagyon nehéz lebontani. Azonban az igazsághoz tartozik az is, hogy az elmúlt hetekben, napokban magam is több tüntetésen ott voltam, így saját szememmel bizonyosodtam meg arról, hogy valami mégis csak elindult. Ennek pozitívuma, hogy a falak elkezdtek lebomlani, negatívuma, hogy ezek szerint baj van, nagy baj van az országban.

A 8 film közül engem leginkább az fogott meg, amelyikben Indiában egy gát megépítése miatt a folyó környezetében lévő falvakat nemes egyszerűséggel elárasztották, az ott lakók pedig földönfutókká lettek. Számomra is érthetetlen, hogy napokig kattogott bennem a filmvásznon pergő kockák mondandója, hisz éppen a környezetvédelem az, ami legtávolabb áll tőlem. 3 nap kellett, mire megértettem, hogy a hiba bennem van. Ugyanis számomra a víz egy teljesen természetes dolog! Megnyitom a csapot és iszom. Teleengedem a kádat és fürdőm. Elmegyek a Balatonra, és a langyos, élő tóban órákon át hűsölök. Nekem a víz olyan, mint az oxigén. Van. Ám az ott élők számára a folyó a megélhetést jelentette. Természeti népek, ahol nincs infrastruktúra. A folyómenti terület az otthonuk, ott születtek, ott nőttek fel, ott hagyományozódott generációól generációra a földművelés tudománya, ott imádkoztak Isteneikhez.

Hihetetlenül dühítő volt, hogy emberszámba se vették ezeknek a kisfalvaknak az egyszerű, ám igencsak dolgos lakóit. S amiért talán még inkább mély hatással volt rám a film, hogy itt is megoszlott az ország lakossága. Kívülről nézve a maga módján mindkét félnek igaza volt. A gazdaságnak erősödnie kell, a technológiának az a dolga hogy megkönnyítse a mindennapokat, de egyetlen pillanatig sem szabad elfeledkezni arról, hogy az ember a társadalom és a környezet szerves része. Számolni kell vele. Ha valamit elveszek, helyette adnom kell valamit, hogy az egyensúly megmaradjon. Olyan nincs, hogy csak elveszek…. (nem ajánlottak számukra fel más területeket, sokszor kényszerítették őket a kitelepedésre, akár karhatalmi módszerrel is). Ez a film nem zárult pozitív eredménnyel, csak részmegoldások születtek.

A képzéssel kapcsolatban még egy gondolat: az utolsó alkalommal körbefutott egy kérdés, amit azóta is próbálok megfejteni. Kinek mit jelent a demokrácia? Általános iskolai tananyag (kellene, hogy legyen). De ha belegondolok, nem tudom a választ! Igen, persze, bemagoltunk valamit az iskolában szabadságról, jogokról, társadalmi igazságosságról, és még sorolhatnám, de ha ezt kivetítem a mai magyar társadalomra, ami mindettől függetlenül működik, alakul, formálódik, akkor nem tudom megfogalmazni. Az pedig, hogy hogyan kellene működnie egy demokratikus országnak? Fura… csak azt tudom, hogyan nem működhetne…

A szervezőknek, és most kiemelve Dósa Mariannt, nagyon köszönök mindent! Rengeteg plusz anyaggal segített megérteni az aktuális témákat! Én ismét rengeteget tanultam!

Nemesnyik Judit

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!

KÉPZÉSI FELHÍVÁS hátrányos helyzetű embereknek: Társadalmi mozgalmak filmekben

Szeretsz filmeket nézni? Érdekelnek a társadalmi mozgalmak? Akkor ezt a képzést neked találtuk ki!

A 8 hetes képzés során klasszikus filmeken keresztül ismerkedünk meg a 20. század legnagyobb társadalmi mozgalmaival a magyarországi lakhatási mozgalmaktól az észak-amerikai fogyatékosügyi szerveződésen keresztül a latin-amerikai gyárfoglalásokig. A filmeket közösen fogjuk megnézni és csoportos beszélgetés során dolgozzuk fel, képzett tanárok és szakértők segítségével.

Ez a képzés elsősorban hátrányos helyzetű embereknek szól. Szeretettel várunk minden munkanélküli, segélyből élő, roma, gyermekeit egyedül nevelő, anyagi gondokkal küzdő, fogyatékkal élő, partnere által bántalmazott, fizikai munkát végző, szexuális kisebbséghez tartozó embert és mindenki mást, aki másokhoz képest hátrányos helyzetben él.

Helyszín: Auróra közösségi ház (Budapest, VIII. ker. Auróra utca 11.)

Időpont: 2016. január 5-től február 23-ig minden kedden 18.00-tól 21.00 óráig

A részvétel semmilyen előképzettséget nem igényel és ingyenes! Jelentkezni a honlapról letölthető jelentkezési lapon vagy telefonon lehet 2015. december 15-ig. A JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ MEGHOSSZABBÍTOTTUK DECEMBER 21-IG!

A foglalkozások alatt kávét, teát és rágcsálnivalót biztosítunk, illetve szükség esetén minden résztvevőnek alkalmanként 2 db vonaljegyet. Gyerekekkel is lehet jönni, nekik tudunk játszóházat szervezni a helyszínen (ezt kérjük, előre jelezd).

További információ: Dósa Mariann (06 70 509 8510; kozeletiskolaja@gmail.com)

A Közélet Iskolájáról bővebben:

www.kozeletiskolaja.hu; https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

A képzés az NCTA-2014-8242-A számú ”Restart - közösségi hálózatfejlesztés a hajléktalan emberekért” című pályázati program keretében valósul meg.

Letölthető jelentkezési lap

Az esemény plakátja innen letölthető

Az esemény szórólapja innen letölthető

Az állampolgári részvétel létrája - interaktív politikai műhely

Nemzeti konzultáció? Elégedettségi felmérés? Lakossági fórum? Hallgatói önkormányzat?

Mit jelent az a valóságban, amikor egy programról vagy folyamatról azt állítják, hogy "részvételi" vagy a "közösséggel együttműködésben" történik?

A Közélet Iskolája politikai műhelye során a résztvevők megismerkedhetnek az "állampolgári részvétel létrája" modelljével, majd közösen értékeljük, mi jellemző az állampolgári részvétel magyarországi formáira.

A műhelyt Udvarhelyi Tessza vezeti.

A programot minimum 10 fő részvétele esetén tartjuk meg.

Mikor? 2015. november 14. (szombat) 21-22.30h

Hol? Auróra közösségi ház (Budapest 8. kerület Auróra utca 11.)

A program az Auróra szülinapjának része, további részletek itt: www.facebook.com/events/537354486418849/

További információ: www.kozeletiskolaja.hu, image06 20 381 8996 (Udvarhelyi Tessza), kozeletiskolaja@gmail.com

Média az érdekképviseletben - egy résztvevő beszámolója

v
from Közélet Iskolája on Picasa

Az Autonóm Területi Szakszervezet Védőnői Ágazat szakmai ügyvivőjeként vettem részt a négy napos Média az érdekképviseletben című képzésen.

Ahhoz, hogy az érdekképviseleti munkánk hatékony lehessen, elengedhetetlen, hogy a médiát tudatosan tudjuk használni. Ennek elsajátításához a képzés szervezői átadták nekünk a szükséges ismereteket. Megismerhettük a sajtótájékoztató, a sajtóközlemény minden csínját-bínját, betekintést kaptunk a kommunikációs stratégia és a hír készítésébe. Továbbá azt is megismerhettük, hogy mitől hiteles egy szervezet Facebook- vagy saját weboldala, mitől hír a hír, illetve hogyan tudjuk elérni, hogy ezek a célközönségünket elérjék. Kifejezetten hasznosnak érzem, hogy sikerült a média szerethető és használható oldalát is megismernem.

Hatékony, jól kommunikáló, erős szakszervezet kommunikációjához ezekre mind-mind szükség van,

Remek hangulatú és magas színvonalú képzés, nagyszerű emberek. Örülök, hogy ott lehettem!

Kacsó Katalin Melinda (Autonóm Területi Szakszervezet Védőnő Ágazat szakmai ügyvivő)

Fotók a képzésről

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!

​Képzés a nemi szerepekről és nemek közötti egyenlőtlenségekről

Fotó: Várady István - 2. alkalom
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Miről szól a képzés? A nemi szerepelvárások és a nemek közötti egyenlőtlenségek mindenütt megjelennek, így a társadalmi és közösségi munkában is. Hogyan korlátoznak ezek a szerepek, és miért ennyire nehéz megszabadulni tőlük? Milyen lehetőségeink vannak a változtatásra? Az alapozó képzés során ezeket a kérdéseket fogjuk körüljárni, Dósa Mariann és Szabó Móni segítségével.

Kiket várunk? Mindazokat, akik társadalmilag aktívak (pl. aktivisták, szervezők, oktatók, segítők). Különösen várjuk érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjainak jelentkezését!

Mikor? 2015. december 4-5-6.

  • ×december 4-én, pénteken 17.00-20.00 filmvetítés és beszélgetés
  • ×december 5-én, szombaton 10.00-18.00 elméleti és gyakorlati képzés
  • ×december 6-án, vasárnap 10.00-18.00 elméleti és gyakorlati képzés

Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 30.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót, szombaton és vasárnap ebédet is biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezni e-mailben lehet a kozeletiskolaja@gmail.com címen a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével. A jelentkezés határideje: 2015. november 20. (péntek)

További tájékoztatás: Dósa Mariann (06 70 509 8510), kozeletiskolaja@gmail.com

www.kozeletiskolaja.hu, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

​Advocacy and recruitment – training report by a participant

Fotó: Csécsei Ilona
from Közélet Iskolája on Picasa

Over the weekend I participated in a training on advocacy and recruitment organised by the School of Public Life. We learnt a lot about how to negotiate with a person in power, the basics of efficient communication with the press and how to get the most out of social media.

The atmosphere was very nice and friendly, the trainers did everything to avoid the weekend being a training experience of just sitting around and listening by actively involving us in the process of learning. We mainly worked in groups of 2-3-4 people, so the tasks were not difficult for those of us who did not have much prior knowledge about the topics we covered. Besides this we also had time for individual reflection, which gave an opportunity of learning for those who prefer to ponder silently instead of working in groups.

A big advantage of the training was that we could instantly apply in practice the knowledge we acquired. The speakers who introduced social media (Facebook, blogs etc.) to us showed two webpages that help the work of low-budget civil organizations and immediately showed their use in a mini-workshop. At the very end, we prepared an action plan, which probably was the most useful of all the exercises. I personally was able to add new and valuable elements to 5 running and future projects of my association (Labrisz Lesbian Association): the subjects learned will help us in our fund-raising campaign and also in re-designing our webpage, more efficient communication with the press, reaching our target-group in an effective way and also for the training of the volunteers of our school programme.

From the efficiency and the volume of issues we addressed, it is not a surprise, that the programme was very dense and a lot of information was transmitted, but our trainers used short and fun exercises in order not to feel tired of it all. A lot of material was also handed out on paper, making it possible to later review everything we learned and share it with others.

To make a long story short: I am very happy that I had the possibility to participate in this training!

Eszter Bagyina

Beszélgetések moderálása - képzés a Közélet Iskolájában

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja. Erre a képzésünkre elsősorban érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjait várjuk, akik:

  • szeretnék fejleszteni a szervezetükben a vitakultúrát és a tagok aktív részvételét a beszélgetésekben
  • szeretnék megtanulni a demokratikus döntéshozatal módszereit
  • szeretnének megtanulni különböző moderálási módszereket kis és nagy csoportokban

A képzés tervezett témái:

  • demokratikus csoportműködés
  • moderálás kis és nagycsoportban
  • viták generálása és levezetése
  • kérdezéstechnika

Mikor? 2015. november 28 és 29. (szombat-vasárnap), 10.00-18.00 óráig

Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezés e-mailben vagy a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével. Jelentkezési határidő: 2015. november 18. (szerda)

További tájékoztatás: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

www.kozeletiskolaja.hu, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

A Tettek Ideje kutatócsoport állásfoglalása a tudományosságról és a részvételről

A "Tettek ideje" kutatócsoport szeretné kifejezni fenntartásait és sérelmeit a konferencia szervezését illetően.

Büszkék vagyunk arra az erőfeszítésekkel teli munkára, amit a csapatunkkal 9 hónapja végzünk. Mindezt a nem létező szabadidőnkben. Az időnk nagy részét ugyanis elveszi a megélhetésünkért és lakhatásunkért folytatott küzdelem. Ennek ellenére mi mégis kutatunk, mert fontosnak tartjuk azt a tudást, amivel gazdagíthatjuk a társadalmat és nem mellesleg mindeközben a saját bőrünkön érezzük a kutatási tevékenység felszabadító erejét.

A mai konferencia címe és fő témája: A társadalmi részvétel és a kutató–laikus kutató együttműködés lehetőségei a társadalomtudományokban.

Ennek tükrében már az is komoly aggályokat ébresztett bennünk, hogy kérésünkre, hogy a csoportunk tagjainak anyagi helyzetére való tekintettel a konferencia szervezői támogassák az utazásunk költségeit, a vezetés azzal válaszolt, hogy járuljunk be személyesen és adjuk elő kérésünket ilyen módon is. Ezt az eljárást akkor is megalázónak éreztük, ha a beszélgetés egyébként kellemes légkörben zajlott le. Miért volt erre szükség? Miért kellett ilyen módon is szembesülnünk azzal, hogy mi különbözünk a többi résztvevőtől? Miért kellett személyünkkel is felvállalni a "szegény laikus" szerepet?

Mindez felveti bennünk a kérdést, hogy mennyire kíváncsiak a mi tudományos munkánkra, ha így állnak ahhoz hozzá, hogy segítséget kérünk a részvételünkhöz. És most nem csak magunkról beszélünk. Mi –ugyan egy meglehetősen rosszízű eljárás során – végül megkaptuk a támogatást az utazásunkhoz, nem így a kázsmárki kutatók. Noha ők is jelezték, hogy komoly nehézséget okoz számukra a részvétel költségeinek kifizetése, ők végül semmilyen segítséget nem kaptak. Ez azt jelenti, hogy egy nagyrészt jövedelem nélküli, az ország egyik legrosszabb gazdasági mutatókkal rendelkező térségéből származó kutatókból álló csoportnak elő kell teremtenie több tízezer forintot ahoz, hogy az épp az ő munkájukról szóló konferencián bemutathassák a kutatásuk eredményeit. És ha mindez nem volna elég megdöbbentő, akkor azt a kérésüket is elutasították, hogy legalább a konferencia részét képező fogadás költségeit fedező fejenkénti 2000 forintot ne kelljen befizetniük. Pedig ők akár azt is vállalták volna, hogy a fogadáson való részvételtől eltekintenek.

Mi is kutatók vagyunk, olyan kutatást végzünk, ami számunkra és reményeink szerint mások számára is értéket teremt. Akkor is, ha megkapjuk a laikus címkét. Viszont a jelenlegi akadémiai közeg résztvevőihez képest sokkal kevesebb erőforrásunk van ahhoz, hogy ezt a munkát végezzük. Ezért mi azt gondoljuk, hogy a mai tudományos közegnek igenis tevőlegesen felelősséget kell vállalnia azért, hogy ezek az egyenlőtlenségek megszűnhessenek.

Laikus kutatóként megalázottnak érezzük magunkat. Bántó az a tény, hogy az állófogadás fontosabb ezen a konferencián, mint a mi részvételünk. Az akadémia hozzáállása nem lehet az, hogy "ki kíváncsi ezekre a hóbortosokra, ha ehetünk finom szendvicset is."

Úgy tűnik, nemcsak laikusnak, de naívnak is tartanak bennünket. Mi azonban nem naívak vagyunk, hanem csalódottak. Csalódtunk abban a szakmában, amibe még csak most kezdtünk belekóstolni. Csalódtunk azokban az emberekben akik egykor elköteleződtek a társadalomkutatások mellett. Ebbe a társadalomba mi is beletartozunk. De ezt a nem laikus kutatók - úgy tűnik - már régen elfeledték.

Állásfoglalásunk elsődleges célja az, hogy rámutassunk a nehézségekre és ezzel lehetővé tegyük a fejlődést. A mi kutatócsoportunk elkötelezett az iránt, hogy Magyarországon elterjedjen és széles körben elfogadottá váljon a részvételi (akció)kutatás módszertana. Mi hiszünk ebben a módszertanban és saját munkánk során tapasztaljuk a benne rejlő felszabadító és felforgató erőt. "Laikus" kutatóként mi pontosan átlátjuk a felelősségünket abban, hogy híd lehessünk a mai, hagyományos tudományos világ és más, esetleg jövőbeli "laikus" kutatók között. Az általunk jelzett problémák egyelőre akadályok széles társadalmi csoportok előtt, hogy kutatóvá válhassanak. Az akadémia felelőssége az, hogy ezeket az akadályokat elismerje, komolyan vegye és már ma, akár ennek a konferenciának a hátralevő részében aktívan tegyen ezeknek az akadályoknak a lebontásáért. A kutatók közötti egyenlőtlenségek tudatos kiegyenlítésével, a rendelkezésre álló erőforrások újrarendezésével és a fontossági sorrend ennek megfelelő felállításával.

"Tettek ideje" kutatócsoport/Közélet Iskolája

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a kutatásainkban, támogasd munkánkat!

Newest Newer
Older Oldest