Aktuális / Beszámoló

Szerveződj! társast vittünk Debrecenbe

Az Alternatív Közösségek Egyesülete, a Szabad Terek és a Közélet Iskolájának köszönhetően Debrecenben lehetőségünk nyílt kipróbálni magunkat egy teljesen innovatív és egyedi társasjátékkal. Az alkalomra öt aktív fiatal érkezett és vártuk, hogy mi fog történni velünk: Flóra és Gyula miután bemutatkoztak, meséltek nekünk arról, hogy mivel foglalkozik szervezetük, ezután elkezdtük a három körös játékot, ahol különböző társadalmi kérdésekre kereshettünk megoldást, megoldást nyújtó lehetőségeket.

Ilyen volt a Kritikai Pedagógia Fesztivál és szülinap!

Szeptember 17-én tartotta meg a Közélet Iskolája a Kritikai Pedagógia Fesztivált, amelyen egyszerre ünnepelték a szervezet 7. születésnapját, és Paulo Freire (a kritikai pedagógia egyik atyja) születésének 100. évfordulóját. A délutáni-esti program során négy alkalomhoz illő témájú műhelyfoglalkozáson vehettek részt a vendégek, miközben 6 szervezet várta standdal, információkkal, játékkal azokat, akik nem csatlakoztak egyik foglalkozáshoz sem. Itt volt az Utcáról Lakásba Egyesület, A Város Mindenkié csoport, az Önállóan lakni - közösségben élni csoport, a Deviszont, a Fordulat és persze a Közélet Iskolája. Röviden a műhelyfoglalkozásokról:

"Remélem, találkozunk még!" - Beszámoló az elnyomás arcai képzésről

IMG_0642
from közéletiskolája on Flickr
Szombat reggel megérkeztünk, s egy gyors bemutatkozás után máris az elnyomás öt arcát dolgoztuk ki mini kis csoportokban. Mi az "erőszak"-ot kaptuk, elolvastuk a Közélet Iskolája által kiadott "Társadalmi egyenlőtlenségek" című könyvben az ide vonatkozó fejezetet, s azt a kis csoportunkban meg is vitattuk - mi volt benne az újdonság, mi az, amit hozzá adtunk volna.

„Tágult a világképem” – élménybeszámoló az érdekvédelem képzésről

A Közélet Iskolája egyik, az „Állj ki magadért és másokért!” elnevezésű ingyenes képzését én is elvégeztem.  Ennek apropóján, szeretném bemutatni  az Auróra Közösségi Ház (VIII. ker.,  Auróra u. 11.  ) tágas helyiségében megtartott kétnapos kurzus - belső élményanyagán alapuló - tapasztalatát, tudását, ismeretszerzését, hiányérzését is magába foglaló szöveges anyagomat, amelyre felkérést kaptam. Ezen kérésnek örömmel tettem eleget, hiszen – mindazonáltal, hogy ritkán írok élménybeszámolót, visszaemlékezés formájában – érdekes kihívásnak éreztem elvállalni ezt a feladatot.

" A vélemények különbözősége nem feszültségforrásként hanem többlet értékként jelent meg" - olvasókör beszámoló

A virtuális térben megvalósuló tudásmegosztást segített megtapasztalni a Közélet Iskolája által szervezett olvasókör, mely a kritikai pedagógia témakörét járta végig. Számomra ez az alkalom lehetőséget biztosított arra, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel vitassuk meg, miként látjuk, értelmezzük a kiválasztott témákat, egyedi szemszögből, interaktív módon.

„Éles helyzetben könnyebben tudunk egymás bajtársai lenni” - beszámoló a Polgári engedetlenség képzésről

IMG_9556
from közéletiskolája on Flickr

Miért ajánlanám mindenkinek a képzést? 

Mert olyan tényezőkre hívja fel a figyelmünket, amivel mindenkinek tisztában kellene lennie. Igen is vannak eszközök a kezünkben amivel élhetünk, sőt élnünk kell, hogy nyomatékosítani  tudjuk a kérésünket. Ezek nem bagatell kérések, hanem igenis a fejlődést és a változást szolgáló kérések. Továbbá a mentális nehézségekre is felkészít amivel szemben találhatjuk magunkat. Így éles helyzetben már könnyebben tudunk egymás bajtársai lenni.

“Egymástól tanulni jó. Pont.” – beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

DSC_0224
from közéletiskolája on Flickr

Nem tudom, volt-e még valaki a csoportból, aki legalább annyira örült az utolsó két nap élő (sicc online!) találkozásának, mint én.

Jellemző, hogy pont azok voltak magasak, akiket alacsonynak gondoltam és pont azok voltak alacsonyak, akiket kifejezetten magasnak hittem korábban a monitort figyelve.

A képzés plusz egy tanulsága, talán pont az előítéletekről, a számtalan másik tanulság mellett. Úgyis, mint a színház apró elemeinek beépítésével pillanatok alatt ábrázolható elnyomásról szóló gyakorlat, vagy, hogy milyen klassz kisfilmek tudnak születni húsz perc alatt stáb, sminkes, kellékes, büfés és Meryl Streep nélkül, egyetlen, amúgy mindig a zsebünket húzó eszköz segítségével.

 Sosem hittem, hogy társasjátékban nyerni lehet egy kutyagumi-ugró tánccsoporttal, vagy, hogy ezen a képzésen akárcsak egy másodpercig is énekelni fogok, aztán tessék, már toltam is a ritimust valami mókás szám alá, aminek egyedül csak a címére nem emlékszem, bezzeg a vadul csettintgető, nevető társaimra, a közösség által összeadott energiákra annál inkább.

 

Egymástól tanulni jó. Pont.

 

Szabó M. Bence beszámolója

"Betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak mindennapjaiba" - beszámoló a NÉKOSZ sétáról

IMG_9421
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája által szervezett, a NÉKOSZ (Népi Kollégiumok Országos Szövetsége) történetéről szóló eseményén betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak és magyar társadalmának mindennapjaiba. A városi séták remek hagyományába illeszkedő programot Nagy Kristóf szociológus-kultúrantropológus vezette, akit többen is ismerhettünk már korábban akár a szakkollégiumi mozgalom mai folytatásából, akár a Fordulat folyóirat szerkesztőségéből, akár a Helyzet Műhely kutatócsoportból. 

 

A séta az Egyetem térről indult ahol a mozgalom keletkezésétől kezdve haladtunk a történelmi eseményeken keresztül.

Az első népi kollégium még csak pár tucat emberből állt, akik első generációs, paraszti származású egyetemisták voltak Budapesten, és arra összpontosítottak, hogy miközben meghívtak magukhoz egészen különböző világnézetű előadókat önképzés gyanánt, megőrizzék paraszti identitásukat, és ne felejtsék el, honnan jöttek.

„Tartalmas és kimerítő hétvége volt”- beszámoló a munkahelyi érdekvédelem képzésről

A munkahelyi érdekvédelem képzésre 2021. 05. 29-én és 30-án került sor. Mind a két napon két blokkban tanultunk a három képzőnktől. Az első blokk10 órától 1 óráig, a második 3 órától 6 óráig tartott. A képzést három a munkahelyi érdekvédelem valamelyik területén jártas szakember tartotta. A képzőink Dvorácskó Balázs, aki a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) szervezési titkára és emellett gyógypedagógusi végzettséggel rendelkezik, Kiss Krisztina a miskolci Autonóm Területi Szakszervezet elnöke és Fernengel Ági, aki a Közélet Iskolája munkatársa, szociológus és közösségépítéssel foglalkozik, voltak. A munkahelyi érdekvédelem képzés ezen a hétvégén került először megrendezésre ebben a formában.

„A kedvenc részem a megoldásokról való beszélgetés volt” – beszámoló Nyelvtöröttek című olvasókörről

A Közélet Iskolája tevékenységére régóta figyelek, és nagyon örültem, hogy részt vehettem a "Nyelvtöröttek" olvasókörön, amely az oktatásban fellelhető nyelvi különbségekről és az ebből fakadó egyenlőtlenségekről szólt.

Alapvetően nagyon fontosnak tartom az oktatás témakörét, és iskolai szociális munkásként igyekszem személyesen kipótolni a rendszerbeli hiányosságokat. Így azzal az elvárással érkeztem meg, hogy jobban kiterjesszem a perspektíváimat.

Older Oldest