Aktuális / Beszámoló

"Csapatban tényleg minden megoldható" - beszámoló a csoportszervezés képzésről

"Igazán jó volt nekem arra a képzés, hogy rendszerben lássam, mi vezeti a csoportot egy jó, mindennapi működéshez, ahol mindenki tudja a feladatát és közösen átgondolt, megoldások születnek a felmerülő kihívásokra, helyzetekre. Hatékony, mert a csoportban résztvevő szakembereknek a tapasztalata is megjelenik, mert sokféle módszerrel segít a képzés anyagát befogadni. 
Szuper embereket ismertem meg és kiváló iránymutatást kaptam ahhoz, hogyan kezdjünk neki a csapatommal közösen, másokat bevonva dolgozni a céljainkért. Köszönöm a lehetőséget!"
"Lényegretörő, személyes tapasztalatokon alapuló képzés, ami kezdő és újraformálódó csoportoknak is ideális"
"Gyakran előfordul, hogy egy elakadásunk már azáltal megoldódik, hogy valaki felvállalja, hogy ő is küzd ugyanazzal a nehézséggel. Megkönnyebbülést hozott, hogy felismerhettem féltve őrzött kis problémáinkban a tipikusat és ezáltal: a leküzdhetőt. Jó ránézni a képességeimre kívülről, azt látni, hogy az a tulajdonságom, amit semmiségnek, rosszabb napokon pedig idegesítőnek gondolok máshonnan nézve fontos vezetői erény. Jó volt látni, (mert persze tudjuk, de nem szoktunk eléggé bízni benne) hogy csapatban tényleg minden megoldható."
"Szuper kezdő képzés azoknak, akik csoportalapításon vagy csoporthoz csatlakozáson gondolkodnak. Viszonylag magasszintű, alapinformációkat, hasznos tanulságokat adó képzés, melynek témáiban később érdemes még elmélyedni. A képzés vezetése, moderálása szuper, online is kiegyensúlyozott és gördülékeny a kommunikáció."

"Jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk" - beszámoló a kampányfőnök képzésről

Kampányfőnök képzés 2020
from közéletiskolája on Flickr

Negyedik alkalommal vettem részt a Közélet Iskolája képzésén – és remélem, hogy nem utoljára.

Minden képzés előtt más helyzetből indultam – most egy komoly helyi ügy sikerre vitele motivált, és ez a képzés csodálatosan pont jókor került megrendezésre. Sok előzetes tapasztalattal érkeztem, és sok olyan előzetes tudással, amit korábbi Közélet Iskolája képzéseken kaptam – mégis rengeteg új dolgot tudtam meg, és sok új dologra ébredtem rá ezen a képzésen.

Letisztult például a fejemben a kampányfőnök szerepe, ami azt gondolom, nagyon sokunk fejében nem tiszta, összemosódnak a kampányban résztvevő szereplők feladatai, ami a végén a kampány sikerességét veszélyezteti.

Nagyon jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk, és vettünk részt a képzésen. Rengeteget tanultunk egymástól – ami a Közélet Iskolája képzéseinek egyébként egy alapeleme.

És rendkívül érdekes volt látni, hogy mindenkinek mást adott a képzés: volt, aki eldöntötte, hogy tényleg ez az ő feladata a kampány vezetése, volt, aki pont ellenkezőleg, rájött, hogy ő bizony soha nem akar kampányfőnök lenni – de már el tudja helyezni magát egy kampánycsapatban – ami szintén szuper, hiszen a kampányt nem a kampányfőnök viszi egyedül a hátán.

Rengeteg konkrét információt és személyes tapasztalatokat, meglepő kampányélményeket is megosztottak velünk a képzők, amit, mint fénylő aranyrögöket gyűjtöttem be – számomra talán a szerep tisztázásán kívül ezek voltak a legértékesebbek, amiket magammal viszek a jövőbeli kampányokba.

A képzés szerencsére személyesen volt (sok-sok maszkos ember és keresztül-kasul nyitott ablakok), és annak ellenére, hogy a 2 nap hosszú volt, hiszen rengeteg mindent tanultunk, nagyon jó volt a tevékenységgel és az agymunkával töltött idők váltakozása.

Ezeknek a képzéseknek speciális hangulata van: a hasonló problémák és a közösen átélt élmények után máig megmelengeti a szívem, ha egyik-másik korábbi társam posztjaiba belefutok a Facebookon.

Ha akár te, akár a csapatod kampányra készül a jövőben, mindenképpen jó alap hozzá ez a képzés. A legjobb, ha többen is csatlakoztok, mivel a gyakorlati feladatok során mindenki a saját konkrét tervezett kampányával foglalkozik – és azt legjobban a csapatod többi tagjával tudjátok megtenni.

Én mindig kettős érzéssel jelentkezek egyébként a Közélet Iskolája képzéseire: egyrészt ott van bennem a mohó vágy, hogy „Még akarok ebből a sok-sok értékes tudásból!” – másrészt többedszeri visszatérőként kicsit aggódok, hogy ne vegyem el a helyet olyanoktól, akiknek nagyobb szüksége lenne rá. Most azonban kicsit megnyugodtam, amikor megtudtam, hogy a résztvevőket mindig alapos megfontolás után válogatják össze, hogy egymástól is tudjunk sokat-sokat tanulni, és minél sokszínűbb, több helyről, többféle háttérrel vegyenek részt a képzésen.

Remélem még lesz jó pár olyan képzés, amibe bekerülök, hogy továbbvihessem magammal az itt kapott tudást.

 Pusztai-Pintér Mónika beszámolója

_______________________________________________

Ha szeretnéd visszanyerni a hited a politikában és a választási kampányokban, akkor csak ajánlani tudom ezt a képzést!

A kétnapos tréning során betekintést nyerhettünk Pikó András 8. kerületi polgármester kampányának fordulatoktól nem mentes részleteibe. Udvarhelyi Tessza kampányfőnök és Nagy Zsófia kommunikációs stratégiáért felelős egymást kiegészítve számoltak be tapasztalataikról. A résztvevők csoportja is színes és szimpatikus volt. Sok helyről érkeztünk: civil szervezetek, pártok és egyéb alakulatok.

Ami közös volt, hogy mindannyian lelkesen vetettük bele magunkat a témába, és általában a magyar közéletbe, ami felüdítő tapasztalás volt.

A tréning során elméleti részek és gyakorlati feladatok váltották egymást. Az elméleti rész a 8. kerületi kampány tapasztalatainak a szintetizálására épült, és így a gyakorlatban is egyből alkalmazható iránymutatásokat is tartalmazott. A gyakorlati feladatok során nekiláthattunk egy saját kampány átgondolásának, kidolgozásának, és még arra irányuló feladat is volt, hogy egyáltalán mennyire vagyunk kampányfőnöknek valók.

A részvételi demokrácia állt a képzés középpontjában, és az, hogy mindannyian tehetünk azért, hogy egy jobb országban élhessünk. Nagyon örülök, hogy részt vehettem a tréningen, és remélem, hogy sokan mások is el fogják ezt végezni, vagy a Közélet iskolája egyéb képzéseit, melyek mind elősegítik az állampolgári tudatosságot, és cselekvésre ösztönöznek.

Nagy Eszter beszámolója

Értelmiségi paraszt fiatalok - beszámoló a NÉKOSZ városi sétáról

IMG_20200926_103527
from közéletiskolája on Flickr

Szeptember 26-án tartottuk meg az első (nyilvános) városi sétánkat a Népi Kollégiumokról. Jobb időben reménykedtünk, de szerencsére a kellemetlenül hideg és szeles időjárás ellenére is szép számmal, 20-25-en összegyűltünk az Egyetem téren, ahol a séta kezdődött.

A Népi Kollégiumok a 30-as években indult pedagógiai kísérlet arra, hogy paraszt fiatalok úgy kerülhessenek be az egyetemekre és úgy válhassanak aztán az értelmiségi-diplomás réteg tagjaivá, hogy közben nem veszítik el paraszti identitásukat és kötődéseiket.

A cél tehát egy olyan társadalmi mobilitási út létrehozása volt, amely nem fölözi le a parasztság legtehetségesebbjeit, helyette egy olyan csoportot teremt, amely híd lehet közöttük és a polgári/úri osztályok között.

Nagy Kristóf, a séta vezetője, érzékletesen mutatta be, hogy ez milyen identitáskonfliktusokat okozott a népi kollégisták számára: ők voltak a magas körökben forgó díszparasztok, akiknek a támogatás érdekében be kellett tölteniük a rájuk kiosztott szerepet. Ezért úri közönség előtt táncoltak és énekeltek a szalonokban, fontos emberekkel paroláztak, és egy divattervező által rájuk adott népi motívumok ihlette drága ruhákban jártak – miközben ők maguk pontosan tudták, hogy a falvakban az emberek szép ruhát legfeljebb vasárnaponként hordanak, amúgy pedig inkább rongyokat viselnek.

Eközben ráadásul ideológiai értelemben is egyre inkább eltávolodtak a fősodor politikai eszméitől: bár a Népi Kollégiumok számára a nacionalista Turul Szövetség adta meg az intézményi (és részben anyagi) hátteret, a kollégisták hamar balra tolódtak, ami természetesen komoly konfliktusokat okozott, még olyan is volt, hogy hetekre tüzelő nélkül hagyták őket télen. Természetesen a második világháború után a politikai környezet a feje tetejére állt, de a kollégisták helyzete ezzel sem vált sokkal könnyebbé: ettől kezdve a hatalom saját eszközeként bánt velük, ami szintén nem kedvezett az alulról szerveződő autonóm csoportnak.

A Nékosz társadalmi és politikai jelentőségén túl a kollégisták életének néhány izgalmas, már-már bulvárt idéző részletéről is hallottunk: a fiatalok olyan sokat néptáncoltak (paraszt identitásuk megőrzése érdekében), na meg politizáltak, hogy mellette a tanulásra elég kevés idejük jutott.

Baloldali elkötelezettségüket mutatja, hogy a szobáikat szövetkezeti alapon szervezték meg, de ennek a tudatosságnak némileg ellentmond pl. az a tény, hogy volt olyan igazgatóválasztás, ahol a jelöltek birkózással döntöttek a posztról. Az ilyen érdekességek mellett korabeli képek, videók és hangfelvételek tették változatossá a programot.

A sétán megnéztük a kollégium első épületét, majd a Nemzeti Múzeum kertjében folytattuk a beszélgetést, és végül a Rajk László szakkollégium előtt fejeztük azt be. A hideg miatt sajnos a program végére tervezett olvasókör elmaradt, de a résztvevők kérdések és hozzászólások útján interaktívvá tudták tenni a sétát, így beszéltünk többek közt a mozgalom és a kollégisták utóéletéről is. Többen említették például, hogy a „Sej, a mi lobogónkat” c. dal, ami a Népi Kollégisták himnusza volt, később az állami felvonulások és ünnepélyek részévé vált, de szóba került a kollégisták ’56-ban és a rendszerváltásban betöltött szerepe, valamint Jancsó Miklós Fényes szelek c. filmje is.

Bauer Flóra beszámolója

A fényképészetben nincsen jelentéktelen pillanat - beszámoló a Fotózás és aktivizmus képzésről

IMG_8687
from közéletiskolája on Flickr
Ez volt az első Közélet Iskolája képzés, amin részt vettem és örömmel osztom meg visszajelzésemet. A kooperatív munka és tapasztalat élményét követően, Csoszó Gabriella szavait viszem magammal a kétnapos programból: " a fényképészetben nincs jelentéktelen pillanat."
A Fotózás és Aktivizmus képzés segítséget nyújtott abban, hogy elsajátítsam a szociofotózás alapjait. Elméleti és gyakorlati oktatásnak is részesei voltunk, nagyon aktuális témákat érintve.
Ebben a barátságos és elfogadó környezetben igen hamar feloldódott minden résztvevő, hála a szervezőknek és az oktatónak, na meg az egy órás ebédszünetnek.
Fényképezőgéppel vagy egy okostelefonnal is könnyen elvégezhető volt az összes feladat, a hangsúly a csoportos munkán és a jókedven volt. A második napon együtt sétáltunk ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vas utcai épülete elé, ahol egy biciklis demonstráción készítettünk fotókat. Biztos vagyok benne, hogy civil munkáim során hasznosítani tudom majd az itt megszerzett ismereteimet. Továbbá az is biztos, hogy nem ez volt az utolsó képzés, amire jelentkeztem.

"Nagyon hasznos volt közösen játszani" - beszámoló a Szerveződj! játékvezető képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolájában már a hivatalos tanévkezdés előtt megtartottuk az első képzésünket. Augusztus utolsó péntek délutánján a nemrég megjelent Szerveződj! társasjáték levezetését tanultuk meg közösen a résztvevőkkel egy teljes játék lejátszása során.

A képzés célja az volt, hogy a játékot minél hatékonyabban tudjuk oktatási céllal saját közösségeinkben használni, így nem meglepő, hogy a résztvevők között főleg pedagógusok, szociális munkások, és persze aktivisták voltak. Az oldott hangulatú képzés egy délutánt vett igénybe, és a játék levezetése mellett arra is kaptunk ötleteket, példákat, hogy milyen bemelegítő gyakorlattal érdemes a játékot elkezdeni, és közben – korosztálytól és célcsoporttól függően – miről érdemes még beszélgetni a játékosokkal.

A résztvevők több új ötletet is hoztak, amivel az Ügykártyák bővíthetők, illetve felmerült, hogy a játékot nem csak oktatási céllal, hanem az egyes akciók előkészítése során ötletelésként, modellezésként is használható.

Mivel a játék menete és a pontozás nem olyan egyszerű, mint egy hagyományos asztali társasjátéknál, ezért biztos, hogy még mindenkinek gyakorolnia kell, mielőtt élesben oktatásra használhatná, de az biztos, hogy nagyon hasznos volt közösen játszani! Reméljük, hogy minél többen fogják hasznát venni a tevékenységük során!

Felszabadulásunk története - beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok pedagógus, bár mindig annak néznek, és mindig is kacérkodtam a neveléssel, még ha féltem is tőle. Voltak próbálkozásaim, kezdetben a szűkebb szakmámon belül – építészként végeztem – majd a kört tágítva az épített környezeti nevelésnél kötöttem ki. Ez a terület a gyerekek érzékenyítését takarja a legszűkebb környezetük iránt- sok játékkal és kreatív feladatokkal.

Beszámoló: Ez a forma lehetővé tette, hogy kisgyerekes anyaként is érdemben tudjak fejlődni csoportszervezéssel kapcsolatos kérdésekben

Nagyon régóta szerettem volna részt venni ezen a képzésen, nagyon örülök, hogy online is elérhetővé vált! Ez a forma lehetővé tette, hogy kisgyerekes anyaként is érdemben tudjak fejlődni csoportszervezéssel kapcsolatos kérdésekben.

Inspiráló volt ez a környezet, a technika adta lehetőségek széles tárházának használata, az eltérő korosztályokat képviselő csoporttársak. Tényleg mindenkitől lehet tanulni!

Az oktatók nagyon felkészültek voltak, a témákat koncentráltan, de mégis alaposan jártuk körbe. Számomra katarzisértékű volt az egyes csoportbeli szerepeket mind-mind átélni, és így saját szemüvegemet levéve, friss szemmel tekinteni problémákra, helyzetekre!

Köszönöm, hogy részt vehettem, biztosan találkozunk még!

Gervai Nóra beszámolója

„Nem vagyunk egyedül a harcunkkal és a hatalommal való mindennapos szembenállással” – beszámoló a Milyen egy erős mozgalom? képzésről

hatalomképzés1.7
from közéletiskolája on Flickr

Ez volt az első olyan Közélet Iskolája képzés, amin részt vettem, de teljesen biztos, hogy nem az utolsó. Nagyon sokat tanultam, mind a képzést tartó oktatóktól, mind a képzés többi résztvevőjétől.

Ez a 10 óra nem csak abban segített, hogy átgondoljam, hogy hol tartunk azzal a csoporttal, amivel egy meghatározott kiszolgáltatott réteg érdekeit kívánjuk erősíteni, illetve, hogy mik a legfontosabbak egy ügy kiválasztása, és elérése érdekében. De bepillantást nyertem más csoportok működésébe, dilemmáiba is. Látni azt, hogy milyen sokfélék vagyunk, milyen sokféle ügyekért harcolunk, mégis ugyanazokkal a nehézségekkel állunk szemben, eszméletlen inspiráló és motiváló, és a civilek közti összetartozás érzését is megerősítette. Tudni azt, hogy nem vagyunk egyedül a harcunkkal (és a hatalommal való minden napos szembenállással), egy nagyon jó érzés, és előrébb viszi nem csak a kitűzött célért vívott munkát, hanem az egyént is.

„Már alig várom, hogy élesben próbáljam ki a tanultakat” - Beszámoló a moderátor képzésről

IMG_8171
from közéletiskolája on Flickr

Veled is előfordult már, hogy ültél egy fontos, személyes érintettségű vagy munkahelyi megbeszélésen, és azt érezted, nem juttok egyről a kettőre? Talán még azt sem tudtad, hogy mi ott a keresnivalód, esetleg a háttérben húzódtál meg, és senki nem figyelt fel rád, vagy az is lehet, hogy a fejed felett döntöttek valami téged is érintő fontos kérdésről... Azt hiszem, ez mindannyiunknak ismerős érzés, legalább egyszer megtapasztaltuk az említetteket.

"Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára!" - beszámoló az online csoportszervezés képzésről

Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára! A képzés 4x3 órában zajlott online, amit szuperül oldottak meg a trénerek.A felület, amit használtunk alkalmas volt kiscsoportos és szituációs feladatok kipróbálására is, ami jól kiegészítette az elméleti anyagot.
A képzés interaktív volt a házifeladatok pedig biztosították, hogy mindenki kapjon egyéni visszajelzéseket is a munkájára. A képzés során megismerkedhettem a vezetői stílusokkal, a toborzással, a csoportok lehetséges felépítésével és kitértünk a csoport dinamikákra a nehézségekre is.
Ez a képzés nagyon sok hasznos eszközt adott, amit alig várom, hogy beépíthessek a saját csoportjaimmal való munkába. Köszönöm nektek még egyszer :)

V. Szabó Júlia beszámolója

Older Oldest