Aktuális / Beszámoló

„Tágult a világképem” – élménybeszámoló az érdekvédelem képzésről

A Közélet Iskolája egyik, az „Állj ki magadért és másokért!” elnevezésű ingyenes képzését én is elvégeztem.  Ennek apropóján, szeretném bemutatni  az Auróra Közösségi Ház (VIII. ker.,  Auróra u. 11.  ) tágas helyiségében megtartott kétnapos kurzus - belső élményanyagán alapuló - tapasztalatát, tudását, ismeretszerzését, hiányérzését is magába foglaló szöveges anyagomat, amelyre felkérést kaptam. Ezen kérésnek örömmel tettem eleget, hiszen – mindazonáltal, hogy ritkán írok élménybeszámolót, visszaemlékezés formájában – érdekes kihívásnak éreztem elvállalni ezt a feladatot.

" A vélemények különbözősége nem feszültségforrásként hanem többlet értékként jelent meg" - olvasókör beszámoló

A virtuális térben megvalósuló tudásmegosztást segített megtapasztalni a Közélet Iskolája által szervezett olvasókör, mely a kritikai pedagógia témakörét járta végig. Számomra ez az alkalom lehetőséget biztosított arra, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel vitassuk meg, miként látjuk, értelmezzük a kiválasztott témákat, egyedi szemszögből, interaktív módon.

„Éles helyzetben könnyebben tudunk egymás bajtársai lenni” - beszámoló a Polgári engedetlenség képzésről

IMG_9556
from közéletiskolája on Flickr

Miért ajánlanám mindenkinek a képzést? 

Mert olyan tényezőkre hívja fel a figyelmünket, amivel mindenkinek tisztában kellene lennie. Igen is vannak eszközök a kezünkben amivel élhetünk, sőt élnünk kell, hogy nyomatékosítani  tudjuk a kérésünket. Ezek nem bagatell kérések, hanem igenis a fejlődést és a változást szolgáló kérések. Továbbá a mentális nehézségekre is felkészít amivel szemben találhatjuk magunkat. Így éles helyzetben már könnyebben tudunk egymás bajtársai lenni.

“Egymástól tanulni jó. Pont.” – beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

DSC_0224
from közéletiskolája on Flickr

Nem tudom, volt-e még valaki a csoportból, aki legalább annyira örült az utolsó két nap élő (sicc online!) találkozásának, mint én.

Jellemző, hogy pont azok voltak magasak, akiket alacsonynak gondoltam és pont azok voltak alacsonyak, akiket kifejezetten magasnak hittem korábban a monitort figyelve.

A képzés plusz egy tanulsága, talán pont az előítéletekről, a számtalan másik tanulság mellett. Úgyis, mint a színház apró elemeinek beépítésével pillanatok alatt ábrázolható elnyomásról szóló gyakorlat, vagy, hogy milyen klassz kisfilmek tudnak születni húsz perc alatt stáb, sminkes, kellékes, büfés és Meryl Streep nélkül, egyetlen, amúgy mindig a zsebünket húzó eszköz segítségével.

 Sosem hittem, hogy társasjátékban nyerni lehet egy kutyagumi-ugró tánccsoporttal, vagy, hogy ezen a képzésen akárcsak egy másodpercig is énekelni fogok, aztán tessék, már toltam is a ritimust valami mókás szám alá, aminek egyedül csak a címére nem emlékszem, bezzeg a vadul csettintgető, nevető társaimra, a közösség által összeadott energiákra annál inkább.

 

Egymástól tanulni jó. Pont.

 

Szabó M. Bence beszámolója

"Betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak mindennapjaiba" - beszámoló a NÉKOSZ sétáról

IMG_9421
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája által szervezett, a NÉKOSZ (Népi Kollégiumok Országos Szövetsége) történetéről szóló eseményén betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak és magyar társadalmának mindennapjaiba. A városi séták remek hagyományába illeszkedő programot Nagy Kristóf szociológus-kultúrantropológus vezette, akit többen is ismerhettünk már korábban akár a szakkollégiumi mozgalom mai folytatásából, akár a Fordulat folyóirat szerkesztőségéből, akár a Helyzet Műhely kutatócsoportból. 

 

A séta az Egyetem térről indult ahol a mozgalom keletkezésétől kezdve haladtunk a történelmi eseményeken keresztül.

Az első népi kollégium még csak pár tucat emberből állt, akik első generációs, paraszti származású egyetemisták voltak Budapesten, és arra összpontosítottak, hogy miközben meghívtak magukhoz egészen különböző világnézetű előadókat önképzés gyanánt, megőrizzék paraszti identitásukat, és ne felejtsék el, honnan jöttek.

„Tartalmas és kimerítő hétvége volt”- beszámoló a munkahelyi érdekvédelem képzésről

A munkahelyi érdekvédelem képzésre 2021. 05. 29-én és 30-án került sor. Mind a két napon két blokkban tanultunk a három képzőnktől. Az első blokk10 órától 1 óráig, a második 3 órától 6 óráig tartott. A képzést három a munkahelyi érdekvédelem valamelyik területén jártas szakember tartotta. A képzőink Dvorácskó Balázs, aki a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) szervezési titkára és emellett gyógypedagógusi végzettséggel rendelkezik, Kiss Krisztina a miskolci Autonóm Területi Szakszervezet elnöke és Fernengel Ági, aki a Közélet Iskolája munkatársa, szociológus és közösségépítéssel foglalkozik, voltak. A munkahelyi érdekvédelem képzés ezen a hétvégén került először megrendezésre ebben a formában.

„A kedvenc részem a megoldásokról való beszélgetés volt” – beszámoló Nyelvtöröttek című olvasókörről

A Közélet Iskolája tevékenységére régóta figyelek, és nagyon örültem, hogy részt vehettem a "Nyelvtöröttek" olvasókörön, amely az oktatásban fellelhető nyelvi különbségekről és az ebből fakadó egyenlőtlenségekről szólt.

Alapvetően nagyon fontosnak tartom az oktatás témakörét, és iskolai szociális munkásként igyekszem személyesen kipótolni a rendszerbeli hiányosságokat. Így azzal az elvárással érkeztem meg, hogy jobban kiterjesszem a perspektíváimat.

Részvételi akciókutatás mint kritikai pedagógia - beszámoló képzésről

IMG_5733
from közéletiskolája on Flickr

A 2021-es Felszabadítás Pedagógiája képzés negyedik napja is online zajlott. Mostanra már ismerősként üdvözöltük egymást. A mai nap is egy „villámrandival” indult ahol arról beszélgettünk, milyen nagy álmunk van, ami egyszer szeretnénk megvalósítani. Ezt követte a már szokásosnak mondható bevezető játék, én ezeket a játékokat apró bónuszként tekintem, ami minden képzésen, de akár társaságban is remek hangulatot tudnak kialakítani.

A délelőtt első harmadában Tessza beszélt a Részvételi akciókutatásról (RAK), majd, rövid filmek segítségével, külföldi példákkal ismerkedtünk. Mivel a filmek visszatekintő jellegűek voltak, jól láthattuk, hogy az érintettek bevonásával, milyen jelentős eredmények születhetnek. Ezt követően vendégelőadók érkeztek. A Kóspallagi Ökotájhaz Projekt már egy több éve zajló RAK: a résztvevői  számára a helyi tudás feltárása és a képessé tétel a fontos célkitűzés. Az ő „akciójuk” az építkezés és az infrastruktúra fejlesztés. Nem csak az érintettek, hanem a szövetségesek is fejlődnek a közös munka során.

„Az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre” – két beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

2GG-AKZF másolata
from közéletiskolája on Flickr

Pilinger Zsuzsanna Tár-s Egyesület, környezeti nevelő, pedagógus beszámolója

A képzés első két alkalmáról ezt vittem magammal:

Szeretném használni az öt ujjas módszert ahhoz, hogy elmeséljem milyen volt nekem megélni a két napot.

A hüvelykujj jelenti azt, ami nagyon tetszett, érdekes volt, megfogott: már annak nagyon örültem, hogy bekerültem a képzésbe. Nagyon tetszik a két nap felépítése és meglepő módon az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre. Tessza és Panni inspiráló módon vannak jelen és kiváló navigátorként, kapitányként és első tisztként vezetik a képzés Zoom-os hajóját. Példát adnak ezzel is. Tetszik a rugalmasság, a fontos képzési tartalmak után követhetősége, mind a tananyagokban, mind pedig a számunkra létrehozott FB csoportban. Izgatottság, várakozás és nagyfokú kíváncsiság van bennem. Ezzel az érzéssel várom a következő alkalmakat, mert ezt a tanulási részvételt tartom igazán a magaménak.

A mutatóujj-amely rámutatott valami fontosra, felfedezésre: eddigi munkámban is sok és sokféle kritikai pedagógiai módszerrel dolgoztam, alkalmaztam ezeket anélkül, hogy tudtam volna, hogy azt használom. A két nap hatására megértettem, hogy én magam nem csak a módszertant alkalmazom, hanem alkatomnál fogva a kritikai szemléletet is képviselem. Ez eddig nem volt tudatos. Felfedeztem, hogy nekem ez mennyire fontos, és hogy miért maradhattam hátrányban mégis emiatt a közösségeimben. Megerősítést kaptam a szerepeimmel és az érték-képviseletemmel kapcsolatban is. Új motiváció indult meg bennem minél több átfogó tudás megszerzésére annak érdekében, hogy valódi eredményt lehessen elérni az életünkben és a társadalmunkban egyre inkább jelen levő elnyomás ellen. És kaptam egy nagy adag bátorságot és kedvet ahhoz is, hogy én is kipróbáljam az online megoldásokat, készítsek az eddigi foglalkozásaimból digitális változatokat is.

"Nem fáradtam el a feladatoktól, inkább energikusabb és motiváltabb lettem" - beszámoló az online moderátorképzésről

jelenléti 1. nap
from közéletiskolája on Flickr

A koronavírus-járvány óta nagyon sok minden megváltozott az életünkben. Sokan otthonról és online dolgoznak, és a legtöbb civil szervezeti és önkéntes tevékenység is sok esetben az online térbe szorult vissza.

Korábban is használtunk online eszközöket, eddig is zajlottak online megbeszélések, ám míg a valós térben való találkozásaink száma és gyakorisága csökkent, addig az online térben való jelenlétünk és aktivitásunk jelentősen megnőtt az elmúlt egy évben. Tapasztalatom szerint online térben való viselkedésünket, hatékonyabb működésünket még tanulni kell, főleg akkor, ha korábban nem kellett dolgoznunk ebben a térben.

Erre az igényre érzett rá a Közélet Iskolája, és vélhetően ezért szervezték meg az online moderátori képzést, hogy az érdeklődőknek, erre nyitott személyeknek segítséget nyújtsanak.

Older Oldest