Aktuális / Csoportszervezés

"Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára!" - beszámoló az online csoportszervezés képzésről

Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára! A képzés 4x3 órában zajlott online, amit szuperül oldottak meg a trénerek.A felület, amit használtunk alkalmas volt kiscsoportos és szituációs feladatok kipróbálására is, ami jól kiegészítette az elméleti anyagot.
A képzés interaktív volt a házifeladatok pedig biztosították, hogy mindenki kapjon egyéni visszajelzéseket is a munkájára. A képzés során megismerkedhettem a vezetői stílusokkal, a toborzással, a csoportok lehetséges felépítésével és kitértünk a csoport dinamikákra a nehézségekre is.
Ez a képzés nagyon sok hasznos eszközt adott, amit alig várom, hogy beépíthessek a saját csoportjaimmal való munkába. Köszönöm nektek még egyszer :)

V. Szabó Júlia beszámolója

Derítsd ki, hogy mi a válság szuperképességed! - avagy szerepeink egy krízis idején

Mindannyian elveszve érezzük magunkat az új helyzetben. A Közélet Iskolája csapatában nagyon hasznosnak találtuk ezt a cikket, amelyben a munkahelyi, aktivista, közösségi szerepeink újragondolására kapunk eszközöket. Így lefordítottuk nektek önkéntes fordítók segítségével, akiknek köszönjük a munkát. Ha te is szeretnél önkéntesünk lenni kattints ide! Itt érhető el az eredeti cikk. Forrás megjelölésével az ebben található ötleteket és eszközöket szabadon lehet terjeszteni és alakítani.

Szerepünk feltérképezése a válság idején – hogyan lehetünk változáshozók egy krízisben?

Szerző: Deepa Iyer

Általában képes vagyok a gyors alkalmazkodásra, viszont az elmúlt hetekben a koronavírus világjárvány terjedésével kapcsolatban zavarodottnak és elveszettnek éreztem magam. A 2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követően megtanultam gyorsan reagálni, és az elmúlt húsz évben gyorsan lendültem akcióba, reagáltam válsághelyzetekre. Részt vettem közösségi kampányokban, beavatkozásokat és mobilizációkat szerveztem. Most viszont zavaros és hirtelen változó állapotba kerültem, amelyben a motiváció és nyugalom, a felháborodás és kimerültség, az elszántság és a bánat állapotai kavarognak. Annak ellenére, hogy kapcsolatban állok különféle hálózatokkal, mentorokkal és szervezetekkel, képtelen voltam eldönteni, hogyan közelíthetném meg a témát.

Lassan tudatosult bennem, hogy a szélesebb környezetemre kell fókuszálnom. Próbáltam figyelni és megérteni, hogy mások mit tesznek, gondolnak és terveznek. Közben arra keresve a választ magamban, hogy én milyen értékeket tartok fontosnak, mire van szüksége a közösségemnek, és hogyan tudok ezeknek az igényeknek eleget tenni.

"Elengedhetetlen minden frissen alakuló szervezet működésének felállításában" - Beszámoló a csoportszervezés képzésről

IMG_7075
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája csoport szervezési tréningje elengedhetetlen minden frissen alakuló szervezet működésének felállításában, de hasznos lehet olyan szervezeteknek is, akik szervezeti struktúrát szeretnének váltani, vagy jelenlegi struktúrájukon szeretnének javítani.

"Zavarba ejt, és kényelmetlen helyzetbe hoz, ezáltal felszabadít" - Dombovári Ágnes beszámolója

 

A Közélet Iskolája 2019 elején a Hogyan szervezzünk csoportot? című képzéssel mutatkozott be Miskolcon. Dombovári Ági beszámolóját olvashatjátok a kétnapos képzésről.

Minden oktatás nagy kérdése, hogy végül tudjuk-e használni a tanultakat. Szép dolog új ismeretekre szert tenni, de vajon az új ismeretek képessé tesznek-e bennünket új módon cselekedni? Ez egyáltalán nem automatikus és nem magától értetődő: a tudást használni is meg kell tanulni. Ennek sikere viszont részben már akkor eldől, amikor (s amilyen módon) találkozunk az új információkkal. Nem hiába születnek újabb és újabb tanítási módszertanok, vagy esik szó mind szélesebb körökben reformpedagógiáról.

Könyvből nem lehet megtanulni zongorázni, mert az intellektuális megértés még kevés a játékhoz. Viszont ez nem jelenti azt, hogy a megértés haszontalan lenne. Valószínűleg a közélet esetében is hasonló a helyzet.

Abban az oktatási-szellemi kultúrában, amelyben többnyire ma Magyarországon felnőttünk, legtöbbünknél a hatékony közösségi működést az alapjaitól kell elkezdenünk tudatosan újjáépíteni magunkban. Mondjuk, onnan, hogy meg merek-e szólalni egy csoportnyi idegen ember előtt? El merem-e mondani a véleményemet, az érzéseimet? Merek-e valamihez hozzászólni vagy valamivel egyet nem érteni? – névvel és arccal, emberi súllyal és hitellel, nem csak névtelenül, az anonimitás rejtekéből ágálva minden ellen.

Ez még tapasztalattal rendelkező emberként is minden alkalommal újabb és újabb kihívást jelent: újabb kényelmetlenséget, s újabb belső konfrontációt azzal a feszengő kisgyerekkel, akit a tanító néni felszólít az első órán, s aki azt érzi, mennyire jobb lenne inkább meglapulni valahol a hátsó padban. Belül sírunk és puffogunk, ugyanakkor „én inkább nem szólok hozzá, én inkább nem szólok bele, nekem inkább nincs véleményem – mert az emberek félelmetesek, s az ismeretlennel szemben sebezhető vagyok.” A munkát a legtöbbször innen kell kezdenünk. S ebben a Közélet Iskolája képzése kiváló: zavarba ejt, és kényelmetlen helyzetbe hoz, ezáltal felszabadít.

A képzésen készült fotók itt érhetőek el >>>
 
Dombovári Ágnes

Fotó: Iván Tamás

Hogyan szervezzünk csoportot? - képzés Miskolcon

 

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett emberek és csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Ezen a képzésen a résztvevők megtanulhatják, hogy működtessenek csoportokat, szervezeteket. A képzésre elsősorban hátrányos helyzetű és/vagy a társadalmi igazságosságért küzdő aktivistákat, önkénteseket, szervezőket várunk, akik

•    szeretnének új csoportot indítani érdekvédelmi/közösségi témában
•    szeretnék fejleszteni működő szervezetük/csoportjuk munkáját

A képzés tervezett témái:

- a csoportszervezés alapjai
- új tagok toborzása és beilleszkedése
- beszélgetések és szervezői találkozók szervezése
- demokratikus döntéshozatal
- mit jelent közösségi vezetőnek lenni

Mikor? 2019. február 9-10. (szombat-vasárnap) 10-18h
Hol? Martin Luther King Kollégium (Miskolc, Kiss tábornok utca 78.)

A képzést Sebály Bernadett és Fernengel Ági tartják.

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk. Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Miskolcra és a Miskolcon belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Csak a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Igény szerint, szállás is tudunk szervezni annak, aki ezt előre jelzi.

Jelentkezés a Közélet Iskolája honlapján elérhető jelentkezési lap kitöltésével.

Jelentkezési határidő: 2019. január 25. (péntek) éjfél

További információ: Fernengel Ági (06 20 957 1610), kozeletiskolaja@gmail.com

Fotó: Várady István

Hogyan szervezzünk csoportot? - Laura beszámolója

Unknown title
on youtube

A Közélet Iskolájában 2018. szeptember 1-2-án tartottuk a "Hogyan szervezzünk csoportot?" című alapképzést, amelyről Juhászné Pap Laura Edina osztja meg a tapasztalatait.

A résztvevők így invitálnak másokat erre a képzésre:

  • Állj föl te is, állj ki te is!
  • Lássátok, hogy miért szerveződtök és hogyan!
  • Ez a csúcs, amit ha eljössz és megmászod, tudni fogod hogy jó helyen vagy, voltál, és leszel.
  • Ha részvételi demokráciában akarsz élni, ezt a képzést nem hagyhatod ki!
  • Téglából épül a ház, feladatból a változás, emberekből a közösség.
  • Az eredményes működéshez nem árt tudni a csoport működésének alapelveit.
  • Nyiss, hogy te is megnyílhass.

„Our operation will be more organized and transparent” – report on the group-organizing training

 

As a member of the „Christians for Gays” group, I had the chance to participate in the training of the School of Public Life titled „How to organize a group?” Over the past years, we have often felt in our group that we do not have enough knowledge to lead and organize ourselves in an appropriate way. This is why we were very happy to hear that the School of Public Life offered such a training.

The themes of the training were very exciting: we learned and talked about things that are essential to the operation of a group. Over the two days, we engaged in many practical exercises, which we solved in groups. Besides learning together, these workshops were a perfect chance to get to know each other, the different organizations the participants represented and the challenges they face. The practicality of the training helped us understand the theory of group organizing, so we can apply it easily to our own organizations.

From all the interesting things, I would highlight the exercise that made us think about the barriers of expanding our group from the points of view of people committed to the organization at very different levels and in many different ways.
We also got an introduction to strategic planning by planning together the strategy of my own organization. It was a very positive experience for me to see how different participants helped me develop our strategy with so much enthusiasm and empathy.

All in all, these were very inspiring two days and I think our group will profit a lot from it. We will be able to clear a lot of undefined things and our operation will become more organized and transparent. Thanks a lot to Közélet Iskolája for the opportunity!

András Papp

Hogyan szervezzünk csoportot? Képzés a Közélet Iskolájában

 

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett emberek és csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Ezen a képzésen a résztvevők megtanulhatják, hogy működtessenek csoportokat, szervezeteket. A képzésre elsősorban hátrányos helyzetű és/vagy a társadalmi igazságosságért küzdő aktivistákat, önkénteseket, szervezőket várunk, akik

•    szeretnének új csoportot indítani érdekvédelmi/közösségi témában
•    szeretnék fejleszteni működő szervezetük/csoportjuk munkáját

A képzés tervezett témái:
- a csoportszervezés alapjai
- új tagok toborzása és beilleszkedése
- beszélgetések és szervezői találkozók szervezése
- demokratikus döntéshozatal
- mit jelent közösségi vezetőnek lenni

Mikor? 2018. szeptember 1-2. (szombat-vasárnap) 10-18h
Hol? Auróra Közösségi központ (Budapest, VIII. kerület, Auróra utca 11.)

A képzést Sebály Bernadett és Udvarhelyi Tessza tartják.

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk. Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Csak a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Igény szerint, szállás is tudunk szervezni annak, aki ezt előre jelzi.

Jelentkezés a Közélet Iskolája honlapján elérhető jelentkezési lap kitöltésével. Ha nem tudod kitölteni az űrlapot, hívj minket telefonon vagy írj emailt és segítünk!

Jelentkezési határidő: 2018. augusztus 19. (vasárnap) éjfél

További információ: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

Fotó: Várady István

"A működésünk szervezettebbé és átláthatóbbá fog válni" - beszámló a csoportszervezés képzésről

 

A “Keresztények a melegekért” csoport tagjaként volt alkalmam részt venni a Közélet Iskolája “Hogyan szervezzünk csoportot?” című képzésén. A csoportunk több éves működése során többször éreztük azt, hogy nincs elég tudásunk ahhoz, hogy a csoportot megfelelő színvonalon tudjuk vezetni, szervezni. Nagyon megörültünk, amikor megtudtuk, hogy a Közélet Iskolája szervez egy ilyen hiánypótló képzést.

A remekül felépített tematika nagyon izgalmas volt, olyan dolgokról tanultunk és beszélgettünk, amelyek egy csoport működéséhez létfontosságúak. A két nap során rengeteg gyakorlati feladatot kaptunk, amelyeket csoportosan oldottunk meg. Ezek a gyakorlatok kiváló lehetőséget nyújtottak a tanulás mellett arra is, hogy megismerjük a többi résztvevőt, illetve azok szervezeteit és azokat a kihívásokat, amelyek foglalkoztatják őket. A képzés gyakorlatiassága segített abban, hogy a csoport szervezés elméletét jól megértsük és könnyen tudjuk alkalmazni a szervezeteinkre.

Sok érdekesség közül azt a gyakorlatot emelném ki, amikor egy csoporthoz különböző szinten elkötelezett személyek nézőpontjából gondoltuk át, hogy mik az akadályai annak, hogy még több felelősséget vállaljunk a csoporton belül. Sokat tanultam azáltal, hogy mások szemszögéből szemléltem a csoportot, illetve a többi csoporthoz kapcsolódó embert.

Amikor bevezetést kaptunk a stratégiai tervezésbe, akkor a mi szervezetünk stratégiájának megtervezésén keresztül láttunk gyakorlati példát arra, hogyan lehet jól kidolgozni egy csoport stratégiáját. Nagyon pozitív élmény volt, hogy mekkora lelkesedéssel és beleéléssel segítettetek a képzés résztvevői, hogy ezt a példa stratégiát közösen kidolgozzuk.

Összességében nagyon inspiráló volt ez a két nap, úgy gondolom sokat fog profitálni belőle a csoportunk. Rengeteg eddig definiálatlan dolgot fogunk tudni letisztázni, a működésünk szervezettebbé és átláthatóbbá fog válni. Köszönöm a lehetőséget a Közélet Iskolájának!

Papp András

Fotók a képzésről >>>

Fotó: Várady István

Támogasd a Közélet Iskoláját, hogy a képzéseinken minél több ember vehessen részt ingyenesen!

Raspberry, Orange, Falafel

 

Basically, if I recollect the training ”How to Organize a Group?” on June 17-18, 2016 I can say that quite a lot of things were centered around food – in spite of the title. To resolve the promiscuous tension straight away, our first task was to tell the group the name we preferred to be called by the others together with our favorite food. According to the rules of the game, everyone had to repeat all the previous information before adding their own introduction. The circle was started and also finished by our trainer Tessza Udvarhelyi, who repeated the full list. She was rehearsing the names and favorites of the group of nineteen people from layered potatoes to apricot, from potatoes sprinkled with fresh parsley through vegetable marrow with dill to Mushroom Paprikash. ”Hedda burek, Kata raspberry, Juli falafel, István Hungarian poppyseed bread&butter pudding”- I was also trying to whisper and memorize, but I got wrong Szarka’s bread roll with butter. It was not a problem as we were always helped out if we got stuck.

The second activity was an introductory one too, but it served also as a preparation for our topic. Bernadett Sebály, our other trainer put a large orange into the middle of the room. Our task was to divide it between two kids in the most possible number of ways. We did not deal with the orange anymore, but spent more time on our next – also eatable – demonstration tool, the onion.

We skinned it a lot, because we always brought it as an example when we studied the structure of a group. We also systematized the groups by considering if they are informal (e.g.: a group of friends who regularly meet) or formal ones. The formal groups can have a lot of different forms: e.g.: self-help, community building, study, charity or advocacy groups. Almost all the participants represented different kinds of groups. Some of them were already experienced leaders or team members, while others are about to establish a group right now. We discussed the difference between the labels ”leader” and ”responsible”. The example of the onion was also useful to discuss the relationship between the core, active member, sympathizer and the mass base within an organization. I also got to know what is called the structure and culture of the group.

All the members of our spontaneously gathered group were very active during the two days. This short period of time was not enough for everything, and as we closed the training, it turned out – just to continue with meals –, that we are still starving for a training on strategic planning. I hope this is also going to be on our table soon.

Orsolya Dobrovits

Older Oldest