Aktuális / Csoportszervezés

"A működésünk szervezettebbé és átláthatóbbá fog válni" - beszámló a csoportszervezés képzésről

 

A “Keresztények a melegekért” csoport tagjaként volt alkalmam részt venni a Közélet Iskolája “Hogyan szervezzünk csoportot?” című képzésén. A csoportunk több éves működése során többször éreztük azt, hogy nincs elég tudásunk ahhoz, hogy a csoportot megfelelő színvonalon tudjuk vezetni, szervezni. Nagyon megörültünk, amikor megtudtuk, hogy a Közélet Iskolája szervez egy ilyen hiánypótló képzést.

A remekül felépített tematika nagyon izgalmas volt, olyan dolgokról tanultunk és beszélgettünk, amelyek egy csoport működéséhez létfontosságúak. A két nap során rengeteg gyakorlati feladatot kaptunk, amelyeket csoportosan oldottunk meg. Ezek a gyakorlatok kiváló lehetőséget nyújtottak a tanulás mellett arra is, hogy megismerjük a többi résztvevőt, illetve azok szervezeteit és azokat a kihívásokat, amelyek foglalkoztatják őket. A képzés gyakorlatiassága segített abban, hogy a csoport szervezés elméletét jól megértsük és könnyen tudjuk alkalmazni a szervezeteinkre.

Sok érdekesség közül azt a gyakorlatot emelném ki, amikor egy csoporthoz különböző szinten elkötelezett személyek nézőpontjából gondoltuk át, hogy mik az akadályai annak, hogy még több felelősséget vállaljunk a csoporton belül. Sokat tanultam azáltal, hogy mások szemszögéből szemléltem a csoportot, illetve a többi csoporthoz kapcsolódó embert.

Amikor bevezetést kaptunk a stratégiai tervezésbe, akkor a mi szervezetünk stratégiájának megtervezésén keresztül láttunk gyakorlati példát arra, hogyan lehet jól kidolgozni egy csoport stratégiáját. Nagyon pozitív élmény volt, hogy mekkora lelkesedéssel és beleéléssel segítettetek a képzés résztvevői, hogy ezt a példa stratégiát közösen kidolgozzuk.

Összességében nagyon inspiráló volt ez a két nap, úgy gondolom sokat fog profitálni belőle a csoportunk. Rengeteg eddig definiálatlan dolgot fogunk tudni letisztázni, a működésünk szervezettebbé és átláthatóbbá fog válni. Köszönöm a lehetőséget a Közélet Iskolájának!

Papp András

Fotók a képzésről >>>

Fotó: Várady István

Támogasd a Közélet Iskoláját, hogy a képzéseinken minél több ember vehessen részt ingyenesen!

Raspberry, Orange, Falafel

 

Basically, if I recollect the training ”How to Organize a Group?” on June 17-18, 2016 I can say that quite a lot of things were centered around food – in spite of the title. To resolve the promiscuous tension straight away, our first task was to tell the group the name we preferred to be called by the others together with our favorite food. According to the rules of the game, everyone had to repeat all the previous information before adding their own introduction. The circle was started and also finished by our trainer Tessza Udvarhelyi, who repeated the full list. She was rehearsing the names and favorites of the group of nineteen people from layered potatoes to apricot, from potatoes sprinkled with fresh parsley through vegetable marrow with dill to Mushroom Paprikash. ”Hedda burek, Kata raspberry, Juli falafel, István Hungarian poppyseed bread&butter pudding”- I was also trying to whisper and memorize, but I got wrong Szarka’s bread roll with butter. It was not a problem as we were always helped out if we got stuck.

The second activity was an introductory one too, but it served also as a preparation for our topic. Bernadett Sebály, our other trainer put a large orange into the middle of the room. Our task was to divide it between two kids in the most possible number of ways. We did not deal with the orange anymore, but spent more time on our next – also eatable – demonstration tool, the onion.

We skinned it a lot, because we always brought it as an example when we studied the structure of a group. We also systematized the groups by considering if they are informal (e.g.: a group of friends who regularly meet) or formal ones. The formal groups can have a lot of different forms: e.g.: self-help, community building, study, charity or advocacy groups. Almost all the participants represented different kinds of groups. Some of them were already experienced leaders or team members, while others are about to establish a group right now. We discussed the difference between the labels ”leader” and ”responsible”. The example of the onion was also useful to discuss the relationship between the core, active member, sympathizer and the mass base within an organization. I also got to know what is called the structure and culture of the group.

All the members of our spontaneously gathered group were very active during the two days. This short period of time was not enough for everything, and as we closed the training, it turned out – just to continue with meals –, that we are still starving for a training on strategic planning. I hope this is also going to be on our table soon.

Orsolya Dobrovits

Málna, narancs, falafel

DSC06946.jpg
on lh3.googleusercontent.com

Tulajdonképpen, ha visszagondolok a június 17-18-án tartott „Hogyan szervezzünk csoportot” képzésre, a cím ellenére sok minden a kaja körül forgott. Az első feladat mindjárt az elején – az esetleg bennünk lévő feszültség oldására – az volt, hogy minden résztvevő sorban elmondta a nevét, abban a formában ahogyan a többiek szólíthatják és a hozzátette a kedvenc ételét, de a játék szabálya szerint mielőtt a sajátját említi, elismételi az előzőekben hallottakat. Udvarhelyi Tessza a trénerünk kezdte, és a kört szintén ő fejezte be a teljes névsor felmondásával. Rakott krumplitól a barackig, a vajas petrezselymes burgonyától a kapros tökfőzelékig a gombapaprikáson keresztül sorolta a 19 fős csoport a neveket és a kajákat. Hedda burek, Kata málna, Juli falafel, István mákos guba … próbáltam magam is mormolni és memorizálni, de persze mikor rám került a sor, elbuktam Szarka teavajas zsömléjénél. De se baj, az elakadásoknál mindig jött segítség.

A következő bemelegítő, de már a témára hangoló feladat főszereplője is ehető volt. Sebály Bernadett a másik trénerünk egy hatalmas narancsot tett ki a teremközepére, és ezt osztottuk el képzeletben a lehető legtöbbféle módon két gyermek között. A naranccsal később már nem foglalkoztunk, de következő – szintén ehető – szemléltető eszközünkkel, a hagymával annál többet.

Nyúztuk is rendesen, mert a csoport szerkezetének tanulmányozásakor mindig ezzel példálóztunk. A csoportokat rendszereztük is aszerint, hogy informális mint például a rendszeresen összejáró baráti társaság vagy formális, és ha ez utóbbi, akkor is számos formája lehet mint pl.  önsegítő, közösségépítő, tanuló, karitatív, vagy érdekvédelmi. A résztvevők, ahányan voltak majdnem annyiféle csoportot képviseltek. Voltak, akik már rutinos csoportvezetők, csoporttagok valahol, de akadtak olyanok, akik még csak most szeretnének csoportot alakítani.  Megbeszéltük, hogy mi a különbség a „vezető” vagy a „felelős” elnevezés között. A hagyma példa arra is jó volt, hogy áttekintsük a „kemény mag”, az aktív tag, a szimpatizáns és tömegbázis egymáshoz való viszonyát a szervezeteken belül. Megtudtam, hogy mit nevezünk a csoport struktúrájának, és kultúrájának.

A mi két napra spontán összeverődött csoportunk valamennyi résztvevője meglehetősen érdeklődő, nyitott és aktív volt. Ez a rövid idő nem volt elegendő mindenre és második nap este úgy zártunk, hogy kiderült, hogy - maradva az étkezésnél – még mindig ki vagyunk éhezve, méghozzá a stratégiai tervezésre is. Remélem ez is hamarosan terítékre kerül.

Dobrovits Orsolya

Fotók a képzésről >>>

Fotó: Várady István

Hogyan szervezzünk csoportot? - képzés a Közélet Iskolájában

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Ezen a foglalkozáson a résztvevők megtanulhatják, hogy működtessenek csoportokat, szervezeteket. A képzésre elsősorban olyan hátrányos helyzetű embereket várunk, akik

  • szeretnének új csoportot indítani egy érdekvédelmi/közösségi témában
  • szeretnék a már meglévő szervezetük/csoportjuk munkáját továbbfejleszteni

A képzés tervezett témái:

- a csoportszervezés alapjai

- új tagok beilleszkedése

- beszélgetések és szervezői találkozók szervezése

- jegyzetek és beszámolók készítése

- csoportkonfliktusok kezelése

- demokratikus működés alapja

Mikor? 2016. március 12-13. (szombat-vasárnap) 10-18h

Hol? Auróra Közösségi központ (Budapest, VIII. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezés e-mailben a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével vagy az online elérhető űrlapon. Jelentkezési határidő: 2016. február 29. (hétfő)

További információ: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

www.kozeletiskolaja.hu, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

Fotó: Várady István

Hogyan szervezzünk csoportot? - beszámoló a képzésről

Fotó: Csécsei Ilona
from Közélet Iskolája on Picasa

Múlt vasárnap, késő délután a közösségi oldalamra feltettem egy oklevet, aminek a kiállítója a Közélet Iskolája volt. Ezen a kis papiroson igazolják, hogy részt vettem egy olyan képzésen, aminek a "Hogyan szervezzünk csoportot" volt a neve. Persze az ismerősök azonnal faggatni kezdtek, hogy mi is ez? Nehéz volt helyesen válaszolni, mert olyan sok minden kavargott még bennem. Információk sűrű szövevényén át, komoly szakmai és baráti kapcsolatok tették tarkává a két napot.

A fiatal előadók lendülete, dinamizmusa és persze kimagasló szakmai tudása mindenkit a székhez szögezett. Tényleg ittuk minden szavukat, hisz ugyanazokkal a kérdésekkel érkeztünk: hogyan érjük el, hogy végre odafigyeljenek ránk? De ne is ránk, inkább arra a társadalmi problémára ami ellen mi ott együtt próbáltunk szövetkezni? Hogyan győzzük meg a körülöttünk élőket, hogy a mondandónk fontos, és érdekes? Saját kis csoportunk magjaként, hogyan tudjuk bevonzani azokat az embereket, akik hasonlóan gondolkodnak, a problémákat maguk is észlelik, és változtatásunkat maguk is sürgetőnek látják? Hogyan lehetünk rút kiskacsából magasan szálló, gyönyörű hattyú?

A legfurább talán az volt, hogy mennyire képesek voltunk együtt, csapatban dolgozni, pedig mindannyian más érdekeltséget képviseltünk. Volt képviselete az autistáknak, időseknek, nőknek, szakszervezeteknek, hajléktalanoknak. A tagok érkeztek vidékről, és Budapestről. Néhány óra múlva eltűntek a tagok, és maradtak a barátok.

Személy szerint néhányukkal a képzés után azonnal fel is vettem a kapcsolatot. Lesz, aki a baráti körömet gazdagítja, és van akivel szakmailag azt hiszem megtaláltuk a közös hangot.

A két napos képzésnek köszönhetően néhányan úgy döntöttünk, hogy együtt próbálunk valamiféle közösséget létrehozni, ahol hallathatjuk a szavunkat, és az általunk képviselt problémákra együtt, szakértőket meghallgatva próbálunk majd megoldást keresni. Azt, hogy ezt a célt mostanra már komolyan megtudjuk határozni, az mindenképpen ennek a képzésnek köszönhető. A két előadó lendülete pedig úgy látszik, ragadós. Köszönjük szépen!

Remélem még több képzésen vehetek részt! Nagyon hasznosnak, érdekesnek és személyiség fejlesztőnek találtam!

Nemesnyik Judit

Fotó: Csécsei Ilona

Képek a képzésről