Aktuális / Képzés

"Egész életünkben kampányolunk" - beszámoló a média képzésről

IMG_5855
from közéletiskolája on Flickr

Tudjátok, hogy akár 3 jól megválasztott szó is lehet a siker kulcsa, ha jól felépített kampány van mögötte? És azt hogy jó, ha ezeket a szavakat semmiképp sem képre írjuk? Mert akkor nem látja, aki látássérült.  Örülhetek neki, ha eddig eljutottatok az olvasásban, mert egy jó facebookposzt rövid.  És azt tudjátok, hogy én honnan tudom ezeket?

Eldöntöttem, hogy ezen a nyáron annyi hasznos képességet fejlesztek magamnak amennyit csak tudok, így jelentkeztem a Közélet Iskolája Média az érdekvédelemben című képzésére is. Különösebb elvárások nélkül mentem oda, fél életemet a Facebookon töltöm, hátrányom biztos nem lesz belőle, ha tanulok is róla gondoltam. Több lettem, pedig nem csak arról tanultam.

Végül rájöttem, szerintem egész életünkben kampányolunk így vagy úgy. Van, hogy a cél közösségi érdek, de lehet csupán a saját álmunk is.

Kisfaludi Judit

„Színezd újra” a motivációd a Közéleti Iskola trénerivel, és  vigyél haza magaddal MÁR egy másnap használható módszert, tudást!

Baranyi Marcsi vagyok, egy önkormányzati fenntartású munkahelyen kommunikációsként és segítőként is dolgozom. A főnököm delegált erre a képzésre. Korábban már sok jót hallottam a közéleti suliról, úgyhogy nagyon szívesen és pozitív várakozásokkal érkeztem a „Média az érdekvédelemben” című képzésre.  Rögtön tetszett, hogy nem frontális volt az oktatás, hanem interaktív, körbe ülős, „tréninges”.

A képzés tematikájában csupa olyan dolog volt meghirdetve, amik felkeltették az érdeklődésem és igent mondtam a képzésre. A leghasznosabb számomra az „ütős” Facebook posztok írása rész volt, hiszen ez a munkám jelentős része, főként ezért is jöttem ide. De persze már sok mindent tudtam előzetesen is a témában természetesen, de mégis sok-sok újat tanultam és rögtön kis próbálhattuk azt egy-egy ingeraktív feladat keretében. Ami számomra leghasznosabb „AHA” élményt adta az az volt, amikor a tréner interaktívan „rávezetett” bennünket arra, hogy hogyan kell leghatékonyabban interakciót kiváltani a FB- felhasználókból és, hogy hogyan tudunk minél több megosztást, hozzászólást, like-ot generálni az általunk kezelt hivatali FB-oldalon.

A képzés többi része is természetesen nagyon hasznos volt számomra. Például, az a rész is, amikor azt tanultuk meg, hogy hogyan kell egy jó eseményt, kampányt tervezni az intézménynek, vagy szervezetnek, ügynek. Ez is irtó hasznos volt számomra, mert én inkább az ötletek embere vagyok és a végrehajtásban a folyamatszabályozásban többnyire sajnos „elveszek”.

Nagyon jó volt a saját eseménytervemről élményalapú prezentációt tartani a csoport előtt, és felvázolva látni egy valós idővonalat, ütemezést egy konkrét esemény végrehajtásban. A nap végére azt éreztem, hogy akár már holnap meg is tudnám hatékonyan szervezni a megálmodott eseményt.

A képzés egyik sajátosságát számomra azt adta, hogy együtt voltunk épek és fogyatékossággal élők, ez igazi hétköznapi varázslatot jelentett számomra, mert mind a trénerek és mind a résztvevők is olyan természetességgel kezeltünk az ebből fakadó szituációkat, amiket a privát életemben nem igazán tapasztalhatok meg.

Amit még egyedinek értékeltem a képzésben az volt, hogy eltérő szakmai hátterű, munkásságú emberek vettünk részt a tréningen. A legtöbben civil szervezetet képviseltek, én voltam alkalmazottként egy önkormányzati intézményemtől és még-is jó volt megérezni azt, hogy bennem is „civil” szív dobog egy hivatali köntösben.:-)

Az igazi közösségi élmény, jó, laza hangulat végig jelen volt a tréningen. A képzés valóban kiszakított a hétköznapokból és úgy éreztem, hogy „újra színezték” a trénerek és résztvevők is a motivációm, amit utólag is nagyon köszönök! A szervezők az alkalmakon végig finom kávéval, üdítőkkel, édes és sós rágcsálni valókkal és finom ebéddel kedveskedtek nekünk, ezt a figyelmességet is szintén köszönjük!

A végén már csak annyit mondanék el, hogy ezt a képzést mindenkinek jó szívvel csak ajánlani tudom, főleg azoknak, akik már holnap használható tudást és egy jó közösséget akarnak kapni!

Baranyi Marcsi

Fotók a képzésről >>>

Fotók: Vujovits Juli

"Ami nem látszik, az nincs. Aki nem látszik, az nincs." - Beszámoló az aktivista grafika képzésről

IMG_5380
from közéletiskolája on Flickr

„Ami nem látszik, az nincs. Aki nem látszik, az nincs.” Borzasztóan igazságtalan dolog ez, de egy civil szervezetnek megkerülhetetlen adottságként kell kezelnie. Első látásra ez kötöttséget, nyűgöt jelent, valójában azonban lehetőség. A jól, ügyesen kommunikáló civil szervezet lehetőséget teremt magának arra hogy,

  • munkáját és céljait megismertesse a társadalommal;
  • olyanokat is elérjen, akiket közvetlenül nem tudna;
  • támogatókat szerezzen.

A kommunikáció, ezen belül a vizuális kommunikáció civil alaptevékenység. Megsokszorozza a jelenlétet és hatást. Segíts hajléktalannak, romáknak, menekülőknek, védd a természetet, szervezz gyerektáborozást, énekelj társaságban, csinálj színházat, táncházat, játszóházat, vasárnapi iskolát, könyvklubot, képviseld szakmádat, kollégáidat, állj ki közösségedért, gondozz időseket vagy beteg madarakat. Mindez nagyszerű, de közben adj hírt magadról, munkádról, ügyedről, küldj jelet, mutasd meg magad a többieknek, hogy tartós, érezhető változást érhess el. Találj társakat, mert nem vagy egyedül. Nem vagyunk egyedül.

Valami ilyesmit tanulhattam meg a Közélet Iskolájának a vizuális kommunikációjáról szóló képzésen. Eredetileg azért mentem oda, hogy ellessek néhány technikai trükköt, hogyan lehetne ügyesen gifet vagy Facebook covert készíteni. Ezekre is tisztességgel megtanítottak a képzők. De közben általánosságban arra is, miként lehetséges a kép és a szöveg szerencsés kombinációjával hatékonyan összesűríteni a mondanivalót, hogyan lehet a korábban meg nem fogalmazott rutinokat, reflexeket, kontúrtalan gondolatokat, érzéseket hatékony üzenetbe gyűrni. Voltaképpen hogyan lehet sajátos, felismerhető arculatot adni a szervezetnek.

Merthogy, ez is fontos tanulság, a másokkal történő kommunikáció visszahat magára a civil szervezetre. Fegyelemre, közérthetőségre szoktatja, világos összefüggések megtalálására, józanságra ösztönzi. De van más nyereség is: a kommunikáció és a nyilvánosság folyamatos jótékony kontrollt biztosít. Visszaigazolja tevékenységét vagy orientálja a vakrepülő vagy legalábbis sötétben tapogatózó civil kezdeményezést.

Kifejezetten örültem annak, hogy nem csupán az „online térbe” szánt eszközökkel ismertettek meg minket, hanem az utcára szánt plakát és molino/transzparens műfajával is. A legnagyobb élményt nekem éppen ezek elkészítése jelentette. Újra átélhettem a fizikai alkotás örömét. Ollót fogni, rajzolni vagy éppen festéket hengerelni kivételes érzés volt napi 8–10 órát számítógép előtt töltő emberként.

A képzésen sokféle emberrel találkozhattam, akik a tarka hazai civil világ különféle szegleteiből jöttek el. Én egy tekintélyes jogvédő szervezet sajtósa vagyok már évek óta, mondhatni, félprofi vagy tán profi, de mindenképpen fizetett kommunikátor. „Iskolatársaim” között voltak hajléktalan aktivisták, frissen alapított helyi kezdeményezések tagjai, környezetvédők, közéletben aktív fiatalok stb., többségük lelkes önkéntes. Talán furán hangzik, de jól tudtunk együttműködni. A hangulat inspiráló volt. Eltérő tapasztalataink kiválóan kiegészítették egymást. A gyakorlatorientált képzésen, a feladatok megoldásánál sok segítséget kaptunk a képzőktől. Ők nem csupán jól ismerik szakterületüket, tapasztaltak, de kellemes, segítőkész emberek is, akik támogató, barátságos atmoszférát teremtettek az Aurórában a kétnapos, intenzív munkához.

Ha már eldöntötted, hogy a szervezeteddel a világ elé akarsz állni, ráadásul haladni akarsz a korral, vagyis nem csupán szöveggel és közvetlen meggyőzéssel, de vizuális kommunikációval is hatni akarsz a közvéleményre, de még nem tudod, hogyan tedd, ne tétovázz, ott a helyed a következő képzésen. Neked, barátom, különösen ajánlom a Közélet Iskolájának vizuális kommunikációs képzését.

Zádori Zsolt/Zebu

Fotó: Vujovist Juli

Fotók a képzésről >>>

"Új látás- és szemléletmódot kaptunk" - Fotózás és aktivizmus képzés Miskolcon

DSC01927
from közéletiskolája on Flickr

Nagyon jó volt a fotózás és aktivizmus című képzés. Jól éreztem magam, nagyon vidám csapat gyűlt össze. Itt tényleg mindenki választ kapott a kérdéseire.

Fotó: Kovács Gábor

A sok nevetés mellett rengeteg mindent tanultunk. Az alapfogalmak megismerése és elsajátítása után feladatokat kaptunk (csapatokba rendeződve) ezáltal gyakoroltuk a fényképezést. Majd kielemeztük közösen a készített képeket, hogy milyen vizuális elemeket használtunk, milyen perspektívából készítve, a kompozíció során illetve mit lehetett volna másképp csinálni.

Fotó: Galajda Gáborné

Két nap nyilván kevés megtanulni fotózni, de mi ennél sokkal többet kaptunk: új látás- és szemléletmódot, élményeket.

Fotó: Harangozó Vilmosné

Mindenféleképpen gazdagodtam a képzés által. Örülök, hogy részt vehettem, menjetek és tanuljatok! A tudás erőt ad!

Harangozó Vilmosné Rita

Várady István képei a képzésről >>>

"Segíthetem, hogy aktív, cselekvő emberekké váljanak" - beszámoló kritikai pedagógia képzés első alkalmáról

DSC01679
from közéletiskolája on Flickr

Már „régi motoros” vagyok a Közélet Iskolájában, ez az ötödik képzés, amin részt veszek. Fontos számomra, hogy folyamatosan képezzem magam, hiszek az élethosszig tartó tanulásban. Itt mindig megtaláltam eddig a számomra izgalmas témájú oktatási programot. Nekem a képzések egyfajta feltöltődések is, amellett, hogy mindig elfáradok egy-egy képzési nap után, mert sok gyakorlat van, teljesen megmozgatnak minket, a szó átvitt és alap értelmezésében egyaránt.

Jó szakemberek oktatnak, nagy tudásúak, rugalmasak, figyelembe veszik a résztvevők igényeit. Igen nagy hangsúly van a gyakorlati képzésen, hogy úgy sajátítsuk el a tananyagot, hogy a képzés során be is épüljön a megszerzett tudás és alkalmazni tudjuk a munkánkban, vagy akár a mindennapi életünkben. Tetszik, hogy vegyes a társaság, ország különböző részeiről jönnek és végzettség tekintetében is különbözőek vagyunk. Ez segít, hogy megismerhessünk különböző nézőpontokat, tapasztalati tudást. Bár sok ismerőssel találkozom – hozzám hasonlóan vannak több képzésen már részt vett „öreg diákok”, de mindig vannak új emberek, akiket jó megismerni. Külön kiemelném, hogy akadálymentes a hely és erre hangsúlyt helyeznek, hogy a különböző szükségletű emberek kényelmesen érezzék magukat.

A kritikai pedagógia képzésre egyrészt azért jelentkeztem, mert évek óta foglalkozom a közösségi érdekképviselettel, érdekérvényesítéssel és szeretném minél jobban elsajátítani ezt a „szakmát” és a kritikai pedagógia segíthet ebben. Ennek a „filozófiának”, „módszertannak” gyakorlásával, átadásával segíthetem azokat az embereket, akikkel, akikért dolgozom, hogy aktív, cselekvő emberekké váljanak. Másrészt pedagógus vagyok, szeptemberben indítottunk el egy inluzív iskolai modellkísérletet. Fontos számomra, hogy a különböző képességű, tudású gyermekek olyan támogatást kapjanak, amivel képessé válnak majd arra, hogy szabad, a lehető legönállóbb emberek legyenek. A kritikai pedagógia jó néhány „eleme” alkalmas arra, hogy beépítsük az iskolai oktatás módszertanába, amellyel segíthetjük a demokratikus tanulási környezek kialakulását.

Mindenkinek ajánlom, mert a megszerzett tudással hatékonyabban tudsz jelen lenni és aktív, cselekvő emberré válni. És erre most nagy szükség van

Fotók a képzésről >>>

Csordás Anett

Fotó: Várady István

"Valódi értéket tesznek hozzá filmjeikkel egy történet elmeséléséhez" - beszámoló a videós képzésről

 

Videó érdekvédelem képzést tartottunk 2019 márciusban a Jogriporter Alapítvánnyal együttműködésben. Takács István Gábor és Surányi Ádám képzők tartották a képzést. Két résztvevő, Czinege Bea és Jurewicz Ádám beszámolóját olvashatjátok a három napos képzésről.

Szuper lehetőség aktivisták számára, hiszen olyan tudást kapnak, amit azonnal fel tudnak használni. Nem szükséges előképzettség, az oktatók a saját, éveken át megszerzett tapasztalataikat adják át nekünk, ezért egy komplett, gyakorlatias képzést kaptunk. Nekem a személyessége tetszett a legjobban, sokkal jobban esett olyanoktól tanulni, akik valódi értéket tesznek hozzá filmjeikkel egy történet elmeséléséhez. A bevezető rész után máris filmeztünk és vágtunk, így a harmadik napra akár a saját elkészült filmetekhez is kaphattok tanácsokat. Mindenképpen érdemes beleVÁGNI! :)

Czinege Bea

Azzal a céllal érkeztem erre a videó aktivizmus képzésre, hogy megtanuljam dokumentálni a környezetembe található társadalmi problémákat, melyeket már gyermek/kamaszkorom óta figyelemmel követem. Valahogy amilyen érdekesebb, bosszantó, felháborodást kiváltó társadalmi vitát gerjesztő dokumentumfilmeket szeretem nézni, és mindig az volt a célom, hogy valahogy én is egy ilyen társadalmi célú társadalmi problémákkal foglalkozó vlogot indítsak. A képzésben az a jó, hogy ingyenes, de ha megnyerem a lottó ötöst, vagy ha lesz egy jól fizető állásom, akkor biztosan támogatnám a Közélet Iskoláját.  A képzésben a kedvenc témáimról készült videókat mutattak be: HIV/AIDS kérdés, Oroszország LMBTQI és drogpolitikája, kábítószerügy. Szociológusként ezzel is foglalkoztam, mert ez egy fontos, rögzült téma nálam.

A képzésen megtanították nekünk, hogy hogyan kell vágni videót, hogyan kell idegen zenét beszúrni, egy klip alá, feliratozni. Köszönet képzést tartó Pistinek és Ádámnak. Ezen felül azt is élveztem, hogy életemben ismét járhattam a CEU épületében, ami a képzés egyik helyszíne volt, mert szoktam egyéb dolgok miatt is járni oda és a tudás és a kutatás szabadságát jelképezi az az épület számomra.

A videó aktivizmust azért tartottam hatékonyabbnak mert azonnali reakciót vált ki, ha olvasol vagy csak képeket látsz, akkor ott emészted az információkat, itt egyből feldolgozza az agyad, ha egy komoly társadalmi problémáról szóló filmet látsz.

Jurewicz Ádám

Fotók a képzésről itt >>>

Fotó: Várady István

Az elnyomás arcai – képzés a társadalmi egyenlőtlenségekről

 

A társadalmi egyenlőtlenségek mindenhol jelen vannak, meghatározzák azt, hogy hogyan látjuk a világot és egymást, és hogy milyen lehetőségeink vannak. A kétnapos képzésen az elnyomás, a csoportok közötti hatalmi viszonyok formáival és az egyenlőtlenségek különböző dimenzióival foglalkoztunk. Azzal, hogy hogyan függ össze az oktatási egyenlőtlenségek az földrajzi és nemi egyenlőtlenségekkel, és mi köze ennek az egésznek a globalizációhoz. Hét témát dolgoztunk fel a csoporttal, majd aktivistákkal együtt arra kerestünk utakat, hogy hogyan lehet változtatni ezeken a viszonyokon.

A képzést most tartottuk először kétnapos tréningként, korábbi formájában börtönökben, fél éves kurzusként működött, amire nagyon büszkék vagyunk, itt, itt és itt olvashatjátok résztvevők és a mi beszámolóinkat ezekről.

Közösen olyan nézőpontból beszéltünk társadalomról és elnyomásról a képzésen, ami az aktív állampolgári részvétel és a társadalmi változás alapja és kiindulópontja tud lenni. Ami segít meglátni, hogy mi a tünete és mi az oka egy társadalmi problémának, és mi az eseti kezelés és mi a rendszerszintű változás.

Kisfilmeket, szituációs játékokat, városi sétát és sok-sok beszélgetést sűrítettünk ebbe a hétvégén. És mindezt az a sokféle, kíváncsi és érzékeny csoport tette mindenki számára igazán nagy élménnyé, akik szívesen tanultak együtt és egymástól is, megosztották a személyes példáikat, történeteiket és véleményüket, és lelkesen vetették bele magukat a kétnapos közös felfedezőútba.

Az idei csapat ezzel bátorít, hogy jövőre te is vágj bele a képzésbe:

            Gyere el, ha szeretnéd megtapasztalni a közösség erejét!

            Nézz szembe az elnyomás arcaival!

            Csodálatos közösségi gondolkodás a jövőért!

            Tanulj, fejlődj, változtass!

            Gondolkodjunk együtt, nem vagy egyedül!

Fernengel Ági

Várady István fotói a képzésről >>>

"Helyben oldjuk meg az ügyeket, ez az igazi önkormányzatiság" - Frivaldszky Bernadett beszámolója

 

Néhányan - a 2097 Csoport Egyesület nevében (Pilisborosjenő) -  részt vettünk a nemzetközi Közös Városunk - Hogyan lesz az önkormányzat mindenkié és mindenkiért  konferencián (2019. február 22-23.) és az azt követő képzésen: Az önkormányzat mi vagyunk! Műhely civil közösségeknek”. A három nap során a közösségépítés és önkormányzatiság új gyakorlataival ismerkedhettünk meg. Olyan fogalmakkal, mint részvételi demokrácia, közösségi gazdaság, a hálózatosodás filozófiai háttere és szoftverei, közterek közösségbarát kialakítása vagy éppen a közösség-alapú ingatlanpolitika, kooperatív gazdasági formák és részvételi költségvetés.

Azonosulni tudtunk ugyanis a rendezvény ajánlásával: “Európa-szerte tanúi lehetünk egy újfajta politizálás kibontakozásának. Tudatos és aktív állampolgárokat láthatunk, akik politikai szerepvállaláson keresztül küzdenek városaik, tágabb lakóközösségük fejlődéséért, jobbá tételéért. Ezeknek a szervezeteknek a városhoz való jog biztosítása; a városi közjavak igazságos újraosztása; fenntartható, élhető, egészséges környezet biztosítása áll a fókuszukban. Egyes szervezetek egyszeri, lakossági tiltakozásból emelkednek ki, mások hosszú évek működése után döntenek úgy, hogy munkájukat új szintre emelik.“ A meghívott vendégek Európa számos városából érkeztek, köztük Barcelonából, Madridból, Berlinből, Lisszabonból, a posztszocialista országok közül pedig Varsóból és Zágrábból. Örömmel tapasztaltuk, hogy nemcsak a fővárosból, hanem más településekről is érkeztek olyan civilek, akik közösségükért próbálnak tenni.

A konferenciát és a képzést egyaránt a konkrét példák dömpingje jellemezte és egy nagyon inspiratív szellemiség. Ez utóbbira ketten érkeztünk településünkről és a mi együttműködésünket is erősítették a közös élmények. A jó hangulatú és gyakorlatias képzésünkön 10 résztvevő vett részt 9 különböző szervezet színeiben. Voltak köztünk egész település vagy kerület ügyeit felkaroló szervezet képviselői vagy konkrét ügyet, társadalmi csoportot képviselő aktivista.

Bemutatkozással kezdtünk, mely már önmagában inspiratív és tanulságos volt, ugyanis megtapasztalhattuk, hogy nem vagyunk egyedül. Mi vagyunk maga a politika. Gyorsan el is határoztuk, hogy nem foglalkozunk a nagypolitikával, hanem arra koncentrálunk, amit mi tehetünk. Hisz mi képviseljük igazán a népet. Helyben oldjuk meg az ügyeket, ez az igazi önkormányzatiság.

Egyik oktatónk, Betti választókörzetünk számaival lepett meg minket a következő etapban. Szembesültünk a matekkal, hogy hány szavazatot szükséges megnyernünk, ha indulnánk a helyi önkormányzati választásokon. Mert hogy nem mindenki akar közülünk indulni, esetleg csak támogatni valakit. Persze úgy tűnt, hogy a nap végére többekben változott ez a vélemény és elgondolkodtak a direktebb érdekérvényesítésben.

A szünetekben etettek és itattak minket, közben meg épültek a kapcsolatok, ismerkedtünk egymással tovább. Ki tudja, tán hosszabb távú kapcsolatok is kialakulnak ilyenkor. Délután Tessza és Betti bemutatta nekünk a VIII. kerületi Mártát Magdolnának kampánnyal kapcsolatos tapasztalataikat. Annak lépéseit, tanulságait, lelkületét. Konkrét tanácsok, melyeket füzetben is megkaptunk, vihetjük magunkkal haza. A nap végén mi is megpróbáltunk magunk számára kampány stratégiát alkotni. Nem mondom, hogy sikerült. De az ott megszületett ötletek azóta is inspirálnak minket. Az Adát polgármesternek filmmel zártunk, ami spanyoloktól elvárt temperamentumával sodort el minket.

Frivaldszky Bernadett

Fotók a képzésről itt >>>

Fotó: Várady István

"Zavarba ejt, és kényelmetlen helyzetbe hoz, ezáltal felszabadít" - Dombovári Ágnes beszámolója

 

A Közélet Iskolája 2019 elején a Hogyan szervezzünk csoportot? című képzéssel mutatkozott be Miskolcon. Dombovári Ági beszámolóját olvashatjátok a kétnapos képzésről.

Minden oktatás nagy kérdése, hogy végül tudjuk-e használni a tanultakat. Szép dolog új ismeretekre szert tenni, de vajon az új ismeretek képessé tesznek-e bennünket új módon cselekedni? Ez egyáltalán nem automatikus és nem magától értetődő: a tudást használni is meg kell tanulni. Ennek sikere viszont részben már akkor eldől, amikor (s amilyen módon) találkozunk az új információkkal. Nem hiába születnek újabb és újabb tanítási módszertanok, vagy esik szó mind szélesebb körökben reformpedagógiáról.

Könyvből nem lehet megtanulni zongorázni, mert az intellektuális megértés még kevés a játékhoz. Viszont ez nem jelenti azt, hogy a megértés haszontalan lenne. Valószínűleg a közélet esetében is hasonló a helyzet.

Abban az oktatási-szellemi kultúrában, amelyben többnyire ma Magyarországon felnőttünk, legtöbbünknél a hatékony közösségi működést az alapjaitól kell elkezdenünk tudatosan újjáépíteni magunkban. Mondjuk, onnan, hogy meg merek-e szólalni egy csoportnyi idegen ember előtt? El merem-e mondani a véleményemet, az érzéseimet? Merek-e valamihez hozzászólni vagy valamivel egyet nem érteni? – névvel és arccal, emberi súllyal és hitellel, nem csak névtelenül, az anonimitás rejtekéből ágálva minden ellen.

Ez még tapasztalattal rendelkező emberként is minden alkalommal újabb és újabb kihívást jelent: újabb kényelmetlenséget, s újabb belső konfrontációt azzal a feszengő kisgyerekkel, akit a tanító néni felszólít az első órán, s aki azt érzi, mennyire jobb lenne inkább meglapulni valahol a hátsó padban. Belül sírunk és puffogunk, ugyanakkor „én inkább nem szólok hozzá, én inkább nem szólok bele, nekem inkább nincs véleményem – mert az emberek félelmetesek, s az ismeretlennel szemben sebezhető vagyok.” A munkát a legtöbbször innen kell kezdenünk. S ebben a Közélet Iskolája képzése kiváló: zavarba ejt, és kényelmetlen helyzetbe hoz, ezáltal felszabadít.

A képzésen készült fotók itt érhetőek el >>>
 
Dombovári Ágnes

Fotó: Iván Tamás

Közös városunk - nemzetközi konferencia

 

Kilenc helyszínről érkeztek Európa minden részéről a helyi politikába igyekvő vagy oda sikerrel bejutó aktivisták, közösségi vezetők és szakemberek Budapestre a Közös városunk konferenciára. Az esemény célja az volt, hogy bemutassa a magyar közvéleménynek: létezik politikailag is eredményes civil aktivizmus, ráadásul nemcsak a Nyugat bezzegországaiban, hanem a környező, közép-kelet-európai országokban is. A konferencia egy magyar kerekasztal-beszélgetéssel zárult, ahol két vidéki és két budapesti résztvevő beszélgetett a 2019-es év feladatairól és lehetőségeiről.

Közel négyszáz ember részvételével zajlott le a Közös városunk nemzetközi konferencia február 22-én és 23-án Budapesten, a Bálint Házban. A megjelentek két napon keresztül, kerekasztal- és műhelybeszélgetéseken vehettek részt, ahol a politikában is sikeres városi mozgalmak képviselői osztották meg tapasztalatukat, véleményüket.

Az utóbbi években Európa-szerte kibontakozó újfajta politikai hullám mögött olyan tudatos és aktív állampolgárokat láthatunk, akik politikai szerepvállaláson keresztül küzdenek városaik, tágabb lakóközösségük fejlődéséért, jobbá tételéért. Ezeknek a szervezeteknek a fókuszában a város-hoz való jog biztosítása, a városi közjavak igazságos újraosztása és fenntartható, élhető, egészséges környezet biztosítása áll. Egyes szervezetek egyszeri, lakossági tiltakozásból emelkednek ki, mások hosszú évek működése után döntenek úgy, hogy munkájukat új szintre, a politikai képviselet síkjára emelik.

A konferencián többek között felszólalt annak a Barcelona en Comú-nak a képviselője, amely 2015-ben egy széles civil-politikai platform megszervezésével elérte Ada Colau Ballano, lak-hatási aktivista megválasztását a barcelonai polgármester-választáson. További dél-európai példákon túl (Madrid, Lisszabon) külön hangsúlyt kapott a közép-kelet-európai régió realitása és sajátosságai is. Berlin mellett Varsó, Prága, Zágráb, Belgrád és Maribor képviselői számoltak be arról, hogy milyen civilként, vagy akár nőként a politikában részt venni.

A magyar kerekasztal-beszélgetés résztvevői (Baranyi Krisztina, Gidai Judit, Pikó András és Varga Andrea) arról beszéltek, hogyan lehet az önkormányzaton belül, az önkormányzaton kívül vagy éppen oda igyekezve változást elérni a városukban - hogy az igazságosabb, fenntarthatóbb és befogadóbb legyen.

Videók a kerekasztal-beszélgetésekről (magyar feliratok folyamatban):

•    Mozgalomból a városházára

•    Kelet-Európában ez lehetetlen

•    A helyi politikai megújítása Magyarországon

Felvételek a műhelybeszélgetésekről (angol nyelven, magyar felirat nélkül):

A konferencia szervezői a budapesti Közélet Iskolája és a bécsi Eutropian.

Az összes fotó a konferenciáról itt található.

Fotó: Csoszó Gabriella

Aktivista grafika és molinókészítés képzés

 

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja. Erre a képzésünkre elsősorban érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjait várjuk, akik szeretnék megtanulni a grafika és molinókészítés alapjait és azt, hogyan hasznosíthatják a vizuális elemeket a szervezetük kommunikációjában.

A képzés tervezett témái:

- vizuális kommunikáció az aktivizmusban
- mit hatásos vizuális megjelenítés? kompozíciók, színválasztás, szimbólumok
- molinókészítési technikák
- a plakátkészítés alapjai
- a digitális grafikai tervezés alapjai

Mikor? 2019. május 25-26. (szombat-vasárnap) 10-18h
Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, Auróra utca 11.)

A képzést Kovács Vera, Markos Viktor, Thury Lili és Fernengel Ági tartja.

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 25.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek! A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk. Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is biztosítjuk.

Jelentkezés az itt elérhető jelentkezési lap kitöltésével.

Jelentkezési határidő: 2019. május 5. (vasárnap)

További információ: Fernengel Ági (06 20 957 1610), kozeletiskolaja@gmail.com

Older Oldest