V. Szabó Júlia beszámolója
Aktuális / Karantén
"Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára!" - beszámoló az online csoportszervezés képzésről
Hogyan kezelik az önkormányzatok a válságot és annak hatásait?
A járvány okozta gazdasági és társadalmi válság kezelésében jelentős szerepet játszanak az önkormányzatok. Számos település közösségi szolidaritási programokat indított, hogy önkénteseket szervezve, pénzt és eszközöket gyűjtve segítse az embereket. A veszélyeztetettek ellátásától kezdve, a szociális étkeztetés biztosításán keresztül a hiteles információk terjesztéséig sokféle módon tesznek a helyi lakosokért.
A Közélet Iskolájában azt gondoljuk és tanítjuk, hogy fontos, hogy az önkormányzatok minél közvetlenebbül kapcsolódjanak a helyi közösségekhez, és nyitottan működjenek az állampolgárok minél mélyebb szintű bevonásával. A beszélgetésben olyan önkormányzati politikusokkal beszélgetünk, akik szintén ezt az álláspontot képviselik és valósítják meg a gyakorlatban.
Vendégek:
• dr. Bíró Károly – Kozármisleny polgármestere
• Dani Gitta – Bajai önkormányzati képviselő
• Döme Zsuzsanna, Suzi – Budapest, Ferencváros alpolgármestere
• Varga Andrea – Miskolc alpolgármestere
10 hasznos szempont azok számára, akik a járvány alatt segítségnyújtást szerveznek
Az eredeti angol nyelvű cikk itt érhető el
A cikk szerzői: Nick Beddow, Jez Hall és Pete Bryant
Nagy öröm látni a kis közösségekben felbukkanó, egymás segítésére létrejött sokféle közösségi kezdeményezést. Minden szomszédsági közösségben fantasztikus emberek vannak kiaknázatlan tudással és tapasztalattal. Az összefogás nagyon fontos mentőövet jelent azok számára, akiket legjobban sújt a koronavírus járvány, akár a fizikai izoláció miatt, akár mert nem érik el azokat a támogatási lehetőségeket, amelyekre szükségük lenne a krízis alatt.
Az emberek összehozása és összetartása azonban sokszor nehezebb, mint azt gondolnánk. A Shared Future tapasztalata közösségfejlesztés és közösségszervezés terén az, hogy vannak bizonyos dolgok, amelyekről fontos elgondolkodni mielőtt belevágunk valamilyen közösségvezérelt kezdeményezésbe, amelyre nagy igény mutatkozik.
Ebben a blogbejegyzésben arra invitálunk, hogy állj meg egy pillanatra és gondold át, hogyan szervezitek meg a munkátokat és hogyan biztosítjátok annak fenntarthatóságát. Ha figyelmen kívül hagyunk néhány fontos szempontot, könnyen beleütközhetünk olyan, sokak által ismert buktatókba, amelyek útjában állnak a sikeres közösségszervező akcióknak. Összeszedtük azt a 10 legfontosabb szempontot, amelyeket mi a legfontosabbnak tartunk ebben a tekintetben:
Hogyan dolgozzunk otthonról? - 12 bevált home office tipp
Rengetegen állnak át ezekben a hetekben az otthoni munkavégzésre, ami sokak számára nagy kihívást jelenthet, különösen akkor, ha korábban még sosem kellett ilyen módon szervezniük a feladataikat. Mi a Közélet Iskolájában már a karanténidőszak előtt is gyakran dolgoztunk otthonról, ezért most összegyűjtöttünk néhány olyan tippet, amelyek nekünk hasznosnak bizonyultak. A cikk végén pedig arról is olvashattok, hogy szerintünk milyen hosszabb távú pozitív hatása lehet a most kialakított munkamódszereknek.
„A mi dolgunk, hogy megmutassuk a kiutat ebből a helyzetből” – Szegénység és önszerveződés a koronavírus idején
Egyre többet hallani, hogy sok közösségbe hamarabb jut el az éhezés, mint maga a vírus. A magyarországi válságkezelés pedig tovább mélyíti a társadalmi egyenlőtlenségeket, és veszélyezteti a szociális területen dolgozókat is. A május 4-én megrendezett a beszélgetésben a válság társadalmi hatásait jártuk körbe, különös tekintettel a sérülékeny csoportokra azzal a céllal, hogy felderítsük az aktív alulról szerveződő segítő és érdekvédelmi kezdeményezéseket és hangot adjunk nekik.
Meghívott vendégek:
• Bitó-Balogh Zsanett, Jász Krisztina - Még egy falat kampány
• Balázs-Piri Katalin - Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi Részvételi Iroda
• Köves Ferenc - SZÁD - Szociális Ágazatban Dolgozók Szakszervezete
• Molnár Viktória - Utcáról Lakásba Egyesület
Milyen egy erős mozgalom? - online képzés a hatalomról a Közélet Iskolájában
Ha rendszerszintű változást szeretnénk elérni, akkor a csoportunknak gazdasági, politikai és társadalmi hatalomra van szüksége. Ezen a képzésen arról lesz szó, hogy melyek lehetnek a hatalom formái és hogyan alakíthatjuk ezeket a nyomásgyakorlás eszközeivé. A képzés során összekötjük az elméleti anyagot a gyakorlati példákkal, és ezen keresztül gondolkodunk arról, hogy a szervezetek hogyan használhatják fel tudatosabban és előre kidolgozott stratégiák mentén a hatalmukat fontos ügyekben.
Az online képzésen ilyen kérdésekre keresünk válaszokat:
- A jelenlegi magyar politikai helyzetben mi kell a változáshoz?
- Mik a megnyerhető ügyek és hogyan tematizáljunk egy problémát?
- Mitől igazán erős egy társadalmi mozgalom?
- Mit tanulhatunk magyar és kelet-európai példákon keresztül a társadalmi változásról?
"Jó érzés volt egy biztonságos térben saját gondolatokat és élményeket is megosztani" - beszámoló az online nemi egyenlőtlenség képzésről
Április 19. és 27. között zajlott a Közélet Iskolája első online képzése Nemi szerepek és egyenlőtlenségek címmel. A képzést egy online beszélgetés nyitotta és zárta, emellett a hét folyamán egy opcionális videóbeszélgetés is volt. A köztes napokon a résztvevők különböző feladatokat kaptak, amelyeket egyénileg vagy csapatban kellett megoldani.
A szokatlan helyzet ellenére a képzést tartó Juli és Márti sokszínű feladatokkal és anyagokkal készültek, kihasználva az online tér adta lehetőségeket is. A komolyabb témák mellett játékos, kreatív feladatok is helyet kaptak, amelyek szórakoztatóbbá tették a “házifeladat” elvégzését, a bónuszfeladatokért járó jutalom pedig extra szorgalomra ösztönözte a résztvevőket.
Összességében tartalmas és sokszínű képzés volt, a szervezők jól megbirkóztak az online térbe való átültetésével, ahol egyensúlyban volt az elméleti tudásátadás, és a gyakorlati feladatok.
Nagyon fontos témákról beszélgettünk, tanultunk, és jó érzés volt egy biztonságos térben saját gondolatokat és élményeket is megosztani.
Illés Anna beszámolója
További online képzésekért kattints ide!
Tudd meg, hogyan moderáljunk beszélgetést az online térben
„Nem olyan forradalmi ötlet, hogy kérdezzük meg azokat, akiket érint a probléma” - válság és szolidaritás az oktatásban
A járvány okozta átalakulások hatalmas mértékben érintették az oktatást, és ez által emberek millióit: otthonról dolgozó tanárok, kilakoltatott kollégisták, bizonytalan érettségizők, digitális eszközöket nélkülöző gyerekek, leterhelt szülők. Az április 28-án szervezett online beszélgetésünkben arra kerestünk választ, hogy mi jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást országszerte, és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.
A beszélgetést a Közélet Iskolája szervezte és Fernengel Ági moderálta.
Meghívott vendégek:
• Szarka Alexandra – Ablak a padra kampány
• Csernó Tibor – Hallgatói Szakszervezet
• Fehér Tibor Dániel – Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete
Önkéntesek szervezése koronavírus idején
A koronavírus helyzet nagy kihívás elé állított mindenkit, aki emberek szervezésével, aktivizálásával vagy közösségépítéssel foglalkozik. Mintha elvesztettük volna minden eddig jól bevált eszközünket arra, hogy emberek között kapcsolatot építsünk. De szerencsére ez nincs így, és még a kötelező távolságtartás időszakában is vannak lehetőségek arra, hogy közösen dolgozzunk számunkra fontos ügyekért és közben az emberek közötti kapcsolatépítést is segítsük. Alább azokat a tapasztalatainkat fogaljuk össze, amiket a Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi részvételi irodája munkatársai, köztük alapítónk, Udvarhelyi Tessza szerzett a koronavírus-járvány idején szervezett önkéntes segítőmunka kapcsán.
Szegénység és önszerveződés a koronavírus idején – online beszélgetés a Közélet Iskolájában
A beszélgetésből megtudhatod, hogy...
▪ hogyan érinti a szegénységben élőket a válság,
▪ mik a követelései a szociális ágazatban dolgozóknak,
▪ mit tehet egy önkormányzat a kiszolgáltatott helyzetbe kerülő emberekért,
▪ a válságkezelés hogyan mélyíti el a társadalmi egyenlőtlenségeket,
▪ és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.
Kiderül az is, hogy hogyan lehet a segítségnyújtásba becsatlakozni és mi lenne jelenleg az állam és mi az önszerveződő csoportok, érdekvédők feladata.