Aktuális / Kritikai pedagógia

Kritikai Pedagógia Fesztivál és Közélet Iskolája Szülinap

Tarts velünk a Kritikai Pedagógia Fesztiválon, hogy megünnepeljük a Közélet Iskolája 7. születésnapját! Szintén szeptemberre esik Paulo Freire, a kritikai pedagógia atyjának 100. születésnapja is, ezért ezt a témát helyeztük az esemény fókuszába.

Az interaktív workshopokon a kritikai pedagógia sokféle megjelenési és felhasználási lehetőségéből igyekszünk ízelítőt adni. Eközben több társadalmi egyenlőségért küzdő szervezet munkáját is megismerheted a standoknál, ahol minijátékokkal is várunk. A workshopok után közös tortázással, majd egy koncerttel zárjuk a napot.

" A vélemények különbözősége nem feszültségforrásként hanem többlet értékként jelent meg" - olvasókör beszámoló

A virtuális térben megvalósuló tudásmegosztást segített megtapasztalni a Közélet Iskolája által szervezett olvasókör, mely a kritikai pedagógia témakörét járta végig. Számomra ez az alkalom lehetőséget biztosított arra, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel vitassuk meg, miként látjuk, értelmezzük a kiválasztott témákat, egyedi szemszögből, interaktív módon.

“Egymástól tanulni jó. Pont.” – beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

DSC_0224
from közéletiskolája on Flickr

Nem tudom, volt-e még valaki a csoportból, aki legalább annyira örült az utolsó két nap élő (sicc online!) találkozásának, mint én.

Jellemző, hogy pont azok voltak magasak, akiket alacsonynak gondoltam és pont azok voltak alacsonyak, akiket kifejezetten magasnak hittem korábban a monitort figyelve.

A képzés plusz egy tanulsága, talán pont az előítéletekről, a számtalan másik tanulság mellett. Úgyis, mint a színház apró elemeinek beépítésével pillanatok alatt ábrázolható elnyomásról szóló gyakorlat, vagy, hogy milyen klassz kisfilmek tudnak születni húsz perc alatt stáb, sminkes, kellékes, büfés és Meryl Streep nélkül, egyetlen, amúgy mindig a zsebünket húzó eszköz segítségével.

 Sosem hittem, hogy társasjátékban nyerni lehet egy kutyagumi-ugró tánccsoporttal, vagy, hogy ezen a képzésen akárcsak egy másodpercig is énekelni fogok, aztán tessék, már toltam is a ritimust valami mókás szám alá, aminek egyedül csak a címére nem emlékszem, bezzeg a vadul csettintgető, nevető társaimra, a közösség által összeadott energiákra annál inkább.

 

Egymástól tanulni jó. Pont.

 

Szabó M. Bence beszámolója

Részvételi akciókutatás mint kritikai pedagógia - beszámoló képzésről

IMG_5733
from közéletiskolája on Flickr

A 2021-es Felszabadítás Pedagógiája képzés negyedik napja is online zajlott. Mostanra már ismerősként üdvözöltük egymást. A mai nap is egy „villámrandival” indult ahol arról beszélgettünk, milyen nagy álmunk van, ami egyszer szeretnénk megvalósítani. Ezt követte a már szokásosnak mondható bevezető játék, én ezeket a játékokat apró bónuszként tekintem, ami minden képzésen, de akár társaságban is remek hangulatot tudnak kialakítani.

A délelőtt első harmadában Tessza beszélt a Részvételi akciókutatásról (RAK), majd, rövid filmek segítségével, külföldi példákkal ismerkedtünk. Mivel a filmek visszatekintő jellegűek voltak, jól láthattuk, hogy az érintettek bevonásával, milyen jelentős eredmények születhetnek. Ezt követően vendégelőadók érkeztek. A Kóspallagi Ökotájhaz Projekt már egy több éve zajló RAK: a résztvevői  számára a helyi tudás feltárása és a képessé tétel a fontos célkitűzés. Az ő „akciójuk” az építkezés és az infrastruktúra fejlesztés. Nem csak az érintettek, hanem a szövetségesek is fejlődnek a közös munka során.

„Az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre” – két beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

2GG-AKZF másolata
from közéletiskolája on Flickr

Pilinger Zsuzsanna Tár-s Egyesület, környezeti nevelő, pedagógus beszámolója

A képzés első két alkalmáról ezt vittem magammal:

Szeretném használni az öt ujjas módszert ahhoz, hogy elmeséljem milyen volt nekem megélni a két napot.

A hüvelykujj jelenti azt, ami nagyon tetszett, érdekes volt, megfogott: már annak nagyon örültem, hogy bekerültem a képzésbe. Nagyon tetszik a két nap felépítése és meglepő módon az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre. Tessza és Panni inspiráló módon vannak jelen és kiváló navigátorként, kapitányként és első tisztként vezetik a képzés Zoom-os hajóját. Példát adnak ezzel is. Tetszik a rugalmasság, a fontos képzési tartalmak után követhetősége, mind a tananyagokban, mind pedig a számunkra létrehozott FB csoportban. Izgatottság, várakozás és nagyfokú kíváncsiság van bennem. Ezzel az érzéssel várom a következő alkalmakat, mert ezt a tanulási részvételt tartom igazán a magaménak.

A mutatóujj-amely rámutatott valami fontosra, felfedezésre: eddigi munkámban is sok és sokféle kritikai pedagógiai módszerrel dolgoztam, alkalmaztam ezeket anélkül, hogy tudtam volna, hogy azt használom. A két nap hatására megértettem, hogy én magam nem csak a módszertant alkalmazom, hanem alkatomnál fogva a kritikai szemléletet is képviselem. Ez eddig nem volt tudatos. Felfedeztem, hogy nekem ez mennyire fontos, és hogy miért maradhattam hátrányban mégis emiatt a közösségeimben. Megerősítést kaptam a szerepeimmel és az érték-képviseletemmel kapcsolatban is. Új motiváció indult meg bennem minél több átfogó tudás megszerzésére annak érdekében, hogy valódi eredményt lehessen elérni az életünkben és a társadalmunkban egyre inkább jelen levő elnyomás ellen. És kaptam egy nagy adag bátorságot és kedvet ahhoz is, hogy én is kipróbáljam az online megoldásokat, készítsek az eddigi foglalkozásaimból digitális változatokat is.

Felszabadítás pedagógiája - képzés a Közélet Iskolájában

47094355904_43144a9d47_k
from közéletiskolája on Flickr

A kritikai pedagógia célja, hogy a közös tanulás segítségével az elnyomott emberek elemezni és értelmezni tudják saját társadalmi helyzetüket, fejlődjön a kritikai tudatosságuk és ezáltal képesek legyenek megváltoztatni az egyenlőtlen társadalmi viszonyokat. Ez az igazságosságra törekvő pedagógiai filozófia főként nem-formális pedagógiai módszereket használ és alapja az oktató és a résztvevő partnerségén alapuló és demokratikus tanulási folyamat. A hat nap folyamán a résztvevők a kritikai pedagógia alapelveiről, történetéről és módszereiről tanulnak interaktív módon, majd egyre nagyobb teret kapnak, hogy saját módszereiket és témáikat tervezzék meg és hozzák be a csoportmunkába.

A háromszor két napos képzésen a következő témákat dolgozzuk fel közösen:

-          Társadalmi egyenlőtlenségek, politikai részvétel és ezek oktatása

-          Részvételi akciókutatás, Fórum Színház és további interaktív részvételi módszerek

-          Példák a kritikai pedagógia alkalmazására Magyarországon és világszerte

-          Hogyan tudják a résztvevők gyakorlatban alkalmazni a tanultakat?

Felszabadulásunk története - beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok pedagógus, bár mindig annak néznek, és mindig is kacérkodtam a neveléssel, még ha féltem is tőle. Voltak próbálkozásaim, kezdetben a szűkebb szakmámon belül – építészként végeztem – majd a kört tágítva az épített környezeti nevelésnél kötöttem ki. Ez a terület a gyerekek érzékenyítését takarja a legszűkebb környezetük iránt- sok játékkal és kreatív feladatokkal.

"Nincsen elnyomás, nincsen visszaélés a hatalmi státusszal, egyenlőség van"- beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

IMG_8041
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok gyakorló pedagógus, de több évig tartottam foglalkozást kisiskolásoknak, illetve különböző témákat vizuális, művészeti eszközökkel is feldolgoztam, kamaszokkal és felnőttekkel egyaránt. Már régebben is hallottam a Közélet Iskolájának erről a képzéséről, és mivel egyre többet szeretnék a jövőben pedagógiával, emberekkel foglalkozni, úgy éreztem, itt az idő, hogy részt vegyek.

Sosem szerettem iskolába járni, kimondottan utáltam a frontális, tekintélyelvű – sok esetben megszégyenítéssel is járó – oktatást. Mindig érdekelt, vágytam rá, milyen lehet demokratikusan tanulni, olyan légkörben, ahol nem szorongok állandóan, nem érzem kínosan magam, ha „rosszat” mondok.

Azt is meg akartam vizsgálni, hogy az általam tartott foglalkozások, pedagógiai munkák során nem termelem-e újra észrevétlenül a formális oktatásból hozott berögzült káros működéseket.

Felszabadítás pedagógiája - képzés a Közélet Iskolájában

47094355904_43144a9d47_k_Fotor
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája pedagógiai módszertana a rendszerkritikus társadalomelméletet ötvözi az alulról szerveződő mozgalmak módszereivel. Ez az egyenlőségre törekvő pedagógiai filozófia tekintetbe veszi a társadalomban uralkodó alá-fölérendeltségi viszonyokat és igyekszik megváltoztatni azokat. A kritikai pedagógia főként nem–formális pedagógiai módszereket használ, az oktató és a résztvevő partnerségén alapul és demokratikus tanulási folyamattal dolgozik. A hat nap folyamán a résztvevők egyre nagyobb teret kapnak, hogy saját módszereiket és témáikat hozzák be a csoportmunkába.

A háromszor két napos képzésen a következő témákat dolgozzuk fel közösen:

-          Társadalmi egyenlőtlenségek, politikai részvétel és ezek oktatása

-          Részvételi akciókutatás, Fórum Színház és további interaktív részvételi módszerek

-          Példák a kritikai pedagógia alkalmazására Magyarországon és világszerte

-          Hogyan tudják a résztvevők gyakorlatban alkalmazni a tanultakat?

„Képessé tettem magam falakat dönteni” - Beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

IMG_5922
from közéletiskolája on Flickr

A kritikai pedagógia képzésre számomra a „pedagógia” volt a hívó szó. Gyerekekkel foglalkoztam már régebben is, viszont valami újra, másra, többre vágytam. Nem kellett csalódnom :)

Kétgyermekes édesanya és feleség, emellett mostanra önjelölt társadalomkutató vagyok. Végtelen büszkeséggel tölt el, hogy képessé tettem magam falakat dönteni, hogy egy szabadabb társadalmat legyek képes teremteni a hasonlóan gondolkodó társaimmal együtt.

A képzésen konkrét módszereket tanulunk magunk és mások, leginkább társadalmi helyzetéből fakadó elnyomás leküzdésére, gondolok itt részvételi akciókutatásra, fórum színházra vagy éppen az aktivista fotózás alapjaival való megismerkedésre. A módszerekről jól érthetően, kellő időt hagyva, átfogóan kaptunk képet, emellett mindig volt lehetőség reflektálni! Egy kölcsönös tanulás volt ez a 6 nap, remek társaságban eltöltve. Egytől egyig nyitott, különleges látásmóddal megáldott, elhivatott és tiszta lelkű emberekkel ismerkedhettem meg, ami önmagában is egy élmény.

A képzés legemlékezetesebb pontja számomra az volt, mikor reklámfilmet készítettünk, ami valljuk be, elsőre nagy falatnak ígérkezett. Szeretem feszegetni a határaimat, kilépni kicsit a komfortzónámból és ez a feladat tökéletes volt :)  Hasonló felemelő élmény volt a fórum színház, a néma, de annál beszédes emberszobrok megelevenítése. Biztos vagyok benne, hogy ezekre évek múltán is emlékezni fogok.

Álmomban sem mertem volna gondolni, hogy ekkora hatással lesz rám a képzés. Hosszútávú terveket szövögetek, némelyik megvalósításának már neki is kezdtem. Minden egyes képzési nap után kavarogtak bennem a gondolatok, számtalan kérdés fogalmazódott meg bennem, de szerencsére kivétel nélkül választ kaptam rájuk. Összeségében talán azt mondhatom, hogy a műhelymunka kérdéseket szül, melyet közösen megválaszolva az egész egy nagy perspektívájává válik, te pedig szabad emberré :)

A képzést mindenkinek ajánlom, aki valami újra, másra és többre vágyik :) Biztos vagyok benne, hogy a kritikai pedagógia szemléletmódja mindenkinek tud adni, egy igazi katalizátor! 

Páricsiné Fehér Dóra

Dóra kritikai pedagógia kezdeményezése: művészetalapú társadalomismereti foglalkozások és táborok >>>

További fényképek >>>

Fotók: Vujovits Júlia

Older Oldest