Aktuális / Moderálás

Grafikus facilitálás - egy résztvevő beszámolója

 

2017. március 18.-án a Közélet Iskolája "Közösségi konfliktusmegoldás" képzés második alkalma a grafikai facilitálás volt. Három részben tanultunk gyakorlati és elméleti tudást délelőtt tíztől fél hatig az Aurórában az Auróra utcában.

Egy bemelegítő asszociációs, bemutatkozós játék után az első részben áttekintettük a grafikai facilitáció elméleti keretét. mi egy grafikai facilitátor? Milyen feladatai vannak? Milyen eszközök állnak rendelkezésére és mi a célja? Ezen a ponton kezdett tudatosulni bennem, milyen hasznos a grafikai facilitáció, mennyire lehet hasznos különféle helyzetekben, amikben van valamiféle megbeszélés, közös munka. A grafikai facilitáció segíti a résztvevőket az értelmezésben és az előfordult tartalom megjegyzésében, mivel az emberek nagy része vizuális típus, ahogy azt megtanultuk.

Majd áttértünk a második részben a grafikai facilitátor gyakorlati készségeinek fejlesztése. Nagyon hasznos tippeket és trükköket tanultunk az egyszerű vizualizálásra még azoknak is, akik amúgy se vizuális típusok, illetve azt érezték, nem tudtak és nem tudnak rajzolni. Tanultunk "egyszerű, de nagyszerű" arcokat, kifejezéseket, jellegzetességeket, tematikus elválasztóvonalakat, kereteket, embereket rajzolni és látványosan használni az eszközöket. Ezt sokan nagyon élvezték és kiengedhettük kreativitásunkat.

A harmadik, ebéd utáni részben tovább kibontakoztathattuk kreativitásunkat: Először egy saját sablont kellett alkotni egy tetszőleges téma vizualizálására, amit felhasználhatunk majd facilitátorként. Majd csoportokban készítettünk plakátokat egy programra vagy megbeszélésre, előadtuk ezeket és közösen értékeltük, erősségeket, javítási javaslatokat kerestünk a vizualizálásokban.

Összegezve nagyon hasznos volt a grafikai facilitációról szóló képzés, mert egyrészt sok olyan elemet tartalmazott és ötletet adott amit használhatunk majd saját facilitációnkon, másrészt rávilágított a vizualizáció hasznosságára és harmadrészt hasznos gyakorlati készségeket sajátítottunk el a grafikai facilitációhoz.

Teidelt Magdalena

Fotó: Várady István

Közösségi mediáció és békítő körök - beszámoló

 

2017 márciusában vettem részt egy három alkalomból álló képzésen. Az első, bevezető alkalom a moderálás alapjairól szólt, másodszorra a grafikus facilitáció következett, a záró tréning pedig a konfliktuskezelés egy formájáról, a békítő kör módszerről szólt.

A kezdeti aggodalmam már a képzés első pillanataiban felerősödött. Vajon hogy tud az ember olyan nyugodt, sima és nyitott lenni, amilyen egy körnek az őrzője? Ganyu Boróka elérhetetlennek tűnő példát mutatott. Úgy tűnik, a módszer szimpla: a kör őrzője háromszor körbe küldi a beszélő tárgyat, mindenki megvilágítja a körbe hozott problémát a saját szemszögéből, majd szinte magától jönnek a javaslatok a megoldásra. Borókának biztosan, de a tréningjének résztvevői egyelőre bepillantást kaphattak a hosszú útba, ami előttük áll, ha békítő köröket terveznének facilitálni a jövőben.

A békítő körök módszerének alapvetése, hogy minden összeköttetésben van egymással, mindannyian kapcsolatban vagyunk a közösségben. Ennek következtében senki sem vonhatja ki magát a közösségből, senkit sem lehet kitenni, senkitől nem lehet megszabadulni. A kör módszereket persze ősidők óta alkalmazzák, a természeti, közösségi társadalmakban élő népek nem közösíthették ki embertársaikat, mikor azok nem viselkedtek a normákkal összhangban. A kiközösítettek magukra hagyottan elpusztultak volna a természetben. Ezért kellett mindent megtennie a közösség tagjainak azért, hogy aki valaki más számára kárt okozott, az a közösség része maradjon azáltal, hogy megérti a cselekedetei következményeit és jóvá teszi azokat. Aki pedig elszenvedte a sérelmet, az ki tudja fejezni érzéseit és meg tudja fogalmazni, hogy a sérelmet okozó fél hogyan teheti azt jóvá a számára.

A körben mindenki lehetőséget kap tehát, hogy saját tapasztalatáról, érzelméről, igényeiről, sérelméről, vágyairól beszéljen. Ahhoz, hogy erre képes legyen a körben ülő, bizalmat kell adni, előlegezni a többieknek. Ez iszonyú hosszú, nagyon szép folyamat, még akkor is, ha a spiritualitás néhányaknak túlzónak tűnhetett. A tréning résztvevői sokat és mélyen beszéltek személyes ügyeikről. Ganyu Borókának sikerült megnyitnia a résztvevőket – ezúttal valószínűleg bizonyos szempontból könnyebb dolga volt a személyiségükből, közös érdeklődésből, aktivizmusból adódóan. Ők, mi pedig igaz, szép pillanatokat kaptunk a többiektől. Létrejött az, ami a körnek a kiindulópontja és tulajdonképpen célja is. Boróka azt mondja, ez a tartály, amit ki kell alakítanunk, hogy utána ebből meríthessünk a konfliktus megoldásához. Ezért már megérte ott lenni.

Az egynapos képzés tényleg csak ízelítőt adhat. Lehetetlenség 5 óra alatt elméletet adni, helyzetgyakorlatokat csinálni és érzelmi töltetet képezni. Mégis jó inspiráció volt a folytatáshoz, tanuláshoz.

Ivány Borbála

Fotó: Várady István

Training on the moderation of discussions – report by a participant

 

The moderator training held by the School of Public Life was attended by a very colorful group of people. We were trained both theoretically and practically on various issues, like how to moderate a discussion, how to lead a group. Time management and conscious planning were on the agenda. Some of the questions we addressed were: How to handle conflicts? How to handle spontaneous guests in a creative manner and how to manage a series of coordinating sessions? How to master its technical background, how to delegate tasks and responsibilities? How to control all this?

We were looking for answers to the above issues together with the Budapest and Pécs group of The City is for All as well as the representatives of advocacy groups representing migrants and refugees, public workers and mothers. We spent the two days in a very good mood by exchanging professional experiences and building our social network.

We were discussing human rights, trends in the use of power, the hierarchy of a group and the efficiency of leadership principles.

Everybody had a great time. The members of the participating organizations made a summary of what they learnt and how they will put it to use. We agreed to continue this work in a joint workshop and also established a mailing list.

Thank you to the School of Public Life!

dr. Gyöngyi Kerékgyártó, the delegate of the Movement of Public Workers for the Future

Photo: István Várady

Csoportos problémamegoldás, döntéshozás és konfliktuskezelés - képzés a Közélet Iskolájában

 

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Önszerveződő csoportban dolgozol, ahol találkoztatok már nehezen leküzdhető akadályokkal? Vannak megoldhatatlannak tűnő problémáitok vagy a csoporton belüli személyes konfliktusok? Ezen a háromalkalmas képzésen olyan módszereket tanulhatsz, amelyek segítenek megoldásokat találni ezekre a nehézségekre. A képzésre elsősorban olyan résztvevőket várunk, akik hátrányos helyzetű emberek érdekvédelmével vagy megszervezésével foglalkoznak érintettként vagy szakemberként.

A képzés három egymással összefüggő alkalomból és a résztvevők által képviselt szervezetek egy-egy találkozójának csoportos látogatásából áll (ha erre a csoport nyitott).

Első alkalom: a moderálás és facilitálás alapjai
Áttekintjük az egyszerűbb csoportos beszélgetések moderálását, és erre építve haladunk a bonyolultabb, problémamegoldó technikák felé. A moderálás alapjainak áttekintése után néhány technikát a gyakorlatban is kipróbálunk. Az alkalmat Udvarhelyi Tessza és Szabó Sebestyén tartják.

Második alkalom: grafikus facilitálás
A képekkel való kommunikáció az őskor óta szerves része tanulási folyamatainknak, és már a legegyszerűbb szimbólumok alkalmazása is jelentősen megkönnyíti és felgyorsítja agyunknak a megértést. Ezen az alkalmon Kovács Vanda segítségével felelevenítjük a vizuális ábécé alapjait, kipróbáljuk, hogyan lehet szövegközpontú anyagot vizuális elemekkel strukturálni, mozgásba hozzuk a pálcika emberkéket (is), saját vizuális szótárt készítünk és megnézzük milyen egy tudatosan szerkesztett flicpchart.

Harmadik alkalom: közösségi mediáció
Témák: konfliktuskezelés és a resztoratív módszer alapjai elméletben és gyakorlatban. Az idő nagy részében körben ülve adjuk majd át egymásnak a szót a beszélő tárgy segítségével, így saját élményt is szerezhetünk resztoratív körben, amely segíti majd későbbi munkánkat. A kört Ganyu Boróka pszichológus, konfliktuskezelő és körök őrzője fogja vezetni a KöR-TéR Csoport képviseletében.

Mikor? 2017. február 25., március 18. és április 8. (szombat) 11-17h
Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 30.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés három napjára kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezni a Közélet Iskolája honlapján található jelentkezési lap kitöltésével. Jelentkezési határidő: 2017. február 13. (hétfő)

További tájékoztatás: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

Fotó: Várady István

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinken, támogasd munkánkat!

Moderátor képzésen voltunk - egy résztvevő beszámolója

 

Sokan és sokszínű csapatot alkotva tartotta Közélet Iskolája a moderátor képzésünket, ahol a fő cél az elméleti ismeretek megismerése után a gyakorlati tapasztalat megszerezése volt. Hogyan tudunk egy beszélgetést levezetni, a csoportot irányítani, időbeosztást és tervet követni? Hogyan tudunk konfliktusokat megoldani? Hogyan kell kreatívan állni a spontán vendégekhez vagy egy állandó folyamatos egyeztetési sorozathoz? Hogyan kell mindennek technikai hátterére figyelni, feladatot és felelősséget kiosztani? Hogyan ellenőrizzük mindezt?

Ezekre és az ezeket kifejtő kérdésekre kerestük a választ közösen: MIGSZOL, Közmunkás Mozgalom a Jövőért, Eleven Emlékmű és A Város Mindenkié budapesti és pécsi csoportja, Másállapot civiljeinek munkatársaival. Nagyon jó humorral és szakmai tapasztalatcserével, kapcsolatépítéssel telt a két hétvégi nap, szombat és vasárnap.

Beszéltünk emberi jogokról, hatalmi érdekmintákról, csoporthierarchiáról és irányítás elvek hatékonyságáról is. Dolgoztunk delegáló csoportjainkban, közös játékos feladatok megoldásában, és egyéb módszerekkel is. Sokszor elemeztünk végig mindenki véleményét meghallgatva egy egy kérdést, vagy írtunk táblára fontos vezérelveket, vezetési technikákat, ugyanígy.

Nagyon jól érezte magát mindenki. Biztosan hasznos volt a jövőre nézve, mivel az összefoglalóban elhangzásra került minden szervezettől, hogy mit tanult belőle, mit tud és fog a gyakorlatban alkalmazni a megszerzett új tudásból. Megállapodtunk, hogy közösen Műhelyben fogjuk folytatni a munkát és közös levelezőlistát is létrehozunk.

Köszönjük a Közélet Iskolájának!

dr. Kerékgyártó Gyöngyi, a Közmunkás Mozgalom a Jövőért delegáltja

Fotók a képzésről >>>

Fotó: Várady István

Beszélgetések és szervezői találkozók moderálása - képzés a Közélet Iskolájában

DSC07840.JPG
on lh4.googleusercontent.com

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Erre a képzésünkre elsősorban érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjait várjuk, akik:

• szeretnék fejleszteni a szervezetükben a vitakultúrát és a tagok aktív részvételét
• szeretnék megtanulni a demokratikus döntéshozatal módszereit
• szeretnének megtanulni különböző moderálási módszereket

Mikor? 2016. november 5-6. (szombat-vasárnap), 10.00-18.00
Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük. Ha szeretnél a gyerekeid számára
játszóházat igényelni a képzés idejére, jelezd ezt a jelentkezési lapon.

Jelentkezés: e-mailben a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével

Jelentkezési határidő: 2016. október 19. (szerda)

További tájékoztatás: Dósa Mariann (06 70 509 8510), kozeletiskolaja@gmail.com

Fotó: Várady István

Training on the moderation of discussions - report by a participant

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

As a homeless activist of The City Is For All, I took part in a two-day moderator training of the School of Public Life. In the course a wide range of people participated:people living in housing poverty, parents of handicapped children, LGBT activists, trade union activists, even a family support centre worker.In the first round, everyone introduced themselves, we did not only give our name, but also told the story of our names, why we are called as we are called.Several people told stories about where they come from, the history of their surnames; we also mentioned how we preferred to be called.

Tessza Udvarhelyi and her instructor companion, drama teacher Ádám Bethlenfalvy organised the training perfectly and introduced us to the secrets of moderation. Miklós Fetete-Nagy homeless activist of The City Is for All (AVM) briefly presented the moderation practice of AVM.

During the course we played a variety of community games to perk up the participants’ attention.Sometimes breaks were put in and – to everyone’s great amusement – we could try out different moderation situations.We found out that it is not so easy to start and channel a conversation or to lead a group to decision-making.We have learnt that a good moderator holds and carries forward the conversation and can guide the group to the stage of decision-making.We picked up special moderation techniques which aim to make sure that people in a disadvantaged situation within the group get a chance to speak.

I took part in this training as hearing impaired and told the group how AVM helps me to communicate when there is no sign language interpreter there. In such cases someone always notes down the conversation and I can follow the topic in writing via shared links through Google Drive. This is not only good for me, but also for those who cannot be physically present as they can follow the conversation as well. During the training sign language interpreters were present who, in turn, helped me to understand what moderation was about.

I really enjoyed the two days of moderator training:we mastered the ins and outs of public moderation in a fun and playful way.We had a very good time thanks to the excellent organisation and sign-language interpreters.

Éva Németh

Photo: István Várady

Moderator Training for the Heves County Parents’ Association

The Heves County Parents’ Association of People with Multiple Disabilities has recently started to set up a mentoring network whose aim would be to provide companionship and help to parents who raise people with multiple disabilities. The Association commissioned the School of Public Life to organize trainings to help foster this preparatory process. With lectures and the help of interactive games on 11 October 2014 we offered the first training on mentoring to appr. 20 members of the organization and on 11 December 2014 another one about how to moderate talks and meetings, again, together with Bernadett Sebály, community organizer from Hungarian Civil Liberties Union (Hungarian abbr. TASZ) who had long been supporting the activities of the Parents’ Association.

As of January 2015 the group would organize without external help so it was essential its members prepared to moderate the group’s meetings and discussions in a really effective way, that is, ensuring all participants’ real chances to express their opinions plus supporting collective decision-makings. First through case-studies we gained experiences on what could precisely happen if a conversation, whose 10 to 15 participants would in the end have to come to a collective decision, had not been moderated. On the basis of what we had previously experienced in these exercises we then listed the different roles of the moderator, what her/his duties are, what s/he has to pay specific attention to during the meetings.

Then, we listed the specific skills a good moderator has to have or specifically to have trained in order to lead a talk well; nobody is born a good moderator that is, these skills need a lot of training and attention.

Finally the members of the association tried different types of moderation techniques in a new set of situation exercises and we discussed what hardships the moderator faces and that how s/he can tackle these situations.

It was a great pleasure for us to be a part of the formation of the mentoring network since we here at the School of Public Life all believe that the strengthening of similar grassroot communities and civil initiatives is going to be the key to Hungary’s social transformation. If our trainings were to be a however small part of this transformation, it was already worth offering them. (And we, too, had a great time.)

Good luck to all the parents involved in this project!

Moderátorképzés a Közélet Iskolájában - egy résztvevő beszámolója

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Város Mindenkié hajléktalan aktivistájaként többedmagammal részt vettünk a Közélet Iskolája kétnapos moderátor képzésén. A képzésen nagyon sokféle ember vett részt: volt közöttünk több lakásszegénységben élő ember, fogyatékos gyerekek szülei, női és LMBT érdekvédelemmel foglalkozó aktivisták, szakszervezeti aktivisták és még egy családsegítő munkatársa is. Első körben mindenki bemutatkozott és azt is elmondta, hogy mi a neve története, miért hívnak úgy, ahogy hívják? Sokan meséltek arról, hogy honnan származnak, miért ez a vezetéknevünk és hogyan szeretjük, ha szólítanak minket.

Udvarhelyi Tessza és a szituációs játékokat levezető oktatótársa, a drámapedagógus Bethlenfalvy Ádám kiválóan szervezték a képzést és bevezettek minket a moderálás rejtelmeibe. Fekete-Nagy Miklós, az AVM hajléktalan aktivistája A Város Mindenkié moderálással kapcsolatos gyakorlatát mutatta be röviden.

A képzésen sokféle közösségi játék volt, hogy élénkítsék a résztvevők figyelmét. Néha közbeiktattak szüneteket és sokféle moderálási szituációkat is kipróbálhattuk – mindannyiunk nagy derültségére. Kiderült, hogy nem is olyan egyszerű elkezdeni, levezetni egy beszélgetést és utána döntéshozatalra bírni egy csoportot. A képzésen kiderült, hogy az a jó moderátor, aki megfelelő mederben tartja és továbbviszi a beszélgetést és olyan helyzetbe tudja hozni a csoportot, hogy az már döntésképes legyen. Különféle speciális moderálási technikákat is elsajátítottunk, amelyek célja, hogy a csoporton belül hátrányos helyzetben lévő emberek is biztosan szóhoz jussanak.

Én ezen a képzésen hallássérültként vettem részt, és azt is elmondtam a csoportnak, hogy az AVM hogyan szokott segíteni a kommunikációban, ha nincsen mindig ott jelnyelvi tolmács. A beszélgetést ilyenkor valaki mindig lejegyzeteli és a Google Driveon keresztül megosztott linken keresztül írásban tudom követni az adott témát. Ez nemcsak nekem jó, de azok is tudják követni a beszélgetést, akik nem tudnak fizikailag jelen lenni. Ezen a képzésen végig jelen voltak jelnyelvi tolmácsok, akik felváltva segítettek nekem a moderálás levezetésének megértésében.

Nagyon élveztem a moderátor képzés két napját: vidáman és játékosan elsajátítottuk a közéleti moderálás csínját-bínját. Nagyon jól éreztünk magunkat a remek szervezésnek és a jelnyelvi tolmácsoknak köszönhetően.

Németh Éva

Fotók a képzésről

Fotó: Várady István

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!


Beszélgetések moderálása - képzés a Közélet Iskolájában

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja. Erre a képzésünkre elsősorban érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjait várjuk, akik:

  • szeretnék fejleszteni a szervezetükben a vitakultúrát és a tagok aktív részvételét a beszélgetésekben
  • szeretnék megtanulni a demokratikus döntéshozatal módszereit
  • szeretnének megtanulni különböző moderálási módszereket kis és nagy csoportokban

A képzés tervezett témái:

  • demokratikus csoportműködés
  • moderálás kis és nagycsoportban
  • viták generálása és levezetése
  • kérdezéstechnika

Mikor? 2015. november 28 és 29. (szombat-vasárnap), 10.00-18.00 óráig

Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezés e-mailben vagy a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével. Jelentkezési határidő: 2015. november 18. (szerda)

További tájékoztatás: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

www.kozeletiskolaja.hu, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

Older Oldest