Aktuális / Moderálás

Hogyan lehet fenntartani a figyelmet az online térben?

education-5600987_1920
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Közhely, hogy még a felnőttek sem képesek igazán hosszan egy dologra koncentrálni - ez az online technikával fokozottan igaz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk a megbeszélésekről, mert azoknak úgysincs értelme, csak meg kell találnunk a módját, hogy fenntartsuk az emberek figyelmét.

Tippek online moderáláshoz

education-5578742_1280
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Az online térben is számos kihívással találkozik a moderátor. Összegyűjtöttünk pár ilyen tipikus helyzetet és hozzájuk egy sor megoldási javaslatot. Természetesen nem minden csoport egyforma, így ezek nem garantált módszerek, viszont azt reméljük, hogy jó kiindulópontot és ötleteket adhatnak a hatékony és élvezetes közös munkához.

 

Mit lehet tenni, ha…?

Az online moderálás alapjai

meeting-5804134_1280
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Mitőlsikeres egy (online) találkozó?

Ha megkérdezünk valakit, hogy mikor ítélhetünk egy megbeszélést sikeresnek, valószínűleg többé-kevésbé azt a választ kapjuk, hogy a sikeresség attól függ, meg tudjuk-e valósítani azt a célt, amelyet előre kitűztünk a csapat elé. Haladtunk-e a megbeszélni valókkal, meghoztuk-e a szükséges döntéseket, ismerjük-e a következő lépéseket? Ez valóban nagyon fontos fokmérője egy eredményes találkozónak, és önmagában sem kis cél, de emellett más, nem ennyire magától értetődő tényezők is hasonló súllyal eshetnek latba.

A sikeresség másik, nem annyira egyértelmű fokmérője az is lehet, hogy a résztvevők szívesen vannak-e jelen. Fontos figyelnünk arra, hogy fenntartsuk a tagok motivációját például a demokratikus és közösségi működésen keresztül. Biztosítanunk kell, hogy mindannyian meg tudjanak nyilvánulni és beleszólhassanak az őket érintő ügyekbe, valamint hogy arra is adjunk lehetőséget, hogy a tagok egymáshoz is tudjanak kapcsolódni, és ezáltal megéljék a közösséget.

A találkozó lezárása, visszajelzés, reflexió

IMG_8918
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Az online találkozók végén gyakran hasznos, ha kérünk visszajelzést a résztvevőktől: ez egyrészt egyértelmű lezárása a megbeszélésnek, másrészt ezáltal megtudhatjuk, hogy ők hogy látták a találkozót. A kérdés tőlünk függ, és attól, hogy mi a pontos célunk a zárókörrel. “Mit emelnél ki a megbeszélésből?” “Mit viszel el magaddal?” “Mit tanultál?” “Hogy érezted magad?” “Mit tudsz a találkozóból hasznosítani?” - ezek és sok más kérdés mind megfelelő lehet.

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK JÓL AZ ONLINE TÉRBEN? - Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához

A Covid19 járvány miatt átalakult az életünk. Az egyik meghatározó változás, hogy meg kellett tanulnunk személyes találkozások nélkül működtetni a szervezeteinket, vagyis a megbeszéléseink és a nyilvános és közösségi eseményeink is átkerültek az online térbe.

Ezt a kézikönyvet az online átállás tapasztalatai alapján készítettük elsősorban azoknak, akik az alulról szerveződő csoportjuk, civil szervezetük online működését szeretnék fejleszteni.

A Közélet Iskolájában is sok kihívással találkoztunk a hirtelen átállás során: meg kellett tanulnunk az online eszközök használatát, kapcsolatot tartani egymással, megélni közösségi pillanatokat és stratégiai döntéseket hozni - mindezt úgy, hogy csak apró bélyegképeken látjuk egymást. Fontosnak tartjuk, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat, tanuljunk egymástól, hogy képesek legyünk online is fenntartani és építeni a közösségeinket, szerveződni és tervezni. Fontos, hogy az egyre meghatározóbb digitális eszközöket a magunkénak érezzük és éljünk ezekkel, és fontos az is, hogy a járvány ellenére is megtartsuk a biztos szervezeti alapunkat, amire építhetünk, amikor újra tere lesz a személyes közösségi és érdekvédelmi munkának.

Az online működést sokan kényszerből tanultuk meg, de vannak olyan előnyei, amik miatt mi a járványtól függetlenül a jövőben is biztosan tartunk online programokat. Sokaknak ez a forma hozzáférhetőbb: sok olyan képzésrésztvevő jutott el hozzánk kistelepülésekről, mozgáskorlátozott emberként vagy kisgyerekes szülőként, akik a hosszabb, személyesen tartott képzéseinken nem tudtak volna részt venni.

Az online moderálási kézikönyv tartalmazza a Közélet Iskolájában az elmúlt egy évben felhalmozott tapasztalatainkat, amelyekre a saját találkozóink során, más szervezetek stratégiai tervezésének vezetésével vagy a képzéseink online megtartásával tettünk szert.

A kézikönyvben ezekkel a témákkal foglalkozunk: szó lesz a moderálás alapjairól és arról, hogy miben más online moderálni mint élőben. Majd írunk a találkozók előkészítéséről és felépítéséről, mutatunk kevés technikai tudást igénylő facilitálási eszközöket és bonyolultabb, de ingyenes felületeket is, amik fel tudják dobni az online megbeszéléseket. Külön kitérünk a csoportdinamikára is, vagyis hogy hogyan tudunk közösséget építeni online, és hogyan oldjunk fel moderátorként nehéz csoporthelyzeteket, hogyan segítsük, hogy mindenki egyenlően részt tudjon venni a megbeszéléseken.

A teljes kézikönyv megtekintéséhez kattints ide!

Hogyan beszélgessünk jól az online térben? – moderátorképzés

Az online megbeszélések, események és képzések mára az életünk természetes részét képezik, ám aki maga is próbált ilyet szervezni, tudhatja, hogy nem könnyű ezeket az alkalmakat egyszerre hatékonnyá, érdekessé és közösségivé tenni.

Ezen a képzésen a résztvevők megismerkedhetnek a beszélgetések és találkozók demokratikus moderálásához szükséges alapokkal, annak érdekében, hogy a csoportjuk még hatékonyabban tudjon működni. A képzés alatt lehetőség lesz közösen gondolkodni, megosztani a tapasztalatokat és konkrét helyzeteket is gyakorolni.

„Már alig várom, hogy élesben próbáljam ki a tanultakat” - Beszámoló a moderátor képzésről

IMG_8171
from közéletiskolája on Flickr

Veled is előfordult már, hogy ültél egy fontos, személyes érintettségű vagy munkahelyi megbeszélésen, és azt érezted, nem juttok egyről a kettőre? Talán még azt sem tudtad, hogy mi ott a keresnivalód, esetleg a háttérben húzódtál meg, és senki nem figyelt fel rád, vagy az is lehet, hogy a fejed felett döntöttek valami téged is érintő fontos kérdésről... Azt hiszem, ez mindannyiunknak ismerős érzés, legalább egyszer megtapasztaltuk az említetteket.

Hogyan moderálj online beszélgetést?

corona-5006277_1920
from közéletiskolája on Flickr

A korona járvány miatt sokunk életének jelentős része online terekbe költözött, és különböző internetes felületeken tartjuk a kapcsolat a csoportunk, szervezetünk tagjaival is. Nekünk is új terep volt a teljes belső kommunikációnkat monitorokon keresztül folytatni, és amúgy is nehezített pálya úgy beszélgetni egymással, hogy nem látjuk egymás testbeszédét rendesen, esetleg akadozik a net, és egyébként is mindenki feszült a járványhelyzet és a bezártság miatt. A bejegyzésben összeszedtük a saját tapasztalatinkat az online beszélgetések moderálásáról a Közélet Iskolája és a Deviszont Közösségi Tér elmúlt havi számtalan online találkozója alapján.

Kommunikálni muszáj, de hogyan? - beszámoló a képzésről

 

Az elmúlt időszakban azt éreztem, hogy az eddig összeszedett tudásom kevés mindannak a megvalósításához, amit magamban célként megfogalmaztam. Így részt vettem egy háromnapos gyakorlati képzésen a Közélet Iskolájának jóvoltából, aminek a címe:  Kommunikálni muszáj, de hogyan?

Itt három különböző témát ismertünk meg neves képzők segítségével: elsőként az erőszakmentes kommunikációba kaptunk betekintést Hoffmann Kriszta és Wirth Judit jóvoltából, majd a beszélgetések moderálásának rejtelmeibe avatott be minket Udvarhelyi Tessza és Végh Panni, végül pedig Béni Boróka ismertette meg velünk a konfliktuskezelés resztoratív módszerét.

Összesítve lehetőségem volt megismerni olyan kommunikációs módszereket, melyek az emberek közti beszélgetéseket nyugodt mederbe terelik, a döntések meghozatalához megteremtik azt a légkört, amelyben mindenki képes megnyílni és véleményét megosztani másokkal. Döntéshozatali mechanizmusokkal is találkoztam, amiknek nagy részét eddig nem volt lehetőségem megtapasztalni.  Láthattam, hogy milyen kiemelkedő szerepe van ilyen helyzetekben a beszélgetés irányítójának – akár moderátorként, akár mediátorként vagy facilitátorként. Ezekhez kapcsolódva használható tudást kaptunk a képzőktől, akik egytől egyig hitelesen képviselték mindazt, amit nekünk átadtak. A gyakorlati helyzetek humorossá váltak, amikor felismertük a részvevőkben saját élethelyzeteink szereplőit és saját működésünkre is rálátást szerezhettünk.

A képzésen résztvevők különböző háttérrel, értékrenddel, habitussal érkeztek, ám mindez a három nap során nem vált konfliktusforrássá, mert demokratikus, elfogadó, egymás egyediségét tiszteletben tartó légkörben tudtunk fejlődni a szervező és a képzést tartók rátermettségének köszönhetően. Nekem ebben a közegben sikerült újabb önismereti megfigyeléseket tennem, és ezáltal megfogalmazni, hogy muszáj kommunikálnom ahhoz, hogy részese és résztvevője legyek a körülöttem zajló folyamatoknak, és képessé váljak másokat is hozzásegíteni ehhez a részvételhez.

A képzést NEM ajánlanám azoknak, akik épp a világtól való elvonulást, a remetelétet tervezgetik, ellenben mindenki másnak IGEN!

Bíró Annamária (Panni)

További fotók a képzésről >>>

Kommunikálni muszáj, de hogyan?

 

Képzés a Közélet Iskolájában az erőszakmentes, demokratikus és hatékony szervezési kultúráért

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja. Erre a képzésre elsősorban olyan résztvevőket várunk, akik hátrányos helyzetű emberek érdekvédelmével foglalkoznak érintettként vagy szakemberként.

A képzés témái: erőszakmentes kommunikáció, a moderálás alapjai és a konfliktuskezelés alapjai

Mikor? 2018. január 12-13-14. (péntek-szombat-vasárnap) 10-18h
Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzést Béni Boróka, Hoffmann Kriszta, Udvarhelyi Tessza és Wirth Judit tartják.

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 30.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek! A képzés három napjára kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük, aki ezt előre jelzi. Szükség esetén szállást is tudunk biztosítani.

Jelentkezés a Közélet Iskolája honlapján található jelentkezési lap kitöltésével. Jelentkezési határidő: 2017. január 3. (szerda)

További információ Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

Fotó: Várady István

Older Oldest