Aktuális / Moderálás

Moderator Training for the Heves County Parents’ Association

The Heves County Parents’ Association of People with Multiple Disabilities has recently started to set up a mentoring network whose aim would be to provide companionship and help to parents who raise people with multiple disabilities. The Association commissioned the School of Public Life to organize trainings to help foster this preparatory process. With lectures and the help of interactive games on 11 October 2014 we offered the first training on mentoring to appr. 20 members of the organization and on 11 December 2014 another one about how to moderate talks and meetings, again, together with Bernadett Sebály, community organizer from Hungarian Civil Liberties Union (Hungarian abbr. TASZ) who had long been supporting the activities of the Parents’ Association.

As of January 2015 the group would organize without external help so it was essential its members prepared to moderate the group’s meetings and discussions in a really effective way, that is, ensuring all participants’ real chances to express their opinions plus supporting collective decision-makings. First through case-studies we gained experiences on what could precisely happen if a conversation, whose 10 to 15 participants would in the end have to come to a collective decision, had not been moderated. On the basis of what we had previously experienced in these exercises we then listed the different roles of the moderator, what her/his duties are, what s/he has to pay specific attention to during the meetings.

Then, we listed the specific skills a good moderator has to have or specifically to have trained in order to lead a talk well; nobody is born a good moderator that is, these skills need a lot of training and attention.

Finally the members of the association tried different types of moderation techniques in a new set of situation exercises and we discussed what hardships the moderator faces and that how s/he can tackle these situations.

It was a great pleasure for us to be a part of the formation of the mentoring network since we here at the School of Public Life all believe that the strengthening of similar grassroot communities and civil initiatives is going to be the key to Hungary’s social transformation. If our trainings were to be a however small part of this transformation, it was already worth offering them. (And we, too, had a great time.)

Good luck to all the parents involved in this project!

Moderátorképzés a Közélet Iskolájában - egy résztvevő beszámolója

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Város Mindenkié hajléktalan aktivistájaként többedmagammal részt vettünk a Közélet Iskolája kétnapos moderátor képzésén. A képzésen nagyon sokféle ember vett részt: volt közöttünk több lakásszegénységben élő ember, fogyatékos gyerekek szülei, női és LMBT érdekvédelemmel foglalkozó aktivisták, szakszervezeti aktivisták és még egy családsegítő munkatársa is. Első körben mindenki bemutatkozott és azt is elmondta, hogy mi a neve története, miért hívnak úgy, ahogy hívják? Sokan meséltek arról, hogy honnan származnak, miért ez a vezetéknevünk és hogyan szeretjük, ha szólítanak minket.

Udvarhelyi Tessza és a szituációs játékokat levezető oktatótársa, a drámapedagógus Bethlenfalvy Ádám kiválóan szervezték a képzést és bevezettek minket a moderálás rejtelmeibe. Fekete-Nagy Miklós, az AVM hajléktalan aktivistája A Város Mindenkié moderálással kapcsolatos gyakorlatát mutatta be röviden.

A képzésen sokféle közösségi játék volt, hogy élénkítsék a résztvevők figyelmét. Néha közbeiktattak szüneteket és sokféle moderálási szituációkat is kipróbálhattuk – mindannyiunk nagy derültségére. Kiderült, hogy nem is olyan egyszerű elkezdeni, levezetni egy beszélgetést és utána döntéshozatalra bírni egy csoportot. A képzésen kiderült, hogy az a jó moderátor, aki megfelelő mederben tartja és továbbviszi a beszélgetést és olyan helyzetbe tudja hozni a csoportot, hogy az már döntésképes legyen. Különféle speciális moderálási technikákat is elsajátítottunk, amelyek célja, hogy a csoporton belül hátrányos helyzetben lévő emberek is biztosan szóhoz jussanak.

Én ezen a képzésen hallássérültként vettem részt, és azt is elmondtam a csoportnak, hogy az AVM hogyan szokott segíteni a kommunikációban, ha nincsen mindig ott jelnyelvi tolmács. A beszélgetést ilyenkor valaki mindig lejegyzeteli és a Google Driveon keresztül megosztott linken keresztül írásban tudom követni az adott témát. Ez nemcsak nekem jó, de azok is tudják követni a beszélgetést, akik nem tudnak fizikailag jelen lenni. Ezen a képzésen végig jelen voltak jelnyelvi tolmácsok, akik felváltva segítettek nekem a moderálás levezetésének megértésében.

Nagyon élveztem a moderátor képzés két napját: vidáman és játékosan elsajátítottuk a közéleti moderálás csínját-bínját. Nagyon jól éreztünk magunkat a remek szervezésnek és a jelnyelvi tolmácsoknak köszönhetően.

Németh Éva

Fotók a képzésről

Fotó: Várady István

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!


Beszélgetések moderálása - képzés a Közélet Iskolájában

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja. Erre a képzésünkre elsősorban érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjait várjuk, akik:

  • szeretnék fejleszteni a szervezetükben a vitakultúrát és a tagok aktív részvételét a beszélgetésekben
  • szeretnék megtanulni a demokratikus döntéshozatal módszereit
  • szeretnének megtanulni különböző moderálási módszereket kis és nagy csoportokban

A képzés tervezett témái:

  • demokratikus csoportműködés
  • moderálás kis és nagycsoportban
  • viták generálása és levezetése
  • kérdezéstechnika

Mikor? 2015. november 28 és 29. (szombat-vasárnap), 10.00-18.00 óráig

Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 20.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezés e-mailben vagy a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével. Jelentkezési határidő: 2015. november 18. (szerda)

További tájékoztatás: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

www.kozeletiskolaja.hu, https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

Moderátorképzés a Heves Megyei Szülőszövetségben

A Halmozottan Sérültek Heves Megyei Szülőszövetsége mentorhálózat kialakításába kezdett, amelynek célja a megyében élő sérült embereket nevelő szülők sorstársi segítése. A Szövetség felkérte a Közélet Iskoláját, hogy képzésekkel segítse ezt a felkészülési folyamatot. 2014. október 11-én a szervezet kb. 20 tagjának tartottunk képzést a mentorálásról előadások és interaktív játékok segítségével.

2014. december 11-én pedig a különböző beszélgetések, találkozók moderálásáról tartottunk képzést a szülőknek, szintén Sebály Bernadettel közösen, aki a TASZ megbízott közösségszervezőjeként hosszú ideje támogatta a Szülőszövetség munkáját.

Mivel 2015 januárjától már külső segítség nélkül szerveződik a csoport, fontos volt, hogy a tagok felkészüljenek arra, hogy hatékonyan – tehát minden résztvevő számára valódi véleménynyilvánítási lehetőséget biztosítva és a közös döntések megszületését támogatva – tudják vezetni a csoport találkozóit, megbeszéléseit. Először helyzetgyakorlatokon keresztül szereztünk tapasztalatot arról, hogy milyen hatása van annak, amikor nincs moderátora egy olyan beszélgetésnek, amelyen 10-15 ember is részt vesz és nekik valahogyan döntésre kell jutniuk számukra fontos kérdésekben. A gyakorlatok során megtapasztaltak alapján közösen sorra vettük, hogy mi is a szerepe a moderátornak egy találkozó során, milyen feladatokat kell ellátnia, mire kell odafigyelnie a beszélgetés közben.

Ezek után számba vettük, hogy egy jó moderátornak milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie, milyen készségeket kell fejlesztenie magában, ha jól szeretné vezetni a rá bízott beszélgetést – hiszen senki nem születik jó moderátornak, ezeket a készségeket sok gyakorlással és odafigyeléssel kell kifejlesztenünk magunkban. Végül a szövetség tagjai újabb helyzetgyakorlatokon keresztül próbáltak ki különböző moderálási technikákat és ezek alapján közösen megbeszéltük, hogy milyen nehézségekkel kell szembe néznie a moderátornak és hogyan tudja kezelni ezeket a helyzeteket.

Nagy öröm volt számunkra, hogy részei lehettünk a mentorhálózat kialakításának, hiszen a Közélet Iskolája épp az ilyen alulról jövő állampolgári közösségek és kezdeményezések megerősödésében látja a magyarországi társadalmi változás kulcsát. Ha a képzésünkkel ehhez csak egy picit is hozzá tudtunk járulni, akkor már biztosan megérte. (És nagyon jól is éreztük magunkat közben.)

Nagyon szurkolunk a szülőknek!

Az egyik résztvevő beszámolója a képzésről itt.

Newest Newer