Aktuális / Online moderálás kézikönyv

Azonnali reakciók a Mentimeteren

Kritikai pedagógia 2021 elvárás
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

#ötletelés #döntéshozás #visszajelzés

A Mentimeter egy interaktív prezentációs felület, ahol a résztvevők azonnali visszajelzését tudjuk kérni játékos formában. Létrehozhatunk szófelhőt egy témával kapcsolatos asszociációkról, csinálhatunk anonim szavazást vagy összegyűjthetünk rövid szövegeket (pl. kérdés, értékelés, gondolat) illetve kvízzel is tesztelhetjük a közönség tudását.

Jegyzetelés, rendszerezés a Padlettel

padlet
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

#jegyzetelés #ötletelés #kreatív

A Padlet egy rugalmas és szép jegyzetelő felület, többek közt postitek összekötésére (gondolattkérkép, problématérkép), idővonalak felrajzolására is alkalmas. A padlet.com-on történő regisztráció után a saját falunkon (Dashboard) találjuk magunkat, itt láthatjuk a meglévő padletjeinket (ha már vannak), és itt hozhathatunk létre újat is. 

Padlet létrehozásához először kiválasztjuk a sablont, amit használni szeretnénk (pl. fal: bejegyzések oszlopokban; rács: bejegyzések négyzetrácsokban; vászon: bejegyzések szabadon elhelyezhetőek; térkép; idővonal). Lásd a borítóképet.

Hogyan hozzunk demokratikus döntéseket online?

office-925806_1920
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

A döntéshozás sosem egyszerű: ha egyedül kell választani, akkor azért, ha többen, akkor pedig azért nehéz. Mivel online nehezebb érzékelni a csoportdinamikát, és így nagyobb kihívás jól reagálni rá, ezért azt is nehezebb biztosítani, hogy a döntések demokratikusan szülessenek meg.

Mikor mondhatjuk egy döntésre, hogy az demokratikus?

     Ha az előzőleg közösen meghatározott alapelvek szerint született meg. A csoporttól függ, hogy mik ezek az alapelvek, hogy milyen módszerrel (pl. szavazás) dől el egy kérdés, hogyan (pl. kérdéssorral történő facilitálás) jutunk el a végső döntésig, milyen arányban kell, hogy elfogadják azt a csoporttagok, lehet-e vétózni és ki vállalja a felelősséget a döntésért.

Különböző döntéshozatali formákról itt egy rövid interaktív összefoglaló.

     Ha az egész csoport elfogadja demokratikus döntésnek, és senki nem ellenzi kifejezetten.

     Ha minél többeknek lehetősége van hozzászólni, különösen pedig azoknak, akiket érint a döntés, pl. akik végre fogják hajtani.

Milyen felületen tartsuk az online találkozóinkat?

webinar-3199164_1920
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Az elsődleges kommunikációs felület az, ahol látják és hallják egymást a résztvevők. Mindegyik felületnek vannak extra funkciói: van, ahol chatelni lehet, van, ahol kisebb különszobákat létrehozni, szavazni, reakciókat küldeni is lehet. Érdemes állandó felületet választani, és figyelembe venni a választásnál az extra funkciók mellett azt is, hogy mennyire könnyű belépni, igényel-e regisztrációt, installálni kell-e a programot előre, hozzáférhető-e mindenkinek. Röviden írunk három felületről, amit mi használtunk már: ezek a Zoom, a Jitsi és a Facebook Messenger. Sok más felület is használható alap kommunikációs felületként, pl. a Microsoft Teams vagy a Skype.

Gyors ötletelés a Scrumblr-rel

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

#jegyzetelés #döntéshozás

A Scrumblr egy egyszerű post-ites jegyzetelő felület, ami regisztrációt sem igényel és közösen is szerkeszthető. Jól lehet rajta csoportos ötleteléseket követni és átláhatóvá tenni.

A scrumblr.ca oldalon csak nevet kell adni a táblánknak, és a “Go” gomb megnyomásával már meg is jelenik a saját felületünk. Az üres tábla szélén a plusz és mínusz jelekkel oszlopokat adhatunk hozzá, amiket át is nevezhetünk, és húzással állíthatjuk a tábla méretét is. A bal alsó sarokban található ikonokkal két méretben is hozzáadhatunk cetliket, amikbe írhatunk és amiket bárhol elhelyezhetünk  a táblán.

A cetliket átszínezhetjük, ha az egeret rájuk húzzuk, és az ecset gombra kattintunk. A jobb oldalt alul található színes pontokat az egérrel megfogva ráhúzhatjuk a postitekre, megjelölve ezzel őket. Ez a funkció jól használható priorizálásra, csoportosításra vagy akár szavazásra is.

Reflexió a Metafox felületén

metafox borító
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

#visszajelzés

A Metafox egy online felület, ahol képek kiválasztása segítségével tudnak reflektálni a résztvevők. Személyesen sokan képes kártyákkal (pl. Dixit kártya) szoktak egy feladat vagy képzés végén visszajelzést kérni. Ilyenkor a résztvevők a színesen illusztrált kártyákból kiválaszthatnak egyet, majd megmutatják a többieknek, és elmesélik, hogy mit jelképez számukra a rajz. Az online térben sokak számára ezt a gyakorlatot a Metafox képválasztója helyettesíti.

A felület rendkívül egyszerűen kezelhető. Nincs szükség regisztrációra és a felületet nem is kell jóval az alkalom előtt előkészíteni, hiszen nagyjából fél perc alatt meg lehet csinálni a küldhető linket.

Hátránya csupán annyi, hogy nem annyira izgalmas és fantáziadús képek közül lehet választani, mint egy Dixit játékban, hanem egyszerűbb szabad felhasználású fotók közül, melyek ismétlődnek. (Azaz ha egy csoporttal minden héten használjuk az eszközt, unalmassá válhat idővel.) Illetve minimális angoltudásra szükség van hozzá, ám ezt könnyen el tudjuk magyarázni a résztvevőknek.

Hasznos online felületek – Linkgyűjtemény

video-conference-5964262_1280
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

  • Thinglink: Egy általunk feltöltött képre rakhatunk kattintható linkeket, szöveget, videót, zenét is. Különösen hasznos tudásátadásra és tudás rendszerezésére.

  • Canva: Ingyenes képszerkesztő program sok készen használható sablonnal.

  • Miro: Jegyzetelő felület nagyon szép színvilággal, sokféle opcióval és sablonnal. Egyszerű megbeszélések jegyzetelésére és többnapos stratégiázások vezetésére is alkalmas.

  • Kahoot: Népszerű kvízkészítő felület, számítógépről és telefonról is játszható feleletválasztós kvízekkel.

  • Learningapps: Egy olyan felület, ahol nagyon sokféle egyszerű kis játékot tudunk létrehozni, amelyeknek van helyes megoldása. Többek között elérhető feladat az idővonal, csoportosítás, párkereső, kirakó, kvíz, akasztófa, keresztrejtvény  vagy becslés.

  • A döntéshozást segítő felületeket lásd itt.

Ez a cikk egy kéziköny részlete. A teljes kiadványért kattints ide:

Hogyan beszélgessünk jól a online térben? - Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához

Hogyan legyen közösségépítő az online működés?

49805698341_9f4f6fa3d3_b
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

A közösség adja az alapját a szervezeteinknek. Azért is vagyunk együtt, hogy kapcsolódjunk egymáshoz, közösen dolgozzunk a céljainkért. Csapatban dolgozunk azért is, hogy kiegészítsük egymás erősségeit, gyengeségeit. Alulról szerveződő csoportként az erőnket is a közösségünk adja, úgy tudunk változást elérni, ha sokan támogatják az ügyünket.

Nagy munka online fenntartani a közösségi működést és személyes kapcsolódást, most néhány egyszerűbb tippet adunk, amik segíthetnek ebben.

Hogyan lehet fenntartani a figyelmet az online térben?

education-5600987_1920
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Közhely, hogy még a felnőttek sem képesek igazán hosszan egy dologra koncentrálni - ez az online technikával fokozottan igaz. Ez azonban nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk a megbeszélésekről, mert azoknak úgysincs értelme, csak meg kell találnunk a módját, hogy fenntartsuk az emberek figyelmét.

Tippek online moderáláshoz

education-5578742_1280
from közéletiskolája on Flickr

Ez a bejegyzés részlet a Közélet Iskolája online találkozószervezési kézikönyvéből

Az online térben is számos kihívással találkozik a moderátor. Összegyűjtöttünk pár ilyen tipikus helyzetet és hozzájuk egy sor megoldási javaslatot. Természetesen nem minden csoport egyforma, így ezek nem garantált módszerek, viszont azt reméljük, hogy jó kiindulópontot és ötleteket adhatnak a hatékony és élvezetes közös munkához.

 

Mit lehet tenni, ha…?

Older Oldest