Aktuális / Online

Egyenlő házasság Magyarországon? - beszélgetés LMBTQ aktivitstákkal

A film annak a bő 10 éves kampánynak a történetét dolgozza fel, amely végül elérte, hogy 2014-ben az írek megszavazták, hogy azonos nemű párok is házasodhassanak. A mozgalom egy személyes történetből indult el: Katherine és Ann Louise Kanadában házasodtak össze a 2000-es években, majd megpróbálták ezt otthon is érvényesíteni. Mivel erre nem volt lehetőslg, beperelték az ír államot, amiért az diszkriminálja őket. Saját ismerettségi körükből szervezték meg az utóbb Egyenlő Házasság nevet viselő szervezetet, amely először az ő bírósági ügyüket segítette, majd a házasságért való küzdelem motorja lett.

Bár az ő személyes ügyüket elkaszálta a bírói döntés, maga a folyamat felkavarta az állóvizet, a média pedig elkezdett foglalkozni a dologgal. A film főleg a szerveződő kampány kulisszatitkaiba avat be bennünket: aktivisták mesélnek arról, hogy hogyan toboroztak szakembereket a stábjukba, hogyan alakították az üzenetük megfogalmazását az általuk készített közvéleménykutatások eredményeinek fényében. Beszélnek arról is, hogy milyen ellentétek léteztek és mégis milyen szövetségek köttettek a mozgalom hátterében, hogy hogyan környékezték meg az ír parlament 160 képviselőjét, milyen volt vitákon részt venniük és mik jelentették a fordulópontokat a kampány során.

A filmet követő beszélgetés meghívott vendégei Dudits Luca (Háttér Társaság), Merész Gabi (Budapest Pride) és Mészáros Gyuri (kutató és aktivista) voltak.

Hogyan szervezzünk hatékony online eseményeket? - módszertani műhelyek

49805698341_9f4f6fa3d3_b
from közéletiskolája on Flickr

Az online megbeszélések, események és képzések mára az életünk természetes részét képezik, ám aki maga is próbált ilyet szervezni, tudhatja, hogy nem könnyű ezeket az alkalmakat egyszerre hatékonnyá, érdekessé és közösségivé tenni. A következő képzési alkalmak különböző témákra fókuszálnak, amelyek egyben vagy külön-külön is elvégezhetőek maximum 12 fő részvételével.

"Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára!" - beszámoló az online csoportszervezés képzésről

Először vettem részt Közélet iskolája képzésen, de biztosan nem utoljára! A képzés 4x3 órában zajlott online, amit szuperül oldottak meg a trénerek.A felület, amit használtunk alkalmas volt kiscsoportos és szituációs feladatok kipróbálására is, ami jól kiegészítette az elméleti anyagot.
A képzés interaktív volt a házifeladatok pedig biztosították, hogy mindenki kapjon egyéni visszajelzéseket is a munkájára. A képzés során megismerkedhettem a vezetői stílusokkal, a toborzással, a csoportok lehetséges felépítésével és kitértünk a csoport dinamikákra a nehézségekre is.
Ez a képzés nagyon sok hasznos eszközt adott, amit alig várom, hogy beépíthessek a saját csoportjaimmal való munkába. Köszönöm nektek még egyszer :)

V. Szabó Júlia beszámolója

Hogyan kezelik az önkormányzatok a válságot és annak hatásait?

önkormányzat beszélgetés schreenshot
from közéletiskolája on Flickr

A járvány okozta gazdasági és társadalmi válság kezelésében jelentős szerepet játszanak az önkormányzatok. Számos település közösségi szolidaritási programokat indított, hogy önkénteseket szervezve, pénzt és eszközöket gyűjtve segítse az embereket. A veszélyeztetettek ellátásától kezdve, a szociális étkeztetés biztosításán keresztül a hiteles információk terjesztéséig sokféle módon tesznek a helyi lakosokért.

A Közélet Iskolájában azt gondoljuk és tanítjuk, hogy fontos, hogy az önkormányzatok minél közvetlenebbül kapcsolódjanak a helyi közösségekhez, és nyitottan működjenek az állampolgárok minél mélyebb szintű bevonásával. A beszélgetésben olyan önkormányzati politikusokkal beszélgetünk, akik szintén ezt az álláspontot képviselik és valósítják meg a gyakorlatban.

Vendégek:

• dr. Bíró Károly – Kozármisleny polgármestere
• Dani Gitta – Bajai önkormányzati képviselő
• Döme Zsuzsanna, Suzi – Budapest, Ferencváros alpolgármestere
• Varga Andrea – Miskolc alpolgármestere

„A mi dolgunk, hogy megmutassuk a kiutat ebből a helyzetből” – Szegénység és önszerveződés a koronavírus idején

Egyre többet hallani, hogy sok közösségbe hamarabb jut el az éhezés, mint maga a vírus. A magyarországi válságkezelés pedig tovább mélyíti a társadalmi egyenlőtlenségeket, és veszélyezteti a szociális területen dolgozókat is. A május 4-én megrendezett a beszélgetésben a válság társadalmi hatásait jártuk körbe, különös tekintettel a sérülékeny csoportokra azzal a céllal, hogy felderítsük az aktív alulról szerveződő segítő és érdekvédelmi kezdeményezéseket és hangot adjunk nekik.

Meghívott vendégek:

• Bitó-Balogh Zsanett, Jász Krisztina - Még egy falat kampány

• Balázs-Piri Katalin - Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi Részvételi Iroda

• Köves Ferenc - SZÁD - Szociális Ágazatban Dolgozók Szakszervezete

• Molnár Viktória - Utcáról Lakásba Egyesület

Milyen egy erős mozgalom? - online képzés a hatalomról a Közélet Iskolájában

47831768562_f60d90fadb_k
from közéletiskolája on Flickr

Ha rendszerszintű változást szeretnénk elérni, akkor a csoportunknak gazdasági, politikai és társadalmi hatalomra van szüksége. Ezen a képzésen arról lesz szó, hogy melyek lehetnek a hatalom formái és hogyan alakíthatjuk ezeket a nyomásgyakorlás eszközeivé. A képzés során összekötjük az elméleti anyagot a gyakorlati példákkal, és ezen keresztül gondolkodunk arról, hogy a szervezetek hogyan használhatják fel tudatosabban és előre kidolgozott stratégiák mentén a hatalmukat fontos ügyekben.

Az online képzésen ilyen kérdésekre keresünk válaszokat:

-          A jelenlegi magyar politikai helyzetben mi kell a változáshoz?

-          Mik a megnyerhető ügyek és hogyan tematizáljunk egy problémát?

-          Mitől igazán erős egy társadalmi mozgalom?

-          Mit tanulhatunk magyar és kelet-európai példákon keresztül a társadalmi változásról?

"Jó érzés volt egy biztonságos térben saját gondolatokat és élményeket is megosztani" - beszámoló az online nemi egyenlőtlenség képzésről

Április 19. és 27. között zajlott a Közélet Iskolája első online képzése Nemi szerepek és egyenlőtlenségek címmel. A képzést egy online beszélgetés nyitotta és zárta, emellett a hét folyamán egy opcionális videóbeszélgetés is volt. A köztes napokon a résztvevők különböző feladatokat kaptak, amelyeket egyénileg vagy csapatban kellett megoldani.

A szokatlan helyzet ellenére a képzést tartó Juli és Márti sokszínű feladatokkal és anyagokkal készültek, kihasználva az online tér adta lehetőségeket is. A komolyabb témák mellett játékos, kreatív feladatok is helyet kaptak, amelyek szórakoztatóbbá tették a “házifeladat” elvégzését, a bónuszfeladatokért járó jutalom pedig extra szorgalomra ösztönözte a résztvevőket.

Összességében tartalmas és sokszínű képzés volt, a szervezők jól megbirkóztak az online térbe való átültetésével, ahol egyensúlyban volt az elméleti tudásátadás, és a gyakorlati feladatok.

Nagyon fontos témákról beszélgettünk, tanultunk, és jó érzés volt egy biztonságos térben saját gondolatokat és élményeket is megosztani.

Illés Anna beszámolója

További online képzésekért kattints ide!

Tudd meg, hogyan moderáljunk beszélgetést az online térben

„Nem olyan forradalmi ötlet, hogy kérdezzük meg azokat, akiket érint a probléma” - válság és szolidaritás az oktatásban

A járvány okozta átalakulások hatalmas mértékben érintették az oktatást, és ez által emberek millióit: otthonról dolgozó tanárok, kilakoltatott kollégisták, bizonytalan érettségizők, digitális eszközöket nélkülöző gyerekek, leterhelt szülők. Az április 28-án szervezett online beszélgetésünkben arra kerestünk választ, hogy mi jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást országszerte, és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.

A beszélgetést a Közélet Iskolája szervezte és Fernengel Ági moderálta.

Meghívott vendégek:

• Szarka Alexandra – Ablak a padra kampány
• Csernó Tibor – Hallgatói Szakszervezet
• Fehér Tibor Dániel – Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete

Szegénység és önszerveződés a koronavírus idején – online beszélgetés a Közélet Iskolájában

szegénység cover2
from közéletiskolája on Flickr

A beszélgetésből megtudhatod, hogy...

▪ hogyan érinti a szegénységben élőket a válság,
▪ mik a követelései a szociális ágazatban dolgozóknak,
▪ mit tehet egy önkormányzat a kiszolgáltatott helyzetbe kerülő emberekért,
▪ a válságkezelés hogyan mélyíti el a társadalmi egyenlőtlenségeket,
▪ és milyen szolidaritási szerveződések indultak el, hogy megoldást találjanak a válsághelyzetre.

Kiderül az is, hogy hogyan lehet a segítségnyújtásba becsatlakozni és mi lenne jelenleg az állam és mi az önszerveződő csoportok, érdekvédők feladata.

Online kurzus! Nemi szerepek és egyenlőtlenségek

IMG_6480
from közéletiskolája on Flickr

A nemi szerepelvárások és a nemek közötti egyenlőtlenségek mindenütt megjelennek és mindenkire hatással vannak. Korlátozzák a viselkedésünket, önkifejezésünket és az álmainkat is. Ahhoz, hogy meg tudjuk változtatni ezt a mélyen rögzült munkamegosztást és szokásrendszert, először alaposan meg kell értenünk a hozzá kapcsolódó társadalmi folyamatok működését.

Csatlakozz hozzánk egy kilenc napos folyamatra és gondolkodjunk közösen ilyen kérdésekről:   

-          Hogyan lesznek biológiai különbségekből társadalmi egyenlőtlenségek? És mit lehet tenni a változásért?

-          Mi az a jóindulatú szexizmus vagy az üvegplafon?

-          Miért nem marad otthon a több apuka a gyerekével? Miért csak 11% a női képviselők aránya?

-          A jelenlegi járványhelyzet hogyan hat különbözően a férfiakra és nőkre?

Older Oldest