Aktuális / Untagged

Népi kollégiumok, egy nagyszabású pedagógiai kísérlet - városi séta

A séta során a 20. század legnagyobb magyar pedagógiai kísérletének, a népi kollégiumi mozgalomnak a helyszíneit járjuk be.
A népi kollégiumok úgy akarták segíteni a parasztfiatalok egyetemi éveit, hogy közben azokból ne tradicionális értelmiségiek, hanem egy új, a parasztsághoz és az alávetett rétegekhez hű elit legyen.

A séta során felelevenítjük, hogyan válhatott az 1939-ben 30 fővel megalakult parasztkollégiumból 1949-re egy 10.000 fős szervezet, és hogyan lavírozott a népi kollégiumi mozgalom több kevesebb-sikerrel a Horthy- és a Rákosi-rezsimben is.

Közösségi koordinátort keres a Közélet Iskolája!

közösségi koordinátor
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskoláját azért hoztuk létre 2014-ben, hogy megerősítsük az állampolgári részvétel kultúráját Magyarországon és támogassuk a kirekesztett társadalmi csoportok tagjait abban, hogy állampolgári jogaikat valódi tartalommal tölthessék meg. Az Iskola fő tevékenységei a politikai oktatás, a részvételi akciókutatás és a stratégiai tervezés. Eddigi munkánkról itt lehet többet olvasni, csapatunkról pedig ide kattintva.

Olyan embert keresünk, aki elkötelezett a társadalmi igazságosság, az egyenlőség és a szolidaritás értékei mellett, hisz a kritikai gondolkodás, a politikai részvétel és aktivizmus erejében. Egy kicsi, de hatékony és sokféle feladatot vállaló csapatba keresünk új és hosszú távra elkötelezett társat.

Az Iskola irodája Budapesten van, de a fővároson kívül is – elsősorban Miskolcon – tartunk képzéseket, programokat. A munkatársak részben otthon, részben az Auróra közösségi házban bérelt irodában, és főleg nyolcadik kerületi vagy alkalmanként miskolci képzési helyszíneken dolgoznak. Mindannyian kötetlen munkaidőben dolgozunk, ezért számunkra egyszerre fontos a rugalmasság és a fegyelmezettség a munkában. Rendszeresen, de előre tervezetten dolgozunk hétvégi napokon is.

Félállású közösségi koordinátort keresünk, akinek a fő feladatai a következők:

- önkéntesek toborzása és képzése Budapesten és vidéken

- önkéntes és öregdiák közösség építése és kapcsolattartás

- közösségi programok szervezése

-  szakmai munkában részvétel, pl. filmklubok, olvasókörök, társasjáték estek szervezése, képzések tartása

-  háttérmunkában, adminisztrációban való részvétel

Olyan munkatársat keresünk, aki rendelkezik az alábbi készségekkel, tudással és tapasztalatokkal:

- tapasztalat közösségi/civil szervezeti munkában

- precizitás

- jó időkezelés

- jó szervezési készség

- kreativitás

- csapatmunka

A jelentkezésnél elvárás a következő területek legalább egyikén szerzett tapasztalat:

- önkéntes koordináció

- képzői munka

- érdekvédelem, aktivizmus

- szervezetfejlesztés

 

Fizetés: nettó 100.000 Ft/hó (20 óra/hét)

Jelentkezés magyar nyelvű önéletrajzzal és motivációs levéllel 2020. július 10-ig a kozeletiskolaja@gmail.com címre.

A kiválasztás folyamata:

- önéletrajz és motivációs levél beküldése – határidő: 2020. július 10.

- személyes interjúk: 2020. július 20-21.

- elképzelhető, hogy a személyes interjúk után egy kisebb feladatot is kapnak a jelentkezők (ez otthon megírható) pár napos határidővel.

- munkakezdés időpontja: előreláthatóan 2020. augusztus 17.

Tovább információ: kozeletiskolaja@gmail.com

Önkormányzatok és közösségi válságkezelés – online beszélgetés

A járvány okozta gazdasági és társadalmi válság kezelésében jelentős szerepet játszanak az önkormányzatok. Számos település közösségi szolidaritási programokat indított, hogy önkénteseket szervezve, pénzt és eszközöket gyűjtve segítse az embereket. A veszélyeztetettek ellátásától kezdve, a szociális étkeztetés biztosításán keresztül, a hiteles információk terjesztéséig sokféle módon tesznek a helyi lakosokért.

A beszélgetésen önkormányzati vezetőket kérdezünk arról, hogy miként jelenik meg a városukban a válság, és hogyan vonják be a helyi közösséget a válságkezelésbe.

Vendégek:

• Döme Zsuzsanna – Budapest, Ferencváros alpolgármestere
• Bíró Károly – Kozármisleny polgármestere
• további vendégek hamarosan...

Mikor? 2020. május 11. (hétfő) 18:00-19:30

Hol? Az élő közvetítés linkjét ebben a facebook eseményben fogjuk közzétenni és a Közélet Iskolája Facebook oldalán is: https://www.facebook.com/events/1005609163186710/


Az esemény bárki számára nyitott és nem szükséges előre regisztrálni. A beszélgetést lehet csak hallgatni is, de lehetőség lesz hozzászólni és kérdéseket is feltenni.

Ezekben a beszélgetésekben a válság társadalmi hatásait járjuk körbe, különös tekintettel a sérülékeny csoportokra. Az a célunk, hogy felderítsük az aktív alulról szerveződő segítő és érdekvédelmi kezdeményezéseket és hangot adjunk nekik.

A Közélet Iskolája további online képzéseit és programjait ide kattintva éred el

Te is szeretnéd, hogy igazságosabb országban éljünk? - Ajánld fel adód 1%-át a Közélet Iskolájának

Amikor leadod az adóbevallásodat támogass minket: 

Név: Közélet Iskolája Alapítvány

Adószám: 18626654-1-41

Miért pont a Közélet Iskolája? 

► Te is szeretnéd, hogy megváltozzon a magyar politika? 

► Te is szeretnéd, hogy igazságosabb országban éljünk? 

► Te is szeretnéd, hogy ne kiváltság legyen a közéletben való részvétel?

Ha a válaszod igen, akkor támogass minket adód 1%-ával!

Mi olyan embereket képzünk, akik a megszerzett tudásukat egy számukra fontos ügy szolgálatába állítják, legyen szó környezetvédelemről, emberi jogokról vagy kisebbségi érdekekről.  A nálunk képzettek képesek kollektíven kiállni, nyomást gyakorolni a hatalomra és hatékonyan érvényesíteni az elnyomott csoportok érdekeit. Hiszünk benne, hogy a tudás erőt ad!

Nagy Szilvia: „Olyan nincs, hogy az ügy fontosabb az embernél”

DSC_1010
from közéletiskolája on Flickr

A következő interjúval emlékezünk meg Szilvire, a Budapest Pride-ot szervező Szivárvány Misszió Alapítvány elnökére. Az interjú eredetileg a Velünk beszélj, ne rólunk című könyvünkben jelent meg:  

"Miskolcon születtem, szüleim egyedüli lányaként, amit kicsit sajnálok is. Valószínűleg sokkal több dolgot megkaptam egykeként, ami egy sokgyerekes családban nem annyira alapvető, de mindig nagyon hiányzott, hogy legyen valaki mellettem, aki nem felnőtt, és akivel lehet cinkosnak lenni a szülők ellenében. Nem igazán bandáztam kamasz koromban, inkább színházba, moziba jártunk a legjobb barátnőmmel. Akkor kezdtem kibontakozni és tágítani a világom határait, amikor elkerültem otthonról és Budapestre költöztem. Ez 19-20 éves korom körül kezdődött.

Oktatási programfelelőst keres Miskolcon a Közélet Iskolája!

Közélet Iskolája 2019
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskoláját azért hoztuk létre 2014-ben, hogy megerősítsük az állampolgári részvétel kultúráját Magyarországon és támogassuk a kirekesztett társadalmi csoportok tagjait abban, hogy állampolgári jogaikat valódi tartalommal tölthessék meg. Az Iskola fő tevékenységei a politikai oktatás, a részvételi akciókutatás és a stratégiai tervezés. Eddigi munkánkról itt lehet többet olvasni: www.kozeletiskolaja.hu

Olyan embert keresünk, aki elkötelezett a társadalmi igazságosság, az egyenlőség és a szolidaritás értékei mellett, hisz a kritikai gondolkodás, a politikai részvétel és aktivizmus erejében. Egy kicsi, de hatékony és sokféle feladatot vállaló csapatba keresünk új és hosszú távra elkötelezett társat.

Oktatásszervező munkatársat keres a Közélet Iskolája!

új munkatárs oktatásszervező
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskoláját azért hoztuk létre 2014-ben, hogy megerősítsük az állampolgári részvétel kultúráját Magyarországon és támogassuk a kirekesztett társadalmi csoportok tagjait abban, hogy állampolgári jogaikat valódi tartalommal tölthessék meg. Az Iskola fő tevékenységei a politikai oktatás, a részvételi akciókutatás és a stratégiai tervezés. Eddigi munkánkról itt lehet többet olvasni: www.kozeletiskolaja.hu

Olyan embert keresünk, aki elkötelezett a társadalmi igazságosság, az egyenlőség és a szolidaritás értékei mellett, hisz a kritikai gondolkodás, a politikai részvétel és aktivizmus erejében. Egy kicsi, de hatékony és sokféle feladatot vállaló csapatba keresünk hosszú távra elkötelezett társat.

Egy fecske nem csinál demokráciát...

kész
from közéletiskolája on Flickr

Szeretnéd, hogy megváltozzon a magyar politika? Hogy igazságosabb országban éljünk? Hogy ne csak a középosztály kiváltsága legyen a közéletben való részvétel? De ki fog tenni mindezért?

Mind ismerjük a mondást, hogy egy fecske nem csinál nyarat. Másképpen fogalmazva aligha lehet egyedül megváltoztatni a világot. A Közélet Iskolájában hiszünk a közösség erejében, és olyan embereket képzünk, akik képesek a tudásukat egy számukra fontos ügy szolgálatába állítani. Akik képesek kollektíven kiállni, nyomást gyakorolni a hatalomra és hatékonyan érvényesíteni elnyomott csoportok érdekeit. Hiszen egy valódi demokráciában nem elég, hogy négyévente szavazhatunk, ha közben semmi befolyásunk nincs arra, hogy mit tesznek azok, akiket megválasztottunk. Úgy is mondhatnánk: mivel egy fecske nem csinál nyarat, ezért mi csinálunk sok fecskét!

Társadalmi mozgalmak filmeken - beszámoló a képzésről

Az elmúlt 2 hónapban 8 alkalommal voltam részese a Közélet Iskolája „Társadalmi mozgalmak filmekben” elnevezésű képzésének. Ennek keretében olyan filmeket néztünk meg, amelyek a világ különböző pontjain, egymástól függetlenül, civil kezdeményezésre, a társadalom perifériájára szorult társadalmi rétegek mozgalmain keresztül mutatták be, hogy az emberek hogyan, miképpen adtak hangot elégedetlenségüknek.

Láttunk hajléktalan és fogyatékkal élők embereket, kisebbségben élőket, gyári munkásokat, környezetvédőket az utcára vonulni, hangjukat hallatva, emberi méltóságukat megőrizve, újabb és újabb embereket megszólítva, petíciókkal a kezükben küzdeni, harcolni saját magukért. A legjobb az egészben az volt, hogy minden alkalommal volt egy szakértő, aki velünk együtt nézte meg a filmeket, mi pedig vele együtt veséztük ki azokat. Átbeszéltük mi volt benne jó, mi volt érdekes, kire milyen hatással voltak a látottak. Érdekesek, és izgalmasak voltak a vélemények, hisz mindannyian más területről érkeztünk, más problémákra keressük a megoldást. Különös jelentőséggel bír a dolog, ha figyelembe vesszük a magyarországi gyűlöletkampányt a politikai elit részéről.

Lehetetlen volt nem asszociálnunk a mi társadalmunkban végbemenő, egyre inkább negatív töltetű változásokra, amikkel nap-mint nap találkozunk. Gondolataink azonnal arra terelődtek, hogy a filmeken látottak mennyire helyettesíthetőek be a mi társadalmunkba, hisz ezeknek a mozgalmaknak a mozgatórugója az volt, hogy az emberek képesek voltak bőrszíntől, vallástól, hovatartozástól függetlenül együtt, egyazon cél mögé felsorakozni. Ebből én azt a következtetést vontam le, hogy a szegénységnek van egy olyan fokozata, amikor minden külső tényező semmissé válik. Vagyis, ha az emberektől mindent elvesznek, az elkeseredés, a reménytelenség képes lebontani azokat a falakat, amiket nagyon nehéz lebontani. Azonban az igazsághoz tartozik az is, hogy az elmúlt hetekben, napokban magam is több tüntetésen ott voltam, így saját szememmel bizonyosodtam meg arról, hogy valami mégis csak elindult. Ennek pozitívuma, hogy a falak elkezdtek lebomlani, negatívuma, hogy ezek szerint baj van, nagy baj van az országban.

A 8 film közül engem leginkább az fogott meg, amelyikben Indiában egy gát megépítése miatt a folyó környezetében lévő falvakat nemes egyszerűséggel elárasztották, az ott lakók pedig földönfutókká lettek. Számomra is érthetetlen, hogy napokig kattogott bennem a filmvásznon pergő kockák mondandója, hisz éppen a környezetvédelem az, ami legtávolabb áll tőlem. 3 nap kellett, mire megértettem, hogy a hiba bennem van. Ugyanis számomra a víz egy teljesen természetes dolog! Megnyitom a csapot és iszom. Teleengedem a kádat és fürdőm. Elmegyek a Balatonra, és a langyos, élő tóban órákon át hűsölök. Nekem a víz olyan, mint az oxigén. Van. Ám az ott élők számára a folyó a megélhetést jelentette. Természeti népek, ahol nincs infrastruktúra. A folyómenti terület az otthonuk, ott születtek, ott nőttek fel, ott hagyományozódott generációól generációra a földművelés tudománya, ott imádkoztak Isteneikhez.

Hihetetlenül dühítő volt, hogy emberszámba se vették ezeknek a kisfalvaknak az egyszerű, ám igencsak dolgos lakóit. S amiért talán még inkább mély hatással volt rám a film, hogy itt is megoszlott az ország lakossága. Kívülről nézve a maga módján mindkét félnek igaza volt. A gazdaságnak erősödnie kell, a technológiának az a dolga hogy megkönnyítse a mindennapokat, de egyetlen pillanatig sem szabad elfeledkezni arról, hogy az ember a társadalom és a környezet szerves része. Számolni kell vele. Ha valamit elveszek, helyette adnom kell valamit, hogy az egyensúly megmaradjon. Olyan nincs, hogy csak elveszek…. (nem ajánlottak számukra fel más területeket, sokszor kényszerítették őket a kitelepedésre, akár karhatalmi módszerrel is). Ez a film nem zárult pozitív eredménnyel, csak részmegoldások születtek.

A képzéssel kapcsolatban még egy gondolat: az utolsó alkalommal körbefutott egy kérdés, amit azóta is próbálok megfejteni. Kinek mit jelent a demokrácia? Általános iskolai tananyag (kellene, hogy legyen). De ha belegondolok, nem tudom a választ! Igen, persze, bemagoltunk valamit az iskolában szabadságról, jogokról, társadalmi igazságosságról, és még sorolhatnám, de ha ezt kivetítem a mai magyar társadalomra, ami mindettől függetlenül működik, alakul, formálódik, akkor nem tudom megfogalmazni. Az pedig, hogy hogyan kellene működnie egy demokratikus országnak? Fura… csak azt tudom, hogyan nem működhetne…

A szervezőknek, és most kiemelve Dósa Mariannt, nagyon köszönök mindent! Rengeteg plusz anyaggal segített megérteni az aktuális témákat! Én ismét rengeteget tanultam!

Nemesnyik Judit

Fotó: Várady István