Aktuális / Választások

Mi közünk a választásokhoz? - online képzés civil szervezeteknek és közösségeknek

Erre a műhelyünkre civil szervezetek, önszerveződő közösségek és társadalmi mozgalmak képviselőit várjuk, akik szeretnének szervezeti álláspontot és stratégiát kialakítani a közelgő országgyűlési választásokkal kapcsolatban annak érdekében, hogy a választásokat leginkább hasznosítani tudják az általuk képviselt csoportok és ügyek érdekeinek képviseletéhez. Előnyt jelent, ha egy szervezetből/közösségből többen jelentkeznek, mert így hatékonyabban lehet a gyakorlatba ültetni a tanultakat.

Hogyan használhatjuk az online felületeket bevonásra és a közösségünk építésére? Zoom alapozó kezdőknek - Választási kisokos civileknek 6.

1441px-Varoskep_Rogosz_Peter_2019-1140x854
from közéletiskolája on Flickr

Ez a cikk eredetileg a Mércén jelent meg.

A jó pap holtig tanul – tartja a mondás. Friss nyugdíjasként – 42 év tanítás után – még mindig tanulni szeretek a legjobban. Velem együtt sokat tanulnak a hasonló korú társakból álló civil közösségünk tagjai, a Padtársak Miskolc „Tudatos állampolgárrá válás iskolájában” – az idén épp az online felületek közösségépítő lehetőségeiről.

Felelősen gondolkodó, zömmel értelmiségiekből szerveződő közösségünk a 2016-os „kockás inges mozgalom” helyi, miskolci aktivistáiból, azok baráti köréből alakult 2017. május 1-jén, a Csanyikban, egy közös bográcsozás alkalmával.

Onnantól heti rendszerességgel beszélgettünk arról, hogyan terelhetnénk a demokrácia útjáról letért országot vissza az eredeti pályára. Tudatosan vállaljuk a politizálást, a közügyekben való véleménynyilvánítást. Úgy véljük, 250 párt a kicsiny Magyarországon iszonyú sok, miközben a civilek beleszólása a közéletbe minimális, csak néhány helyen van próbálkozás a részvételi demokrácia egyes eszközeinek meghonosítására. A változásért együtt dolgozunk az ellenzéki pártok helyi képviselőivel, ugyanakkor egyenlő távolságot igyekszünk tartani valamennyiüktől.

Hogyan kommunikáljunk a kampányban? – Választási kisokos civileknek 5.

checklist
from közéletiskolája on Flickr

Cikksorozatunkban azokat a kérdéseket, dilemmákat és feladatokat részletezzük, amelyekkel a választásokban aktív szerepet játszó, alulról szerveződő csoportoknak meg kell küzdeni. Ebben a cikkben a választási kampányhoz kapcsolódó kommunikáció alapvető elemeit mutatjuk be.

A kommunikáció néhány elve

A közösségi kampányok erőssége, hogy a helyi kampánycsapat sokszor mer mást csinálni, mint a megszokott, váratlant húzni, hátrányból előnyt kovácsolni, a választókat meglepni, ha arra van szükség. De fontos azt is észben tartani, hogy nincsenek általános érvényességű igazságok és szabályok, legfeljebb tapasztalatok, amikből reményeink szerint tanulunk, és amiket megoszthatunk. Itt néhány olyan megfontolást szedtünk össze, amit általánosan hasznos és értékes végiggondolni, mert helytől és kontextustól függetlenül érvényesek lehetnek.

A kommunikáció a stratégia kiszolgálója: Rossz szokása a magyar politikának, hogy egy adott kérdés, probléma, téma felmerülésekor az első reakció annak végiggondolása, hogyan lehet az adott kérdésben „kommunikálni”. Pedig az első kérdés nem ez. Az első kérdés mindig az, mi a meggyőződésünk, mi az általunk vélt helyes álláspont, mik az értékeink, mi a politikai stratégiánk. A kommunikációs válasz csak ebből következik.

Hogyan legyél kampányfőnök? – képzés a Közélet Iskolájában

kampányfőnök fb cover
from közéletiskolája on Flickr

Ezen a képzésen megtudhatod, hogyan kell egy sikeres és erős közösségi választási kampányt koordinálni. Olyan civil csoportok és progresszív pártok tagjait, aktivistáit, jelöltjeit és kampányfőnökeit várjuk, akik szeretnének alulról szerveződő, erős kampányt építeni helyi vagy országgyűlési választásokon, miközben hűek maradnak az értékeikhez a szervezés módszereiben és a kommunikációban is.

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekre keresünk megoldásokat:

-          Mi a kampányfőnök szerepe egy közösségi kampányban?

-          Hogyan épül fel egy választási kampány?

-          Hogyan lehet támogatói bázist építeni?

-          Hogyan szervezzük és koordináljuk az önkénteseket?

-          Milyen egy jó kommunikációs stratégia?

-          Mit tanulhatunk a sikeres magyar és külföldi kampányokból?

Hogyan alakítsuk ki a mozgósítási stratégiát? - választási kisokos

Ez a cikk eredetileg a Mércén jelent meg. 

Cikksorozatunkban azokat a kérdéseket, dilemmákat és feladatokat részletezzük, amelyekkel a választásokban aktív szerepet játszó, alulról szerveződő csoportoknak meg kell küzdeni. Első írásunkban azt dolgoztuk fel, hogy mi lehet a civil szervezetek szerepe a jelöltállításon túl, a másodikban arról volt szó, hogy milyen a jó jelölt, hogyan érdemes kiválasztani, és milyen csapatra és erőforrásokra van szükség egy választási kampányhoz. A harmadik rész a politikai stratégiaalkotás és a programírás folyamatát mutatta be.

A választók mozgósítására érdemes a stratégiát jól kidolgozni, hogy ne csak a „levegőbe lőjünk”, és az energiánkat a céljainknak megfelelően használjuk. A mozgósítás egy választási kampány kulcseleme, ezért célszerű akár külön munkacsoportot alakítani ennek kidolgozására és folyamatos monitorozására.

Mik a politikai stratégia alapkérdései, és hogyan írjunk választási programot?

73088104_445600682748694_4651914297029427200_o-730x487
from közéletiskolája on Flickr

Ez a cikk eredetileg a Mércén jelent meg.

Mi is lehet a civil szervezetek szerepe a jelöltállításon túl? Milyen a jó jelölt, hogyan érdemes kiválasztani és milyen csapatra és erőforrásokra van szükség egy választási kampányhoz? Cikksorozatunk első és második részében ezeket a kérdéseket dolgoztuk fel. Ezúttal pedig Molnár György és Udvarhelyi Tessza írásainak szerkesztett változatát adjuk közre, amely a politikai stratégiaalkotás és a programírás folyamatát mutatja be.

Az országgyűlési választás fontos lehetőség a civil szerveződéseknek is – hogyan éljetek vele?

Közélet Iskolája 2017 óta foglalkozik ezekkel a kérdésekkel. Számos képzést tartottunk a témában és megjelent A választás mindenkié! című kisokosunk második kiadása is, amelyben hasznos tanácsokat adunk civil szervezeteknek vagy akár informális csoportoknak helyi választási kampányok szervezéséhez.

Most induló cikksorozatunkban a kisokos alapján dolgozzuk fel azokat a kérdéseket, dilemmákat, feladatokat, amikkel a választásokban aktív szerepet játszó alulról szerveződő csoportoknak meg kell küzdeni. Mi is lehet a civil szervezetek szerepe a jelöltállításon túl? Első írásunkban ezt dolgozza fel Sebály Bernadett, a kisokos egyik szerzője.

A társadalmi változásért küzdeni olyan, mint futballozni. Az idő nagy részében futunk az események után, néha helyzetbe kerülünk, és nagy ritkán sikerül nyerni. A választás is olyan „helyzet”, amit nem érdemes kihagyni – nem csak a politikai pártoknak, hanem a civil szerveződéseknek sem. A nyilvánosságon keresztül lehetőség van arra, hogy emeljük a nekünk fontos ügyek politikai tétjét, rá lehet irányítani a jelöltek figyelmét egy problémára, és a közösség aktív közéleti szereplőként jelenhet meg, amellyel a választások után is számolni kell.

Milyen formáit választhatják a civil szerveződések a részvételnek? Mik az előnyök és hátrányok? Érdemes-e egyáltalán belevágni? Ezt segít mérlegelni ez a cikk.

Mit akartok elérni a közösségetek számára?

Ha civil szerveződésként szeretnétek valamit csinálni a 2021-es előválasztás, illetve a 2022-es országgyűlési választások kapcsán, lényegében két dolgot kell jó előre eldönteni:

1) Mit akartok elérni a szerveződésetek számára a választások végén? Hogyan lesz jobb azoknak, akiket képviseltek?

A második kérdés az elsőből következik:

2) Akkor vagytok hatékonyabbak, ha (A) a választások alatt és között formáljátok az éppen hatalmon lévő vagy a megválasztásért küzdő politikusok nézeteit, tehát maradtok a „civil mezőben”, vagy ha (B) a szervezet tagjai belépnek a „politikai térbe” és ők maguk lesznek a választott képviselők?

Alább ennek a két lehetőségnek az előnyeit és a buktatóit mutatjuk be.

Közösségi választási kampányok szervezése – online képzés a Közélet Iskolájában

Ezzel a képzéssel segítséget szeretnénk nyújtani a 2021-es előválasztásra való felkészülésben elsősorban civil közösségek számára. Ha a csoportoddal jelölt indítását tervezitek az előválasztáson és szeretnél alulról szerveződő, közösségi kampányt szervezni, akkor ez a tanulási lehetőség neked szól!

A kétnapos képzésen ilyen kérdésekre keresünk megoldásokat:

-          Hogyan szerveződik az előválasztás?

-          Hogyan épül fel egy közösségi választási kampány?

-          Milyen jogi ismeretek szükségesek az előválasztáshoz?

-          Hogyan szervezzük és koordináljuk az önkénteseket?

-          Milyen egy jó kommunikációs stratégia?

-          Mit tanulhatunk a sikeres magyar kampányokból?

Miért gyere el?

-          Gyakorlatban tapasztalt előadók és facilitátorok

-          Informatív előadások elméleti és gyakorlati témákban

-          Sokszínű és tenni akaró csoport

"Jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk" - beszámoló a kampányfőnök képzésről

Kampányfőnök képzés 2020
from közéletiskolája on Flickr

Negyedik alkalommal vettem részt a Közélet Iskolája képzésén – és remélem, hogy nem utoljára.

Minden képzés előtt más helyzetből indultam – most egy komoly helyi ügy sikerre vitele motivált, és ez a képzés csodálatosan pont jókor került megrendezésre. Sok előzetes tapasztalattal érkeztem, és sok olyan előzetes tudással, amit korábbi Közélet Iskolája képzéseken kaptam – mégis rengeteg új dolgot tudtam meg, és sok új dologra ébredtem rá ezen a képzésen.

Letisztult például a fejemben a kampányfőnök szerepe, ami azt gondolom, nagyon sokunk fejében nem tiszta, összemosódnak a kampányban résztvevő szereplők feladatai, ami a végén a kampány sikerességét veszélyezteti.

Nagyon jó volt látni, hogy mennyien, mennyi féle háttérrel és motivációval érkeztünk, és vettünk részt a képzésen. Rengeteget tanultunk egymástól – ami a Közélet Iskolája képzéseinek egyébként egy alapeleme.

És rendkívül érdekes volt látni, hogy mindenkinek mást adott a képzés: volt, aki eldöntötte, hogy tényleg ez az ő feladata a kampány vezetése, volt, aki pont ellenkezőleg, rájött, hogy ő bizony soha nem akar kampányfőnök lenni – de már el tudja helyezni magát egy kampánycsapatban – ami szintén szuper, hiszen a kampányt nem a kampányfőnök viszi egyedül a hátán.

Rengeteg konkrét információt és személyes tapasztalatokat, meglepő kampányélményeket is megosztottak velünk a képzők, amit, mint fénylő aranyrögöket gyűjtöttem be – számomra talán a szerep tisztázásán kívül ezek voltak a legértékesebbek, amiket magammal viszek a jövőbeli kampányokba.

A képzés szerencsére személyesen volt (sok-sok maszkos ember és keresztül-kasul nyitott ablakok), és annak ellenére, hogy a 2 nap hosszú volt, hiszen rengeteg mindent tanultunk, nagyon jó volt a tevékenységgel és az agymunkával töltött idők váltakozása.

Ezeknek a képzéseknek speciális hangulata van: a hasonló problémák és a közösen átélt élmények után máig megmelengeti a szívem, ha egyik-másik korábbi társam posztjaiba belefutok a Facebookon.

Ha akár te, akár a csapatod kampányra készül a jövőben, mindenképpen jó alap hozzá ez a képzés. A legjobb, ha többen is csatlakoztok, mivel a gyakorlati feladatok során mindenki a saját konkrét tervezett kampányával foglalkozik – és azt legjobban a csapatod többi tagjával tudjátok megtenni.

Én mindig kettős érzéssel jelentkezek egyébként a Közélet Iskolája képzéseire: egyrészt ott van bennem a mohó vágy, hogy „Még akarok ebből a sok-sok értékes tudásból!” – másrészt többedszeri visszatérőként kicsit aggódok, hogy ne vegyem el a helyet olyanoktól, akiknek nagyobb szüksége lenne rá. Most azonban kicsit megnyugodtam, amikor megtudtam, hogy a résztvevőket mindig alapos megfontolás után válogatják össze, hogy egymástól is tudjunk sokat-sokat tanulni, és minél sokszínűbb, több helyről, többféle háttérrel vegyenek részt a képzésen.

Remélem még lesz jó pár olyan képzés, amibe bekerülök, hogy továbbvihessem magammal az itt kapott tudást.

 Pusztai-Pintér Mónika beszámolója

_______________________________________________

Ha szeretnéd visszanyerni a hited a politikában és a választási kampányokban, akkor csak ajánlani tudom ezt a képzést!

A kétnapos tréning során betekintést nyerhettünk Pikó András 8. kerületi polgármester kampányának fordulatoktól nem mentes részleteibe. Udvarhelyi Tessza kampányfőnök és Nagy Zsófia kommunikációs stratégiáért felelős egymást kiegészítve számoltak be tapasztalataikról. A résztvevők csoportja is színes és szimpatikus volt. Sok helyről érkeztünk: civil szervezetek, pártok és egyéb alakulatok.

Ami közös volt, hogy mindannyian lelkesen vetettük bele magunkat a témába, és általában a magyar közéletbe, ami felüdítő tapasztalás volt.

A tréning során elméleti részek és gyakorlati feladatok váltották egymást. Az elméleti rész a 8. kerületi kampány tapasztalatainak a szintetizálására épült, és így a gyakorlatban is egyből alkalmazható iránymutatásokat is tartalmazott. A gyakorlati feladatok során nekiláthattunk egy saját kampány átgondolásának, kidolgozásának, és még arra irányuló feladat is volt, hogy egyáltalán mennyire vagyunk kampányfőnöknek valók.

A részvételi demokrácia állt a képzés középpontjában, és az, hogy mindannyian tehetünk azért, hogy egy jobb országban élhessünk. Nagyon örülök, hogy részt vehettem a tréningen, és remélem, hogy sokan mások is el fogják ezt végezni, vagy a Közélet iskolája egyéb képzéseit, melyek mind elősegítik az állampolgári tudatosságot, és cselekvésre ösztönöznek.

Nagy Eszter beszámolója

Részvételi demokrácia, önkormányzatiság, feminizmus - ilyen volt az Adát polgármesternek! filmklub és C8 beszélgetés

FES20200128_36
from közéletiskolája on Flickr

Csak néhány, az érdekes témák közül, amik szóba kerültek a január 28-án megrendezett Nők és társadalmi mozgalmak filmklub sorozat első eseményén, melyen a résztvevők az Adát polgármesternek! című film vetítését követően izgalmas beszélgetést hallgathattak meg a C8 részvételével. A három részes filmklub a Friedrich Ebert Stiftung és a Közélet Iskolája közös projektje, aminek tematikája a nők szerepét és a nemek közötti egyenlőséget járja körül különböző társadalmi mozgalmakról készült filmek mentén.

Older Oldest