5 eszköz a jobb vizuális kommunikációhoz!

IMG_5394
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolájában számos kommunikációs képzést tartunk (fotó, videó, grafika, média), mivel azt tapasztaljuk, hogy ma már nem elég, ha egy szervezet vagy csoport egy jó ügyért küzd, ezt láthatóan kell kommunikálnia, nem csak írásos, hanem vizuális formában is. A közösségi média is egyre több képpel operál és mivel az életünk tele van képernyőkkel (okostelefon, számítógép, tablet, utcai hirdetési felületek), ezért ingyenesen hozzáférünk végtelen színes és figyelemfelkeltő ábrához. A civileknek nem könnyű felvennie a versenyt nagy cégekkel, akik jelentős összegeket tudnak költeni grafikusokra, fotós és videós stábokra. Mégis érdemes egy szervezetből egy-két tagnak beleásnia magát a vizuális kommunikáció és grafika rejtelmeibe, mert sokkal magasabb láthatóságot képes biztosítani a szervezetnek ez a befektetett energia. Szerencsére egyre több felhasználóbarát oldal, program, eszköz létezik, melyek segítségével bárki képes hatásosabb megjelenést kölcsönözni az ügyének.  Most öt ilyet hoztunk el nektek, azt remélve, hogy nyáron több szervezetnek is van ideje egy kis önképzésre.

1)      Online szerkesztőprogram

Bizonyára sokan ismerik ezt a Canvát, aminek a segítségével  könnyedén lehet letisztult és szép anyagokat készíteni. A lehetőségek tárháza végtelen: facebook borítókép, intsa poszt, meghívó, prezentáció, levélpapír, önéletrajz. Egy regisztráció után ezeket mind előre elkészített sablonok alapján lehet szerkeszteni szép betűtípusokkal és ábrákkal.

2)      Ikonok

A flaticon.com oldalról rengeteg ingyenes ikont lehet letölteni, melyek nagyon hasznosak bármiféle szöveg, felirat, infógrafika illusztrálására. Például a Közélet Iskolája adó 1% kampánya is ilyen ikonok segítségével készült. A letöltött ikonokat bármilyen programban fel lehet használni (pl.: canva, word, power point).

3)      Hangulatjelek

Elterjedt trend, hogy a közösségi média felületein, ahol nem lehet betűtípust választani, vagy vastagítással, mérettel szöveget kiemelni, a hangulatjelekkel tagoljuk a szöveget és jelöljük ki a lényeget. Mindenki saját ízlésétől függően az adott poszt tartalmához passzoló emojikat vagy éppen semmit sem ábrázoló formákat, jeleket választhat. Velünk többször is megesett, hogy poszt írás közben lefagyott a számítógép, amikor a hangulatjelek között böngésztünk, ezért ajánljuk ezt az oldalt, ahonnan könnyedén ki lehet másolni az összes hangulatjelet és szövegbe illeszteni és könnyebben átláthatóak a lehetőségek.

4)      Szabad felhasználású fotók

Egy jó kép többet mond ezer szónál, ezért nagyon fontos, hogy egy témában illeszkedő és jó minőségű képpel támasszuk alá a mondandónkat. Ha egy eseményhez keresünk illusztrációt, akkor a legjobb, ha van sajátkészítésű fotónk, ami a szervezetünk korábbi eseményén készült és hűen mutatja be a hangulatot, résztvevőket. Ha ilyen nem áll rendelkezésre, akkor mások fotóit tudjuk használni. Sajnos egy Google keresés során talált fényképeket elvileg nem használhatjuk fel, de több olyan oldal van, ahol szabad felhasználású, jogtiszta és ingyenes fotókat gyűjtenek. Ezeken gyakran érződik egyfajta steril, sematikus hangulat, de találni köztük nagyon szépeket is, és mindegyik nagyon jó minőségű.

 

5)      Betűtípusok

Egy jól megválasztott betűtípus igazán fel tud dobni egy plakátot vagy képes posztot és egy elavult vagy éppen túl bohókás betűtípus pedig komolytalanná teheti. Érdemes a Microsoft Office betűkínálatán kívül is nézelődni. Az alábbi oldalról lehet letölteni betűkészleteket és ezek telepítés után használhatóak lesznek pl. Wordben vagy Power Pointban is. Fontos, hogy sose használjunk olyan betűtípust, aminek nincs magyar kiosztása (azaz hiányzik belőle az ő vagy ű) és a csinos kinézet ne menjen az olvashatóság rovására.