"A kutatás felszabadító ereje - A részvételi akciókutatás elmélete és gyakorlata" könyvbemutató és kerekasztal beszélgetés
Mi az a részvételi akciókutatás? Lehetséges-e lebontani a kutató és kutatott közötti hierarchiát? Hogyan függ össze a kutatás és az aktivizmus? Mit jelent az a gyakorlatban, hogy a tudás hatalom? Hogyan válhatnak olyan emberek kutatóvá, akik sosem jártak egyetemre?
A Közélet Iskolája legújabb kötete ezekre a kérdésekre keresi a választ elméleti írások és esettanulmányok segítségével Magyarországról és külföldről. A könyv egyszerre szól aktivistáknak, érdekvédőknek, közösségszervezőknek, közösségfejlesztőknek, civil szervezetek munkatársainak, kutatóknak és mindazoknak, akik meg akarják változtatni a társadalmat, amiben élünk.
Mikor? 2020. március 10. (kedd) 18-21 óra
Hol? Otthonka (Miskolc, Horváth Lajos utca 7.)
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/448640612732055/
Az esemény elején Udvarhelyi Tessza, a könyv egyik szerkesztője mutatja be a részvételi akciókutatás megközelítését és módszereit, majd kerekasztal beszélgetéssel folytatjuk, melynek végén a közönség is felteheti a kérdéseit.
Udvarhelyi Tessza: Kulturális antropológusként végeztem az ELTE-n, doktori tanulmányaimat pedig a City University of New Yorkon végeztem. Disszertációm magyarul is megjelent könyv formában Az igazság az utcán hever – válaszok a magyarországi lakhatási válságra címmel. Korábban sokáig dolgoztam ifjúsági munkásként, majd interkulturális trénerként az Artemisszió Alapítványnál, 2009-ben pedig több társammal együtt megalapítottam A Város Mindenkié lakhatási érdekvédelmi csoportot. Később részt vettem a Közélet Iskolája, az Utcajogász, az Utcáról Lakásba Egyesület és az Önállóan lakni –közösségben élni csoport alapításában is.
A kerekasztal beszélgetés résztvevői:
Lajos Veronika, PhD: Etnográfus, kulturális antropológus. Jelenleg a ME Kulturális és Vizuális Antropológiai Tanszékén oktatok elsősorban tudománytörténeti, kutatásmódszertani és alkalmazott antropológiai kurzusokat. Vallom, hogy az egyetemi oktatás keretében módot kell teremteni arra, hogy a fiatal generáció tagjai megtapasztalhassák az aktív, a saját életéért, szűkebb és tágabb társadalmi közegéért és a természeti környezetért felelősséget vállaló állampolgári cselekvés lehetőségeit és felmérjék annak határait is. Ehhez a tudományos megismerésmód és a gyakorlati értékű tudás, az alkalmazott és akció szemléletű társadalomtudomány meghatározó keretrendszert jelöl ki.
Gosztonyi Márton: Az én életem mindig két látszólag összeegyeztethetetlen irányban folyt, egyfelől gazdaságszociológusként és antropológusként kutató és egyetemi adjunktus vagyok, másfelől hátrányos helyzetű közösségekkel dolgozom együtt, mint társadalmi vállalkozásfejlesztő, gazdasági közösségfejlesztő azért, hogy a szegénységben élő családoknak szélesebb gazdasági lehetőségeik lehessenek. Pályafutásom során számos empirikus (kvantitatív és kvalitatív) kutatási módszert használtam már, hogy jobban megértsem, hogyan működik a hitel, az adósság, a gazdaság és a társadalmi változás különböző közösségekben, valamint számos helyi közösségi részvételen alapuló gazdaságélénkítő programot megvalósítottam.
További információ a könyvről:
http://www.kozeletiskolaja.hu/post/megjelent-a-kutatas-felszabadito-ereje