Hogyan moderálj online beszélgetést?

corona-5006277_1920
from közéletiskolája on Flickr

A korona járvány miatt sokunk életének jelentős része online terekbe költözött, és különböző internetes felületeken tartjuk a kapcsolat a csoportunk, szervezetünk tagjaival is. Nekünk is új terep volt a teljes belső kommunikációnkat monitorokon keresztül folytatni, és amúgy is nehezített pálya úgy beszélgetni egymással, hogy nem látjuk egymás testbeszédét rendesen, esetleg akadozik a net, és egyébként is mindenki feszült a járványhelyzet és a bezártság miatt. A bejegyzésben összeszedtük a saját tapasztalatinkat az online beszélgetések moderálásáról a Közélet Iskolája és a Deviszont Közösségi Tér elmúlt havi számtalan online találkozója alapján.

 

1) Előkészülete

Küldd el előre a beszélgetés napirendjét

o   Most még fontosabb, hogy előre tudják a résztvevők, mi lesz a beszélgetés menete, és tudják végig követni, hogy hol tartotok a témák között

o   Figyelj rá, hogy tartani tudjátok az időkereteket, gondold át előre, hogy ha elcsúsztok, akkor melyik témát lehet kihagyni, és melyikre kell, hogy mindenképp sor kerüljön

    Küldd el előre a linket, ahol csatlakozni lehet

o   Ha először használtok egy felületet, írrd meg azt is a résztvevőknek, hogy mire van szükség a felület használatához, például le kell-e tölteniük valamit

o   A találkozó vezetőjeként érkezz legalább tíz perccel hamarabb, hogy segíteni tudj másoknak a technikai nehézségekkel, és ne a megbeszélésből menjen ezzel az idő

   Tervezz rövidebb találkozókat!

o   Online sokkal nehezebb hosszan fenntartani a figyelmet.

o Mi általában másfél-két órás találkozókat tartunk online, és a maratoni heti megbeszéléseinket is háromórásra rövidítettük.

    Ha egy nagyobb témát beszéltek meg, érdemes előkészíteni a beszélgetést.

o   Küldhetsz előre kérdéseket, dilemmákat, szempontokat a résztvevőknek, amit átgondolhatnak vagy ki is egészíthetnek

o   Kérheted a résztvevőktől, hogy egy Google Dokumentumban mindenki válaszoljon előre írásban a kérdésekre, amiket el kell majd döntenetek, így a megbeszélésre már mindenki ismeri egymás álláspontját, és élőben csak összefoglalni kell a véleményeket, vagy az ellentétes álláspontokról beszélni

2) A találkozón

Az online találkozókon még fontosabb a moderátor feladata, nehezebb figyelni, nehezebben kapsz visszajelzéstmásoktól úgy, hogy nem látod a testbeszédüket. Az online moderálás fárasztó és nagy odafigyelést igényel, akár válthatjátok is egymást egy megbeszélés során. Jó, ha ezt előre egyeztetitek, de közben is nyugodtan kérj segítséget a többiektől, ha érzed, hogy már nem tudsz eléggé figyelni.

    A moderátor figyel arra:

o   Mindenki kapjon szót

o   Betartsátok az időkereteket

o   Erdeményes legyen a találkozó, ne ragadjatok le egy-egy témánál, szülessenek közös döntések és konkrét feladatvállalások

    A megbeszélés elején mondd el a moderálási szabályokat a napirendet is

o   A moderálási szabályokba tartozik: hogyan lehet jelentkezni, milyen jelzéseket használtok, milyen rendszer szerint szólít fel a moderátor, stb

o   Az igazságos részvételt biztosító moderálási szabályok online is érvényesülhetnek, szót adhatsz hamarabb azoknak, akik ritkábban szólalnak meg

o   Nyugodtan kérj a találkozó közben visszajelzést a résztvevőktől, amit egyébként a testbeszédből megkapnál, akár kérdezz rá, hogy tudják-e követni, hol tartotok

o   Tartsatok rendszeresen szünetek, ha hosszan beszéltek. Mi egy-másfél óra után szoktunk szünetet tartani.

§  A programban előre szerepelhet, hogy mikor tartotok szünetet

§  Megbeszélhetitek, hogy hogyan jelezhetik a résztvevők a chatben, hogy szükségük lenne szünetre, de pl. Zoomban van erre külön funkció, amit megkereshettek

    Készítsetek jegyzetet a vállalásokról, határidőkről, vita esetén a főbb érvekről

o   Ha a jegyzetet megosztjátok a képernyőn (pl. a Zoomban vagy a Jitsiben), akkor könnyebb követni a beszélgetést, és felvenni a fonalat, ha valaki elkalandozik

o   Hosszabb távon a jegyzet egyrészt szervezeti emlékezet része, vissza tudjátok keresni, hogy mikor döntöttetek el dolgokat, ki mit vállalt. Másrészt azok is tudják, hogy mit beszéltetek meg, akik nem tudtak ott lenni.

   Online jelentkezés fajták

o   A jelentkezési sorrend akkor a legkövethetőbb, ha chatben jelentkeztek

§  Előre mondd el a jeleket a résztvevőknek

§  Jelentkezés: „x”

§  Technikai hozzászólás: „T” (pl. nem hallatszik valaki), elsőbbséget kap és a jelentkezési sor elejére kerül

§  Értelmező kérdés: „?” (pl. fejtsd ki a kérdést, mit jelent az az idegenszó), elsőbbséget kap és a jelentkezési sor elejére kerül

§  Passzolás: „passz”

o   Néhány programban van külön jelentkezés funkció, viszont ez általában nem mutatja a jelentkezési sorrendet

o   Ha az online felületen mindenkinek a képét egyszerre látjuk, akkor kézfeltartással is jelentkezhetünk

o   Nézzetek utána előre, hogy milyen lehetőségek vannak a felületen, amit használtok!

    Felszólítás

o   Mondd mindig annak a nevét, aki következik, nem a résztvevőknek kell figyelniük, hogy mikor kerülnek sorra

o   Időnként mondd el a teljes jelentkezési sorrendet, hogy tudják a résztvevők, hogy láttad a jelentkezésüket. A jelentkezési sorrendet is lehet akár a megosztott képernyőn vezetni, ha nem a chatben jelentkeztek

     További moderálási tippek 

o   Ha valaki nagyon hosszan beszél: határozottan de kedvesen, kérd meg, hogy ne menjen bele annyira a részletekbe, emelje ki a lényeget, hogy beleférjetek a közös időbe

o   Ha kérdést teszel fel, hagyj egy kis időt a kérdés után, nem baj, ha nem válaszolnak azonnal a résztvevők, adj pár másodpercet, hogy átgondolják a válaszukat. Közben gondolkozz, hogy hogy kérdezhetnál rá máshogy, ha nem érkezik válasz

o   Ha nem aktívak a résztvevők: az online megbeszélések a résztevevőktől is nagyobb figyelmet és tudatosabb jelenlétet igényelnek, nyugodtan kommunikáld, ha több szóbeli jelzésre van szükség ahhoz, hogy tovább tudjon menni a beszélgetés, így tudjátok pótolni az egyébként testbeszédben adott jeleket. Ha már nem tudtok odafigyelni, az is lehet, hogy érdemes szünetet tartani, vagy máskor folytatni a beszélgetést

    Zárásként

o   Úgy fejezzétek be, hogy tudjátok, hogy hogyan szervezitek majd a következő találkozót, ki a felelőse, és hogy hol találják meg a résztvevők a jegyzetet, esetleg ki fogja felküldeni a levlistátokra

o   Kedves, motiváló zárás, ha a megbeszélés végén összefoglalod, hogy mire jutottatok, és megdícséred magatokat amiatt, amivel sokat haladtatok előre

Fernengel Ági

További cikkek a témában: 

- Mi a válság szuperképességed? - szerepeink a krízis alatt

- Túl sok a hír, de túl kevés az infó? - mi így olvasunk híreket?