Barion Pixel

Tudástár

A koronavírus-járvány óta nagyon sok minden megváltozott az életünkben. Sokan otthonról és online dolgoznak, és a legtöbb civil szervezeti és önkéntes tevékenység is sok esetben az online térbe szorult vissza.

Korábban is használtunk online eszközöket, eddig is zajlottak online megbeszélések, ám míg a valós térben való találkozásaink száma és gyakorisága csökkent, addig az online térben való jelenlétünk és aktivitásunk jelentősen megnőtt az elmúlt egy évben. Tapasztalatom szerint online térben való viselkedésünket, hatékonyabb működésünket még tanulni kell, főleg akkor, ha korábban nem kellett dolgoznunk ebben a térben.

Erre az igényre érzett rá a Közélet Iskolája, és vélhetően ezért szervezték meg az online moderátori képzést, hogy az érdeklődőknek, erre nyitott személyeknek segítséget nyújtsanak.

Az online képzés, amelyen volt szerencsém nekem is részt venni, 2021. április 9-én péntek délután és április 10-én szombat délelőtt zajlott. A Közélet Iskolája két munkatársa, Juli és Flóra a gyakorlatban szemléltette, hogyan működnek hatékonyan és jól a moderátorok. Összehangoltan, egymást segítve pörgették a feladatokat, gyakorlatokat, felkészültségük és a képzés felépítése is példaértékű volt.

Egy másik résztvevő véleménye is ezt tükrözte, aki szerint „a moderátorok a maguk viselkedésével, példáival, játékaival, időkezeléssel, feszes, de mégis odafigyelő folyamatvezetéssel tanították a legtöbbet, továbbá a saját életemre alkalmazandó: Lépj előre, lépj hátra szabály bevezetésével.”

Különböző applikációk, alkalmazások segítségével láthattunk példát arra, hogy egyéni munkában végzett feladat, egyéni válaszok eredményeit hogyan lehet csoportosan kiértékelni és megbeszélni.

A képzés során azt a módszert is alkalmazták, hogy előre elkészített kérdéssort használva haladtunk, és velünk megosztott dokumentumon, diákon mentünk végig feladatokon. Megismertük azt a praktikát is, hogy egy nagyobb feladatot, teendőt, kérdést érdemes kisebb alegységekre, kisebb kérdésekre bontunk.

Dolgoztunk kiscsoportban mindkét napon, ami a vélemények kezelése szempontjából is hasznos metódus, ugyanakkor „Ki hogyan van?” kérdéseknél, jégtörőknél is hasznos módszer, amellyel időt lehet spórolni, úgy, hogy ezek a bemelegítő gyakorlatok mégse maradjanak el. Megosztottuk egymással, hogy kinek-kinek a civil szervezetében hogyan működik az online demokratikus döntéshozatal, illetve hogyan lehet modellezni online térben körben üléses munkamódot. (Ennek legegyszerűbb módja, ha egy névsorrendet rögzítünk, mintha az lenne a kör.) Beszéltünk arról, hogy van, akiknél a konszenzusos döntéshozás, van, akiknél a „szélsőértékes vélemények lemetszése” és utána többségi szavazással történik a döntéshozatal. A sokféle módszer többsége tud működni online térben is.

Az külön tetszett, hogy a képzés mindkét félnapja nagyon gyakorlatias volt, és nemcsak elméletben beszéltek nekünk módszerekről, hanem volt alkalmunk Zoom meetingen, illetve Zoom kis szobákban adott témák mentén, eltervezett szituációk, előre megalkotott karakter között moderátorként kipróbálni magunkat.

Annak is örültem, hogy többféle alkalmazást, online felületet is bemutattak nekünk, ami hasznos lehet az online munkában. Jegyzeteléshez például nagyon hasznos a Scumbrl program. Ez úgy működik, mintha az offline térben cetlikre írnánk fel, és egy táblára ragasztanánk a beérkező válaszokat. Hasonló program a Miro vagy a Padlet is.

A képzés résztvevői az alábbiakban szedtük össze azt, hogy szerintünk mitől lesz sikeres egy online találkozó:

A képzés résztvevői az alábbiakban szedtük össze azt, hogy szerintünk mitől lesz sikeres egy online találkozó
 

Már a bemutatkozásakor lehetett sejteni, hogy a képzésen résztvevők sokfélesége izgalmas dinamikát és többféle szemléletmódot fog hozni a csoportba, és ez így is lett. Voltak, akik különböző civil szervezetek munkatársaként vettek részt a képzésen, de pedagógiai szakszolgálat, és családsegítő szolgálat munkatársa is volt a résztvevők között.

Úgy vélem, hogy mindig fontos, hogy egy adott szervezetben maradjon idő és energia arra, hogy ne csak akkor találkozzanak a csoport tagjai, amikor munka van, hanem közös főzés, kávézás, fröccsözés, sörözés mellett legyen idő és alkalom egymás kötetlenebb megismerésére és beszélgetésre is. Ezt a témát is érintettük a képzésen, annál is inkább, mert a pandémia időszakában ilyen találkozásokra korlátozottan van lehetőség. Egy szívemnek kedves lehetőséget javasolt a képzés egyik résztvevője, az ő szervezetükben ezt mostanában úgy oldják meg, hogy közösen járnak sétálni és közben beszélgetnek. Ez egy ingyenes, környezetkímélő és egészséges praktika, amit vesztegzár idején is lehet alkalmazni.

A képzésen való részvételünkről már a képzés alatt is kaptunk visszajelzéseket, a többi résztvevőtől és a képzőktől is, és beszéltünk a visszajelzés fontosságáról is. Mi is adtunk visszajelzést a képzésről Google űrlap felületen keresztül. Emellett előre összeállított kérdésekre a képzés közben is adtunk válaszokat a Mentimeter oldalán keresztül. Ez az eszköz kiválóan alkalmas nagyobb előadások, konferenciák közben a résztvevők, hallgatóság megkérdezésére és a válaszok folyamatos és azonnali megosztására.

 A Mentimeter oldal segítségével a kapott válaszokat ilyen szófelhőként is megjeleníthetjük:

Nagyon örültem, hogy rászántam ezt a két félnapot a képzésre, mert nemcsak nagyon intenzív és informatív volt, hanem érdekes és élvezetes is. Egyáltalán nem fáradtam el a feladatoktól, inkább energikusabb és motiváltabb lettem a képzés alatt.

Megismertem olyan új, az online térben használható eszközöket, illetve az alkalmazások általam eddig nem használt funkcióit, – például, hogy a Zoom felületen rajzolni is lehet – amelyek nagyon hasznosak. Nem első alkalommal vettem részt a Közélet Iskolája képzésén, de gyanítom, hogy nem is utoljára. Mindenkinek jó szívvel ajánlom a Közélet Iskolája képzéseit. Annak érdekében, hogy ne maradjanak le a friss hírekről és az aktuális tanfolyamokról, iratkozzanak fel a hírlevelükre.

Biró Gergő beszámolója

Megosztás Facebookon
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás