Társadalmi egyenlőtlenségek szöveggyűjtemény

IMG_6824_Fotor
from közéletiskolája on Flickr

Megjelent a Társadalmi egyenlőtlenségek szöveggyűjtemény, mely 16 magyar és külföldi szerző meghatározó társadalomtudományi műveit tartalmazza rövidítve, közérthető nyelvezettel!

Kiknek ajánljuk? 

-      Olyanoknak, akiknek nem volt lehetőségük korábban társadalmi kérdésekről tanulni.

-      Azoknak, akik társadalmi egyenlőtlenségek oktatásával foglalkoznak, és ehhez keresnek tananyagot, szövegeket.

-      Akik rövidebb olvasmányok segítségével átfogó képet szeretnének kapni a rendszerszintű problémákról.

A szövegeket Dósa Mariann, a Közélet Iskolája társalapítója szerkesztette és Ván Janka illusztrálta. A könyv nyomtatását a Heinrich Böll Stiftung támogatta.

A könyv tartalma:

 

Hogyan született meg a szöveggyűjtemény?

A könyv beveztése

"Ez a szöveggyűjtemény a Közélet Iskolája társadalmi egyenlőtlenségekről szóló képzéséhez készült 2014-2015 során. A képzés elindításakor abból az alapvetésből indultunk ki, hogy a társadalmunkról, az abban uralkodó gazdasági- politikai folyamatokról és az ezekkel összefüggő alapvető erkölcsi kérdésekről való tudás és gondolkodás elengedhetetlen az aktív társadalmi részvételhez. Csakhogy Magyarországon, ahogy sok más országban, ehhez a tudáshoz csak kevesen férnek hozzá, hiszen ez nem része a közoktatási alaptantervnek. Így az egyenlőtlenségek rendszerszintű okairól és az azokat fenntartó mechanizmusokról való gondolkodás egy szűk réteg kiváltsága marad – azoké, akik egyetemen tanulnak társadalomtudományokat vagy olyan környezetben nőnek fel (pl. értelmiségi családban), ahol ez a tudás megvan. A kurzus ötletét külföldön megvalósult képzési programok adták. 2012-ben, egy észak-amerikai tanulmányút során ismerkedtünk meg a Touchstones (“Próbakő”) programmal, amelynek keretében politikafilozófia foglalkozásokat tartanak nagyon sokféle környezetben – általános bevezető és középiskolákban, közösségi főiskolákon és börtönökben. Már első hallásra nagyon mély nyomot hagyott bennünk a börtönbeli program alapvetése – hogy minden embernek joga van ahhoz és képes is arra, hogy politikai–filozófiai– erkölcsi kérdésekről véleményt alkosson, illetve ezekről vitázzon másokkal, és hogy ebből mindenki csak gazdagodhat.

A képzési program összeállításának másik fontos inspirációja az a részvételi akciókutatás volt, amelyet Michelle Fine amerikai szociálpszichológus szervezett egy amerikai női börtönben és a fogvatartott diákok aktív kutatói részvételével mérte fel az intézményben működő főiskolai program hatásait. Ezeknek a felismeréseknek és benyomásoknak a hatására indítottuk el 2015 áprilisában 12 hetes Társadalmi Egyenlőtlenségek című képzésünket, amit azóta három büntetés-végrehajtási intézetben tartottunk meg és 2019-ben először szerveztük meg a Közélet Iskolája budapesti képzési központjában, az Aurórában is.

A magyarul elérhető társadalomtudományos irodalom előzetes feltérképezése során bebizonyosodott számunkra, hogy a társadalmi egyenlőtlenségekről szóló legfontosabb elméleti szövegek nem elérhetőek magyarul és a magyar nyelvű irodalom nagy részének nyelvezete sem hozzáférhető alacsonyan iskolázott emberek számára. Ezért arra jutottunk, hogy legjobb lesz, ha mi magunk dolgozzuk ki a képzés alapját képező olvasmányokat. Ennek eredményeként született meg ez a szöveggyűjtemény, amely a társadalmi egyenlőtlenségek kialakulásáról és újratermelődéséről szóló - az elmúlt néhány évtizedben megjelent - legfontosabb külföldi és magyar társadalomtudományi szövegek pár oldalas, közérthető, magyar nyelvű összefoglalóiból áll.

A szöveggyűjtemény többek közt a következő témákat dolgozza fel: társadalmi kirekesztés és elnyomás; munka; földrajzi és lakhatási egyenlőtlenségek; iskolai szegregáció, a tudás hoz és információhoz való hozzáférés egyenlőtlenségei; etnikai egyenlőtlenségek; bebörtönzés és kriminalizáció; nemek közötti egyenlőtlenségek; társadalmi egyenlőtlenségek világviszonylatban; kulturális és szimbolikus egyenlőtlenségek.

A feldolgozott irodalomban megtalálhatók többek között Pierre Bourdieu, Loic Wacquant, Iris Marion Young és Amartya Sen szövegei, valamint számos magyar társadalomtudós (Dupcsik Csaba, Köllő János és Virág Tünde), illetve tapasztalati szakértők (pl. nyugati országokban vendégmunkásként dolgozó kelet-európai nők és férfiak, valamint szakszervezeti aktivisták) írásai.

A Közélet Iskolája munkatársaiként azt valljuk, hogy egy demokratikus közösség akkor tud jól működni, ha a tagjai megfelelően tájékozott döntéseket tudnak hozni a saját életükkel és a közösség sorsával kapcsolatban. A társadalmi kérdéseket nem aktuálpolitikai környezetben, hanem elemző céllal feldolgozó szöveggyűjtemény és az erre épülő képzések reményeink szerint elősegítik ezt a tudatos társadalmi részvételt azáltal, hogy megismertetik az olvasókkal azokat a mindennapjaikra is komoly hatással bíró társadalmi folyamatokat és jelenségeket, amelyekről a magyarországi közoktatási rendszerben nem feltétlen kaphattak átfogó, rendszerszintű, kritikai tudást.

Örömünkre szolgálna, ha minél többekhez eljutna a szöveggyűjtemény – képzőkhöz, pedagógusokhoz csakúgy, mint érdeklődőkhöz és aktivistákhoz. A kötet mindenki számára szabadon felhasználható és a Közélet Iskolája honlapjáról ingyen letölthető. Ha valaki képzést szeretne tartani a társadalmi egyenlőtlenségekről a szöveggyűjtemény felhasználásával, ehhez részletesen kidolgozott óravázlatokat is tudunk biztosítani. Az ezzel kapcsolatos érdeklődéseket a kozeletiskolaja@gmail.com címre várjuk."

Dósa Mariann

A kötetet szerkesztője, Dósa Mariann szociálpolitikus, PhD fokozatát az Oxfordi Egyetem Társadalompolitika szakán szerezte, ahol azt kutatta, hogy a mai magyar segélyezési rendszer hogyan hat a segélyből élő emberek állampolgárságára. A Közélet Iskolája társalapítója.

A teljes könyv ingyenesen letölthető ide kattintva

Nyomtatott formában pedig megtaláljátok a Közélet Iskolája budapesti eseményein