Aktuális

Megjelent a Feketemosó – a Közélet Iskolája és a Kettős Mérce szabadlapjának 2. száma!

A Feketemosó egy havonta megjelenő, ingyenesen terjesztett, független közéleti magazin, ami közérthető módon tájékoztat hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat fontos politikai kérdésekről, a társadalmi igazságosság szellemében.

A közmédia és az olcsón hozzáférhető nyomtatott lapok egyoldalú, manipulatív és alacsony színvonalú tájékoztatást nyújtanak, viszont nagyon sok ember csak ezekhez jut hozzá. Emiatt sokaknak sérülnek a politikai szabadságjogai és emellett ez az egyik akadálya annak is, hogy a társadalmi igazságossághoz kapcsolódó értékek széles körben elterjedjenek. A Feketemosó lehetőséget biztosít az alacsonyan iskolázott, elszigetelt helyzetű emberek számára arra, hogy tájékozottak legyenek, átlássák a körülöttük zajló társadalmi folyamatokat és aktívan felléphessenek a változás érdekében.

A lap szabadon letölthető és terjeszthető! Nagyon jó olvasást kívánunk az ünnepekre!

Ha tudsz abban segíteni, hogy a lapból viszel hátrányos helyzetű közösségekbe vagy olyan helyszínekre, ahol hátrányos helyzetű emberek megfordulnak, jelezd nekünk!

Email: kozeletiskolaja@gmail.com

Ha van rá lehetőséged, kérjük, támogasd a lap megjelenését! Erre a számlaszámra tudsz nekünk utalni: 16200106-11553650 (Közélet Iskolája Alapítvány, Magnet Bank). A közleménybe írd be, hogy "adomány - Feketemosó". Előre is nagyon köszönünk minden támogatást!

Beszámoló a „Nemi szerepek és nemek közötti egyenlőtlenségek” képzésről

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Város Mindenkié hajléktalan aktivistájaként másokkal együtt most a nemi szerepelvárásokról és a nemek közötti egyenlőtlenségek okairól tanulhattam három napon át, péntek-szombat-vasárnap.

Az első napot egy filmnézéssel kezdtük. A film az ötvenes évek Amerikájában mutatja be a nők helyzetét, egy leánykollégiumról szólt, ahol kötelező tantárgy a "házasságtan" is – itt fiatal tanuló lányokat oktattak idősebb tanárnők arra, hogyan legyenek „jó feleségek”. A film végén a látottakat alaposan kielemeztük: megbeszéltük, hogyan korlátozták a filmben a lányokat a nemi szerepek és ezzel szemben a szereplő férfiaknak milyen tág mozgásterük volt. Megdöbbentő volt látni, hogy a film, bár régi, a témában van néhány momentumában arra mutat, hogy sok dologban napjainkra sem változott a nők helyzete.

Szombaton és vasárnap a filmben is megjelenő nemi szerepekkel kapcsolatos kérdéseket vitattunk meg: tanultunk a nemi szerepekről, a nemi sztereotípiákról, arról, hogy hol van „a nők helye” a világban és otthon, a családban betöltött szerepekről, és a média társadalmi szerepéről is szó volt.

Aztán következett a szituációs játékok sorozata, amelyek szórakoztatóak és vidámak voltak. Közben fokozatosan, észrevétlenül is tanultunk és a végére már különféle közös megoldásokat kezdtünk összegyűjteni a táblára vezetve.

Az alapozó képzés során Dósa Mariann és Szabó Móni remekül levezették az oktatást, aminek nagyon várjuk a folytatását :)

Németh Éva

Igazán nagy öröm volt számunkra, hogy részt vehettünk a tréningen. Külön öröm volt a csoport összetételének a színessége. LMBTQ, iletve NaNE-s emberek jelenlétére számítottunk, viszont hajléktalan résztvevőkre nem, jó volt betekinteni kicsit ebbe a dimenzióba is, mármint megismerkedni AVM csoportból érkező aktivistákkal, illetve beszagolni a nagyon szimpatikus Auróra működésébe is.

Nagyon jó volt a szervezés és külön gratulálok az agresszió nélküli, toleráns csoport vezetésért is, ami "embert" próbáló feladat volt, főleg egy olyan vegyes csoportban, mint a hétvégi tréningé volt. Szerencsére nagyon jól "vettétek" az akadályokat, tényleg nagyon tanulságos volt ez a része is a hétvégének.

Reméljük, hogy egyszer lehetőségünk lesz valamilyen formában visszaszolgáltatni a Közélet Iskolájának azt, amit kaptunk.

Demsa Andrea és Lakatos Gabriella

Fotó: Várady István

Fotók a képzésről itt

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!

Moderátorképzés a Közélet Iskolájában - egy résztvevő beszámolója

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Város Mindenkié hajléktalan aktivistájaként többedmagammal részt vettünk a Közélet Iskolája kétnapos moderátor képzésén. A képzésen nagyon sokféle ember vett részt: volt közöttünk több lakásszegénységben élő ember, fogyatékos gyerekek szülei, női és LMBT érdekvédelemmel foglalkozó aktivisták, szakszervezeti aktivisták és még egy családsegítő munkatársa is. Első körben mindenki bemutatkozott és azt is elmondta, hogy mi a neve története, miért hívnak úgy, ahogy hívják? Sokan meséltek arról, hogy honnan származnak, miért ez a vezetéknevünk és hogyan szeretjük, ha szólítanak minket.

Udvarhelyi Tessza és a szituációs játékokat levezető oktatótársa, a drámapedagógus Bethlenfalvy Ádám kiválóan szervezték a képzést és bevezettek minket a moderálás rejtelmeibe. Fekete-Nagy Miklós, az AVM hajléktalan aktivistája A Város Mindenkié moderálással kapcsolatos gyakorlatát mutatta be röviden.

A képzésen sokféle közösségi játék volt, hogy élénkítsék a résztvevők figyelmét. Néha közbeiktattak szüneteket és sokféle moderálási szituációkat is kipróbálhattuk – mindannyiunk nagy derültségére. Kiderült, hogy nem is olyan egyszerű elkezdeni, levezetni egy beszélgetést és utána döntéshozatalra bírni egy csoportot. A képzésen kiderült, hogy az a jó moderátor, aki megfelelő mederben tartja és továbbviszi a beszélgetést és olyan helyzetbe tudja hozni a csoportot, hogy az már döntésképes legyen. Különféle speciális moderálási technikákat is elsajátítottunk, amelyek célja, hogy a csoporton belül hátrányos helyzetben lévő emberek is biztosan szóhoz jussanak.

Én ezen a képzésen hallássérültként vettem részt, és azt is elmondtam a csoportnak, hogy az AVM hogyan szokott segíteni a kommunikációban, ha nincsen mindig ott jelnyelvi tolmács. A beszélgetést ilyenkor valaki mindig lejegyzeteli és a Google Driveon keresztül megosztott linken keresztül írásban tudom követni az adott témát. Ez nemcsak nekem jó, de azok is tudják követni a beszélgetést, akik nem tudnak fizikailag jelen lenni. Ezen a képzésen végig jelen voltak jelnyelvi tolmácsok, akik felváltva segítettek nekem a moderálás levezetésének megértésében.

Nagyon élveztem a moderátor képzés két napját: vidáman és játékosan elsajátítottuk a közéleti moderálás csínját-bínját. Nagyon jól éreztünk magunkat a remek szervezésnek és a jelnyelvi tolmácsoknak köszönhetően.

Németh Éva

Fotók a képzésről

Fotó: Várady István

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!


Erőszakmentes kommunikáció képzés a Közélet Iskolájában

Fotó: Várady István
from Közélet Iskolája on Picasa

A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Eleged van abból, hogy sosem jutsz szóhoz, mások elnyomják a véleményedet? Szeretnél változtatni azon, hogy megbeszéléseken vagy a közösségedben a kommunikációddal elnyomsz másokat? Szeretnéd megtanulni, hogyan fejezd ki a véleményedet vagy akár nemtetszésedet úgy, hogy az ne veszekedésre, hanem együttműködésre inspiráljon? Szeretnél fejlődni abban, hogy hogyan fogadd a kritikát úgy, hogy tanulni tudj belőle?

Akkor gyere el a Közélet Iskolája erőszakmentes kommunikáció képzésére!

Kiket várunk? Mindazokat, akik társadalmilag aktívak (pl. aktivisták, szervezők, oktatók, segítők). Különösen várjuk érdekvédelmi szervezetek és önszerveződő közösségek hátrányos helyzetű tagjainak jelentkezését!

Mikor? 2016. január 30., szombat, 10.00-18.00 óra

Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, 8. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 10.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy a képzéseink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés alatt kávét, teát, rágcsálnivalót és meleg ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni.

A képzés ideje alatt tudunk gondoskodni a résztvevők gyerekeiről, kérjük, előre jelezd, ha erre igényt tartasz!

Jelentkezni lehet telefonon vagy e-mailben a mellékelt jelentkezési lap kitöltésével. A jelentkezés határideje: 2016. január 15. (péntek). Ha problémád van a jelentkezési lap letöltésével, írj nekünk email-t és segítünk!

Jelentkezés és további tájékoztatás: Dósa Mariann (06 70 509 8510), kozeletiskolaja@gmail.com

A képzésről szóló felhívás plakátja

A képzésről szóló felhívás szórólapja

Fotó: Várady István

Megjelent a Feketemosó közéleti szabadlap első száma!

A Feketemosó egy havonta megjelenő, ingyenesen terjesztett, független közéleti magazin, ami közérthető módon tájékoztat hátrányos helyzetű társadalmi csoportokat fontos politikai kérdésekről, a társadalmi igazságosság szellemében.

A közmédia és az olcsón hozzáférhető nyomtatott lapok egyoldalú, manipulatív és alacsony színvonalú tájékoztatást nyújtanak, viszont nagyon sok ember csak ezekhez jut hozzá. Emiatt sokaknak sérülnek a politikai szabadságjogai és emellett ez az egyik akadálya annak is, hogy a társadalmi igazságossághoz kapcsolódó értékek széles körben elterjedjenek. A Feketemosó lehetőséget biztosít az alacsonyan iskolázott, elszigetelt helyzetű emberek számára arra, hogy tájékozottak legyenek, átlássák a körülöttük zajló társadalmi folyamatokat és aktívan felléphessenek a változás érdekében.

A lap szabadon letölthető és terjeszthető! 2015. novemberi szám letölthető formátumban

Ha tudsz abban segíteni, hogy a lapból viszel hátrányos helyzetű közösségekbe vagy olyan helyszínekre, ahol hátrányos helyzetű emberek megfordulnak, jelezd nekünk!

Email: kozeletiskolaja@gmail.com

Telefon: 0670 509 8510 (Dósa Mariann)

A Feketemosó a Közélet Iskolája és a Kettős Mérce közös gondozásában jelenik meg.

Ha szeretnéd, hogy minél több emberhez eljusson a Feketemosó, támogasd munkánkat!

Társadalmi mozgalmak filmekben - egy résztvevő beszámolója

Az elmúlt 2 hónapban 8 alkalommal voltam részese a Közélet Iskolája „Társadalmi mozgalmak filmekben” elnevezésű képzésének. Ennek keretében olyan filmeket néztünk meg, amelyek a világ különböző pontjain, egymástól függetlenül, civil kezdeményezésre, a társadalom perifériájára szorult társadalmi rétegek mozgalmain keresztül mutatták be, hogy az emberek hogyan, miképpen adtak hangot elégedetlenségüknek.

Láttunk hajléktalan és fogyatékkal élők embereket, kisebbségben élőket, gyári munkásokat, környezetvédőket az utcára vonulni, hangjukat hallatva, emberi méltóságukat megőrizve, újabb és újabb embereket megszólítva, petíciókkal a kezükben küzdeni, harcolni saját magukért. A legjobb az egészben az volt, hogy minden alkalommal volt egy szakértő, aki velünk együtt nézte meg a filmeket, mi pedig vele együtt veséztük ki azokat. Átbeszéltük mi volt benne jó, mi volt érdekes, kire milyen hatással voltak a látottak. Érdekesek, és izgalmasak voltak a vélemények, hisz mindannyian más területről érkeztünk, más problémákra keressük a megoldást. Különös jelentőséggel bír a dolog, ha figyelembe vesszük a magyarországi gyűlöletkampányt a politikai elit részéről.

Lehetetlen volt nem asszociálnunk a mi társadalmunkban végbemenő, egyre inkább negatív töltetű változásokra, amikkel nap-mint nap találkozunk. Gondolataink azonnal arra terelődtek, hogy a filmeken látottak mennyire helyettesíthetőek be a mi társadalmunkba, hisz ezeknek a mozgalmaknak a mozgatórugója az volt, hogy az emberek képesek voltak bőrszíntől, vallástól, hovatartozástól függetlenül együtt, egyazon cél mögé felsorakozni. Ebből én azt a következtetést vontam le, hogy a szegénységnek van egy olyan fokozata, amikor minden külső tényező semmissé válik. Vagyis, ha az emberektől mindent elvesznek, az elkeseredés, a reménytelenség képes lebontani azokat a falakat, amiket nagyon nehéz lebontani. Azonban az igazsághoz tartozik az is, hogy az elmúlt hetekben, napokban magam is több tüntetésen ott voltam, így saját szememmel bizonyosodtam meg arról, hogy valami mégis csak elindult. Ennek pozitívuma, hogy a falak elkezdtek lebomlani, negatívuma, hogy ezek szerint baj van, nagy baj van az országban.

A 8 film közül engem leginkább az fogott meg, amelyikben Indiában egy gát megépítése miatt a folyó környezetében lévő falvakat nemes egyszerűséggel elárasztották, az ott lakók pedig földönfutókká lettek. Számomra is érthetetlen, hogy napokig kattogott bennem a filmvásznon pergő kockák mondandója, hisz éppen a környezetvédelem az, ami legtávolabb áll tőlem. 3 nap kellett, mire megértettem, hogy a hiba bennem van. Ugyanis számomra a víz egy teljesen természetes dolog! Megnyitom a csapot és iszom. Teleengedem a kádat és fürdőm. Elmegyek a Balatonra, és a langyos, élő tóban órákon át hűsölök. Nekem a víz olyan, mint az oxigén. Van. Ám az ott élők számára a folyó a megélhetést jelentette. Természeti népek, ahol nincs infrastruktúra. A folyómenti terület az otthonuk, ott születtek, ott nőttek fel, ott hagyományozódott generációól generációra a földművelés tudománya, ott imádkoztak Isteneikhez.

Hihetetlenül dühítő volt, hogy emberszámba se vették ezeknek a kisfalvaknak az egyszerű, ám igencsak dolgos lakóit. S amiért talán még inkább mély hatással volt rám a film, hogy itt is megoszlott az ország lakossága. Kívülről nézve a maga módján mindkét félnek igaza volt. A gazdaságnak erősödnie kell, a technológiának az a dolga hogy megkönnyítse a mindennapokat, de egyetlen pillanatig sem szabad elfeledkezni arról, hogy az ember a társadalom és a környezet szerves része. Számolni kell vele. Ha valamit elveszek, helyette adnom kell valamit, hogy az egyensúly megmaradjon. Olyan nincs, hogy csak elveszek…. (nem ajánlottak számukra fel más területeket, sokszor kényszerítették őket a kitelepedésre, akár karhatalmi módszerrel is). Ez a film nem zárult pozitív eredménnyel, csak részmegoldások születtek.

A képzéssel kapcsolatban még egy gondolat: az utolsó alkalommal körbefutott egy kérdés, amit azóta is próbálok megfejteni. Kinek mit jelent a demokrácia? Általános iskolai tananyag (kellene, hogy legyen). De ha belegondolok, nem tudom a választ! Igen, persze, bemagoltunk valamit az iskolában szabadságról, jogokról, társadalmi igazságosságról, és még sorolhatnám, de ha ezt kivetítem a mai magyar társadalomra, ami mindettől függetlenül működik, alakul, formálódik, akkor nem tudom megfogalmazni. Az pedig, hogy hogyan kellene működnie egy demokratikus országnak? Fura… csak azt tudom, hogyan nem működhetne…

A szervezőknek, és most kiemelve Dósa Mariannt, nagyon köszönök mindent! Rengeteg plusz anyaggal segített megérteni az aktuális témákat! Én ismét rengeteget tanultam!

Nemesnyik Judit

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!

KÉPZÉSI FELHÍVÁS hátrányos helyzetű embereknek: Társadalmi mozgalmak filmekben

Szeretsz filmeket nézni? Érdekelnek a társadalmi mozgalmak? Akkor ezt a képzést neked találtuk ki!

A 8 hetes képzés során klasszikus filmeken keresztül ismerkedünk meg a 20. század legnagyobb társadalmi mozgalmaival a magyarországi lakhatási mozgalmaktól az észak-amerikai fogyatékosügyi szerveződésen keresztül a latin-amerikai gyárfoglalásokig. A filmeket közösen fogjuk megnézni és csoportos beszélgetés során dolgozzuk fel, képzett tanárok és szakértők segítségével.

Ez a képzés elsősorban hátrányos helyzetű embereknek szól. Szeretettel várunk minden munkanélküli, segélyből élő, roma, gyermekeit egyedül nevelő, anyagi gondokkal küzdő, fogyatékkal élő, partnere által bántalmazott, fizikai munkát végző, szexuális kisebbséghez tartozó embert és mindenki mást, aki másokhoz képest hátrányos helyzetben él.

Helyszín: Auróra közösségi ház (Budapest, VIII. ker. Auróra utca 11.)

Időpont: 2016. január 5-től február 23-ig minden kedden 18.00-tól 21.00 óráig

A részvétel semmilyen előképzettséget nem igényel és ingyenes! Jelentkezni a honlapról letölthető jelentkezési lapon vagy telefonon lehet 2015. december 15-ig. A JELENTKEZÉSI HATÁRIDŐ MEGHOSSZABBÍTOTTUK DECEMBER 21-IG!

A foglalkozások alatt kávét, teát és rágcsálnivalót biztosítunk, illetve szükség esetén minden résztvevőnek alkalmanként 2 db vonaljegyet. Gyerekekkel is lehet jönni, nekik tudunk játszóházat szervezni a helyszínen (ezt kérjük, előre jelezd).

További információ: Dósa Mariann (06 70 509 8510; kozeletiskolaja@gmail.com)

A Közélet Iskolájáról bővebben:

www.kozeletiskolaja.hu; https://www.facebook.com/KozeletIskolaja

A képzés az NCTA-2014-8242-A számú ”Restart - közösségi hálózatfejlesztés a hajléktalan emberekért” című pályázati program keretében valósul meg.

Letölthető jelentkezési lap

Az esemény plakátja innen letölthető

Az esemény szórólapja innen letölthető

Az állampolgári részvétel létrája - interaktív politikai műhely

Nemzeti konzultáció? Elégedettségi felmérés? Lakossági fórum? Hallgatói önkormányzat?

Mit jelent az a valóságban, amikor egy programról vagy folyamatról azt állítják, hogy "részvételi" vagy a "közösséggel együttműködésben" történik?

A Közélet Iskolája politikai műhelye során a résztvevők megismerkedhetnek az "állampolgári részvétel létrája" modelljével, majd közösen értékeljük, mi jellemző az állampolgári részvétel magyarországi formáira.

A műhelyt Udvarhelyi Tessza vezeti.

A programot minimum 10 fő részvétele esetén tartjuk meg.

Mikor? 2015. november 14. (szombat) 21-22.30h

Hol? Auróra közösségi ház (Budapest 8. kerület Auróra utca 11.)

A program az Auróra szülinapjának része, további részletek itt: www.facebook.com/events/537354486418849/

További információ: www.kozeletiskolaja.hu, image06 20 381 8996 (Udvarhelyi Tessza), kozeletiskolaja@gmail.com

Média az érdekképviseletben - egy résztvevő beszámolója

v
from Közélet Iskolája on Picasa

Az Autonóm Területi Szakszervezet Védőnői Ágazat szakmai ügyvivőjeként vettem részt a négy napos Média az érdekképviseletben című képzésen.

Ahhoz, hogy az érdekképviseleti munkánk hatékony lehessen, elengedhetetlen, hogy a médiát tudatosan tudjuk használni. Ennek elsajátításához a képzés szervezői átadták nekünk a szükséges ismereteket. Megismerhettük a sajtótájékoztató, a sajtóközlemény minden csínját-bínját, betekintést kaptunk a kommunikációs stratégia és a hír készítésébe. Továbbá azt is megismerhettük, hogy mitől hiteles egy szervezet Facebook- vagy saját weboldala, mitől hír a hír, illetve hogyan tudjuk elérni, hogy ezek a célközönségünket elérjék. Kifejezetten hasznosnak érzem, hogy sikerült a média szerethető és használható oldalát is megismernem.

Hatékony, jól kommunikáló, erős szakszervezet kommunikációjához ezekre mind-mind szükség van,

Remek hangulatú és magas színvonalú képzés, nagyszerű emberek. Örülök, hogy ott lehettem!

Kacsó Katalin Melinda (Autonóm Területi Szakszervezet Védőnő Ágazat szakmai ügyvivő)

Fotók a képzésről

Ha szeretnéd, hogy minél több hátrányos helyzetű ember vehessen részt a képzéseinket, támogasd munkánkat!

Newest Newer
Older Oldest