Aktuális / Beszámoló

"Betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak mindennapjaiba" - beszámoló a NÉKOSZ sétáról

IMG_9421
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája által szervezett, a NÉKOSZ (Népi Kollégiumok Országos Szövetsége) történetéről szóló eseményén betekintést kaptunk egy másik kor egyetemistáinak és magyar társadalmának mindennapjaiba. A városi séták remek hagyományába illeszkedő programot Nagy Kristóf szociológus-kultúrantropológus vezette, akit többen is ismerhettünk már korábban akár a szakkollégiumi mozgalom mai folytatásából, akár a Fordulat folyóirat szerkesztőségéből, akár a Helyzet Műhely kutatócsoportból. 

 

A séta az Egyetem térről indult ahol a mozgalom keletkezésétől kezdve haladtunk a történelmi eseményeken keresztül.

Az első népi kollégium még csak pár tucat emberből állt, akik első generációs, paraszti származású egyetemisták voltak Budapesten, és arra összpontosítottak, hogy miközben meghívtak magukhoz egészen különböző világnézetű előadókat önképzés gyanánt, megőrizzék paraszti identitásukat, és ne felejtsék el, honnan jöttek.

„Tartalmas és kimerítő hétvége volt”- beszámoló a munkahelyi érdekvédelem képzésről

A munkahelyi érdekvédelem képzésre 2021. 05. 29-én és 30-án került sor. Mind a két napon két blokkban tanultunk a három képzőnktől. Az első blokk10 órától 1 óráig, a második 3 órától 6 óráig tartott. A képzést három a munkahelyi érdekvédelem valamelyik területén jártas szakember tartotta. A képzőink Dvorácskó Balázs, aki a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) szervezési titkára és emellett gyógypedagógusi végzettséggel rendelkezik, Kiss Krisztina a miskolci Autonóm Területi Szakszervezet elnöke és Fernengel Ági, aki a Közélet Iskolája munkatársa, szociológus és közösségépítéssel foglalkozik, voltak. A munkahelyi érdekvédelem képzés ezen a hétvégén került először megrendezésre ebben a formában.

„A kedvenc részem a megoldásokról való beszélgetés volt” – beszámoló Nyelvtöröttek című olvasókörről

A Közélet Iskolája tevékenységére régóta figyelek, és nagyon örültem, hogy részt vehettem a "Nyelvtöröttek" olvasókörön, amely az oktatásban fellelhető nyelvi különbségekről és az ebből fakadó egyenlőtlenségekről szólt.

Alapvetően nagyon fontosnak tartom az oktatás témakörét, és iskolai szociális munkásként igyekszem személyesen kipótolni a rendszerbeli hiányosságokat. Így azzal az elvárással érkeztem meg, hogy jobban kiterjesszem a perspektíváimat.

Részvételi akciókutatás mint kritikai pedagógia - beszámoló képzésről

IMG_5733
from közéletiskolája on Flickr

A 2021-es Felszabadítás Pedagógiája képzés negyedik napja is online zajlott. Mostanra már ismerősként üdvözöltük egymást. A mai nap is egy „villámrandival” indult ahol arról beszélgettünk, milyen nagy álmunk van, ami egyszer szeretnénk megvalósítani. Ezt követte a már szokásosnak mondható bevezető játék, én ezeket a játékokat apró bónuszként tekintem, ami minden képzésen, de akár társaságban is remek hangulatot tudnak kialakítani.

A délelőtt első harmadában Tessza beszélt a Részvételi akciókutatásról (RAK), majd, rövid filmek segítségével, külföldi példákkal ismerkedtünk. Mivel a filmek visszatekintő jellegűek voltak, jól láthattuk, hogy az érintettek bevonásával, milyen jelentős eredmények születhetnek. Ezt követően vendégelőadók érkeztek. A Kóspallagi Ökotájhaz Projekt már egy több éve zajló RAK: a résztvevői  számára a helyi tudás feltárása és a képessé tétel a fontos célkitűzés. Az ő „akciójuk” az építkezés és az infrastruktúra fejlesztés. Nem csak az érintettek, hanem a szövetségesek is fejlődnek a közös munka során.

„Az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre” – két beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

2GG-AKZF másolata
from közéletiskolája on Flickr

Pilinger Zsuzsanna Tár-s Egyesület, környezeti nevelő, pedagógus beszámolója

A képzés első két alkalmáról ezt vittem magammal:

Szeretném használni az öt ujjas módszert ahhoz, hogy elmeséljem milyen volt nekem megélni a két napot.

A hüvelykujj jelenti azt, ami nagyon tetszett, érdekes volt, megfogott: már annak nagyon örültem, hogy bekerültem a képzésbe. Nagyon tetszik a két nap felépítése és meglepő módon az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre. Tessza és Panni inspiráló módon vannak jelen és kiváló navigátorként, kapitányként és első tisztként vezetik a képzés Zoom-os hajóját. Példát adnak ezzel is. Tetszik a rugalmasság, a fontos képzési tartalmak után követhetősége, mind a tananyagokban, mind pedig a számunkra létrehozott FB csoportban. Izgatottság, várakozás és nagyfokú kíváncsiság van bennem. Ezzel az érzéssel várom a következő alkalmakat, mert ezt a tanulási részvételt tartom igazán a magaménak.

A mutatóujj-amely rámutatott valami fontosra, felfedezésre: eddigi munkámban is sok és sokféle kritikai pedagógiai módszerrel dolgoztam, alkalmaztam ezeket anélkül, hogy tudtam volna, hogy azt használom. A két nap hatására megértettem, hogy én magam nem csak a módszertant alkalmazom, hanem alkatomnál fogva a kritikai szemléletet is képviselem. Ez eddig nem volt tudatos. Felfedeztem, hogy nekem ez mennyire fontos, és hogy miért maradhattam hátrányban mégis emiatt a közösségeimben. Megerősítést kaptam a szerepeimmel és az érték-képviseletemmel kapcsolatban is. Új motiváció indult meg bennem minél több átfogó tudás megszerzésére annak érdekében, hogy valódi eredményt lehessen elérni az életünkben és a társadalmunkban egyre inkább jelen levő elnyomás ellen. És kaptam egy nagy adag bátorságot és kedvet ahhoz is, hogy én is kipróbáljam az online megoldásokat, készítsek az eddigi foglalkozásaimból digitális változatokat is.

"Nem fáradtam el a feladatoktól, inkább energikusabb és motiváltabb lettem" - beszámoló az online moderátorképzésről

jelenléti 1. nap
from közéletiskolája on Flickr

A koronavírus-járvány óta nagyon sok minden megváltozott az életünkben. Sokan otthonról és online dolgoznak, és a legtöbb civil szervezeti és önkéntes tevékenység is sok esetben az online térbe szorult vissza.

Korábban is használtunk online eszközöket, eddig is zajlottak online megbeszélések, ám míg a valós térben való találkozásaink száma és gyakorisága csökkent, addig az online térben való jelenlétünk és aktivitásunk jelentősen megnőtt az elmúlt egy évben. Tapasztalatom szerint online térben való viselkedésünket, hatékonyabb működésünket még tanulni kell, főleg akkor, ha korábban nem kellett dolgoznunk ebben a térben.

Erre az igényre érzett rá a Közélet Iskolája, és vélhetően ezért szervezték meg az online moderátori képzést, hogy az érdeklődőknek, erre nyitott személyeknek segítséget nyújtsanak.

Egyenlő házasság Magyarországon? - beszélgetés LMBTQ aktivitstákkal

A film annak a bő 10 éves kampánynak a történetét dolgozza fel, amely végül elérte, hogy 2014-ben az írek megszavazták, hogy azonos nemű párok is házasodhassanak. A mozgalom egy személyes történetből indult el: Katherine és Ann Louise Kanadában házasodtak össze a 2000-es években, majd megpróbálták ezt otthon is érvényesíteni. Mivel erre nem volt lehetőslg, beperelték az ír államot, amiért az diszkriminálja őket. Saját ismerettségi körükből szervezték meg az utóbb Egyenlő Házasság nevet viselő szervezetet, amely először az ő bírósági ügyüket segítette, majd a házasságért való küzdelem motorja lett.

Bár az ő személyes ügyüket elkaszálta a bírói döntés, maga a folyamat felkavarta az állóvizet, a média pedig elkezdett foglalkozni a dologgal. A film főleg a szerveződő kampány kulisszatitkaiba avat be bennünket: aktivisták mesélnek arról, hogy hogyan toboroztak szakembereket a stábjukba, hogyan alakították az üzenetük megfogalmazását az általuk készített közvéleménykutatások eredményeinek fényében. Beszélnek arról is, hogy milyen ellentétek léteztek és mégis milyen szövetségek köttettek a mozgalom hátterében, hogy hogyan környékezték meg az ír parlament 160 képviselőjét, milyen volt vitákon részt venniük és mik jelentették a fordulópontokat a kampány során.

A filmet követő beszélgetés meghívott vendégei Dudits Luca (Háttér Társaság), Merész Gabi (Budapest Pride) és Mészáros Gyuri (kutató és aktivista) voltak.

Van hatása a képzéseinknek? Lemértük!

47831768562_f60d90fadb_k
from közéletiskolája on Flickr

Már pár éve foglalkoztat minket a gondolat, hogy vajon a Közélet Iskolája képzései jelentős hatást gyakorolnak-e a résztvevőkre. A programok alkalmával természetesen éreztük a résztvevők lelkesedését, tapasztaltuk, hogy remek beszélgetések jönnek létre és erős közösség formálódik, ám sosem tudtuk ezt szisztematikusan mérni. Rendelkezésünkre álltak a képzés végén kitöltött kérdőívekből értékelések, melyekben igen magasra értékelték a képzéseinket (4,7 pontra az 5-ből), ám ez nem bizonyítja, hogy a kívánt hatást is elérjük azon felül, hogy a résztvevők jól érezték magukat.  Ezért 2020-ban úgy döntöttünk, hogy belevágunk a hatásmérésbe!

A fő kérdésünk ez volt:

Sikerül-e kollektív cselekvésre, aktivizmusra, hatékonyabb érdekvédelemre ösztönözni a résztvevőket?

111 embert töltötte ki a hosszú kérdőívet, melyben sok nyitott kérdés is szerepelt. A kitöltők egy része már részt vett Közélet Iskolája képzésen, egy részük jelentkezett erre, de még nem vett részt. Köztük mértük le a különbséget, melyet feltételezhetőleg a képzésen való részvétel okozott.

„Teret ad a tanulásra, érzékenyítésre, találkozásra“ – beszámoló a Kommunikáció az érdekvédelemben online képzésről

 Először vettem részt a Közélet Iskolája képzésén, és remélem, lesz még rá alkalmam a jövőben is.

Ez a kurzus először valósult meg az online térben, aminek, mint mind tudjuk, megvan a negatív és a pozitív oldala is. Egyértelműen pozitívnak tartom, hogy könnyebb a képzés időpontjaihoz szervezni az életed, mikor a részvétel a saját otthonodból vagy valójában bárhonnan kivitelezhető. Féltem tőle, hogy az online tér miatt odavész majd a közvetlenség, és gyakran akasztja majd meg a programot valamilyen technikai malőr. Ennek ellenére az első alkalom után nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a szervezők 100 %-osan felkészültek, hogy minden zökkenőmentesen működjön. A virtuális tér ellenére a résztvevők aktívak voltak, a szervezők pedig nagy figyelmet szenteltek annak, hogy mindenki szóhoz juthasson és egyenlően vegyen részt a kurzuson.

Bár sokunknak van már elege a Zoom találkozókból és a képernyő folyamatos látványától, az interaktív feladatok és a csoportos foglalkozások gyakran elfelejtették velem, hogy a kollégiumi szobámban ülök teljesen egyedül.

"Olvasni, megosztani, közösen gondolkodni" - beszámoló olvasókörről

Olvasni, megosztani, közösen gondolkodni. Ezek voltak olvasókörünk fő alkotóelemei.

Immár egy éve, hogy mindannyiunk közös valósága a karantén, a sok otthonlevés és az új emberek megismerésének, új impulzusoknak a hiánya. A közösen eltöltött szerda este a napok hömpölygését megtörte, alkalom került ismeretlen arcokkal találkozni és minket érintő kérdésekről beszélgetni. Köszönet a Közélet Iskolájának, hogy teret adott a találkozásnak.

Bár mindannyian tudjuk, hogy egyenlőtlenségek léteznek, azok pontos megfigyelésére és az azokat kialakító rendszerekre ránézni és vitatkozni róluk, mégis limitáltak a lehetőségeink.

Az olvasókör jellegzetessége, hogy egyszerre gondolkodtunk és beszélgettünk egy minket körülvevő nagyobb képről, és saját élményeinkről, reakcióinkról, a bennünk keltett érzésekről és azokkal kapcsolatos megnyilvánulási lehetőségeinkről.

Older Oldest