Aktuális / Kiadvány

HOGYAN BESZÉLGESSÜNK JÓL AZ ONLINE TÉRBEN? - Kézikönyv online találkozók szervezéséhez és moderálásához

A Covid19 járvány miatt átalakult az életünk. Az egyik meghatározó változás, hogy meg kellett tanulnunk személyes találkozások nélkül működtetni a szervezeteinket, vagyis a megbeszéléseink és a nyilvános és közösségi eseményeink is átkerültek az online térbe.

Ezt a kézikönyvet az online átállás tapasztalatai alapján készítettük elsősorban azoknak, akik az alulról szerveződő csoportjuk, civil szervezetük online működését szeretnék fejleszteni.

A Közélet Iskolájában is sok kihívással találkoztunk a hirtelen átállás során: meg kellett tanulnunk az online eszközök használatát, kapcsolatot tartani egymással, megélni közösségi pillanatokat és stratégiai döntéseket hozni - mindezt úgy, hogy csak apró bélyegképeken látjuk egymást. Fontosnak tartjuk, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat, tanuljunk egymástól, hogy képesek legyünk online is fenntartani és építeni a közösségeinket, szerveződni és tervezni. Fontos, hogy az egyre meghatározóbb digitális eszközöket a magunkénak érezzük és éljünk ezekkel, és fontos az is, hogy a járvány ellenére is megtartsuk a biztos szervezeti alapunkat, amire építhetünk, amikor újra tere lesz a személyes közösségi és érdekvédelmi munkának.

Az online működést sokan kényszerből tanultuk meg, de vannak olyan előnyei, amik miatt mi a járványtól függetlenül a jövőben is biztosan tartunk online programokat. Sokaknak ez a forma hozzáférhetőbb: sok olyan képzésrésztvevő jutott el hozzánk kistelepülésekről, mozgáskorlátozott emberként vagy kisgyerekes szülőként, akik a hosszabb, személyesen tartott képzéseinken nem tudtak volna részt venni.

Az online moderálási kézikönyv tartalmazza a Közélet Iskolájában az elmúlt egy évben felhalmozott tapasztalatainkat, amelyekre a saját találkozóink során, más szervezetek stratégiai tervezésének vezetésével vagy a képzéseink online megtartásával tettünk szert.

A kézikönyvben ezekkel a témákkal foglalkozunk: szó lesz a moderálás alapjairól és arról, hogy miben más online moderálni mint élőben. Majd írunk a találkozók előkészítéséről és felépítéséről, mutatunk kevés technikai tudást igénylő facilitálási eszközöket és bonyolultabb, de ingyenes felületeket is, amik fel tudják dobni az online megbeszéléseket. Külön kitérünk a csoportdinamikára is, vagyis hogy hogyan tudunk közösséget építeni online, és hogyan oldjunk fel moderátorként nehéz csoporthelyzeteket, hogyan segítsük, hogy mindenki egyenlően részt tudjon venni a megbeszéléseken.

A teljes kézikönyv megtekintéséhez kattints ide!

Társadalmi egyenlőtlenségek szöveggyűjtemény

IMG_6824_Fotor
from közéletiskolája on Flickr

Megjelent a Társadalmi egyenlőtlenségek szöveggyűjtemény, mely 16 magyar és külföldi szerző meghatározó társadalomtudományi műveit tartalmazza rövidítve, közérthető nyelvezettel! Illetve online elérhetőek a témákhoz kidolgozott foglalkozástervek és segédanyagok is a bejegyzés végén. 

Kiknek ajánljuk? 

-      Olyanoknak, akiknek nem volt lehetőségük korábban társadalmi kérdésekről tanulni.

-      Azoknak, akik társadalmi egyenlőtlenségek oktatásával foglalkoznak, és ehhez keresnek tananyagot, szövegeket.

-      Akik rövidebb olvasmányok segítségével átfogó képet szeretnének kapni a rendszerszintű problémákról.

Megjelent a Kutatás felszabadító ereje!

IMG_6224
from közéletiskolája on Flickr

A kutatás felszabadító ereje - A részvételi akciókutatás elmélete és gyakorlata

Szerkesztette: Udvarhelyi Éva Tessza és Dósa Mariann

Napvilág kiadó – Közélet iskolája

Mi az a részvételi akciókutatás? Miben tér el a hagyományos egyetemi kutatásoktól? Lehetséges-e lebontani a kutató és kutatott közötti hierarchiát, és ha igen, mennyire és hogyan? Hogyan függ össze a kutatás és az aktivizmus? Mit jelent a gyakorlatban, hogy a tudás hatalom? Hogyan válhatnak olyan emberek kutatóvá, akik sosem jártak egyetemre?

A Közélet Iskolája legújabb kötete ezekre a kérdésekre keresi a választ elméleti írások és esettanulmányok segítségével, Magyarországról és külföldről. A könyv egyszerre szól aktivistáknak, érdekvédőknek, közösségszervezőknek, közösségfejlesztőknek, civil szervezetek munkatársainak, kutatóknak és mindazoknak, akik meg akarják változtatni a társadalmat, amiben élünk. A szövegek megértését az idegen szavakat és tudományos szakkifejezéseket tartalmazó szószedet segíti, amelyet a könyv elején talál az olvasó.