Aktuális / Kritikai pedagógia

Részvételi akciókutatás mint kritikai pedagógia - beszámoló képzésről

IMG_5733
from közéletiskolája on Flickr

A 2021-es Felszabadítás Pedagógiája képzés negyedik napja is online zajlott. Mostanra már ismerősként üdvözöltük egymást. A mai nap is egy „villámrandival” indult ahol arról beszélgettünk, milyen nagy álmunk van, ami egyszer szeretnénk megvalósítani. Ezt követte a már szokásosnak mondható bevezető játék, én ezeket a játékokat apró bónuszként tekintem, ami minden képzésen, de akár társaságban is remek hangulatot tudnak kialakítani.

A délelőtt első harmadában Tessza beszélt a Részvételi akciókutatásról (RAK), majd, rövid filmek segítségével, külföldi példákkal ismerkedtünk. Mivel a filmek visszatekintő jellegűek voltak, jól láthattuk, hogy az érintettek bevonásával, milyen jelentős eredmények születhetnek. Ezt követően vendégelőadók érkeztek. A Kóspallagi Ökotájhaz Projekt már egy több éve zajló RAK: a résztvevői  számára a helyi tudás feltárása és a képessé tétel a fontos célkitűzés. Az ő „akciójuk” az építkezés és az infrastruktúra fejlesztés. Nem csak az érintettek, hanem a szövetségesek is fejlődnek a közös munka során.

„Az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre” – két beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

2GG-AKZF másolata
from közéletiskolája on Flickr

Pilinger Zsuzsanna Tár-s Egyesület, környezeti nevelő, pedagógus beszámolója

A képzés első két alkalmáról ezt vittem magammal:

Szeretném használni az öt ujjas módszert ahhoz, hogy elmeséljem milyen volt nekem megélni a két napot.

A hüvelykujj jelenti azt, ami nagyon tetszett, érdekes volt, megfogott: már annak nagyon örültem, hogy bekerültem a képzésbe. Nagyon tetszik a két nap felépítése és meglepő módon az online tér egészen új lehetőséget kínál a tanulásra, a közösségi részvételre. Tessza és Panni inspiráló módon vannak jelen és kiváló navigátorként, kapitányként és első tisztként vezetik a képzés Zoom-os hajóját. Példát adnak ezzel is. Tetszik a rugalmasság, a fontos képzési tartalmak után követhetősége, mind a tananyagokban, mind pedig a számunkra létrehozott FB csoportban. Izgatottság, várakozás és nagyfokú kíváncsiság van bennem. Ezzel az érzéssel várom a következő alkalmakat, mert ezt a tanulási részvételt tartom igazán a magaménak.

A mutatóujj-amely rámutatott valami fontosra, felfedezésre: eddigi munkámban is sok és sokféle kritikai pedagógiai módszerrel dolgoztam, alkalmaztam ezeket anélkül, hogy tudtam volna, hogy azt használom. A két nap hatására megértettem, hogy én magam nem csak a módszertant alkalmazom, hanem alkatomnál fogva a kritikai szemléletet is képviselem. Ez eddig nem volt tudatos. Felfedeztem, hogy nekem ez mennyire fontos, és hogy miért maradhattam hátrányban mégis emiatt a közösségeimben. Megerősítést kaptam a szerepeimmel és az érték-képviseletemmel kapcsolatban is. Új motiváció indult meg bennem minél több átfogó tudás megszerzésére annak érdekében, hogy valódi eredményt lehessen elérni az életünkben és a társadalmunkban egyre inkább jelen levő elnyomás ellen. És kaptam egy nagy adag bátorságot és kedvet ahhoz is, hogy én is kipróbáljam az online megoldásokat, készítsek az eddigi foglalkozásaimból digitális változatokat is.

Felszabadítás pedagógiája - képzés a Közélet Iskolájában

47094355904_43144a9d47_k
from közéletiskolája on Flickr

A kritikai pedagógia célja, hogy a közös tanulás segítségével az elnyomott emberek elemezni és értelmezni tudják saját társadalmi helyzetüket, fejlődjön a kritikai tudatosságuk és ezáltal képesek legyenek megváltoztatni az egyenlőtlen társadalmi viszonyokat. Ez az igazságosságra törekvő pedagógiai filozófia főként nem-formális pedagógiai módszereket használ és alapja az oktató és a résztvevő partnerségén alapuló és demokratikus tanulási folyamat. A hat nap folyamán a résztvevők a kritikai pedagógia alapelveiről, történetéről és módszereiről tanulnak interaktív módon, majd egyre nagyobb teret kapnak, hogy saját módszereiket és témáikat tervezzék meg és hozzák be a csoportmunkába.

A háromszor két napos képzésen a következő témákat dolgozzuk fel közösen:

-          Társadalmi egyenlőtlenségek, politikai részvétel és ezek oktatása

-          Részvételi akciókutatás, Fórum Színház és további interaktív részvételi módszerek

-          Példák a kritikai pedagógia alkalmazására Magyarországon és világszerte

-          Hogyan tudják a résztvevők gyakorlatban alkalmazni a tanultakat?

Felszabadulásunk története - beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

Felszabadítás pedagógiája képzés
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok pedagógus, bár mindig annak néznek, és mindig is kacérkodtam a neveléssel, még ha féltem is tőle. Voltak próbálkozásaim, kezdetben a szűkebb szakmámon belül – építészként végeztem – majd a kört tágítva az épített környezeti nevelésnél kötöttem ki. Ez a terület a gyerekek érzékenyítését takarja a legszűkebb környezetük iránt- sok játékkal és kreatív feladatokkal.

"Nincsen elnyomás, nincsen visszaélés a hatalmi státusszal, egyenlőség van"- beszámoló a Felszabadítás pedagógiája képzésről

IMG_8041
from közéletiskolája on Flickr

Nem vagyok gyakorló pedagógus, de több évig tartottam foglalkozást kisiskolásoknak, illetve különböző témákat vizuális, művészeti eszközökkel is feldolgoztam, kamaszokkal és felnőttekkel egyaránt. Már régebben is hallottam a Közélet Iskolájának erről a képzéséről, és mivel egyre többet szeretnék a jövőben pedagógiával, emberekkel foglalkozni, úgy éreztem, itt az idő, hogy részt vegyek.

Sosem szerettem iskolába járni, kimondottan utáltam a frontális, tekintélyelvű – sok esetben megszégyenítéssel is járó – oktatást. Mindig érdekelt, vágytam rá, milyen lehet demokratikusan tanulni, olyan légkörben, ahol nem szorongok állandóan, nem érzem kínosan magam, ha „rosszat” mondok.

Azt is meg akartam vizsgálni, hogy az általam tartott foglalkozások, pedagógiai munkák során nem termelem-e újra észrevétlenül a formális oktatásból hozott berögzült káros működéseket.

Felszabadítás pedagógiája - képzés a Közélet Iskolájában

47094355904_43144a9d47_k_Fotor
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskolája pedagógiai módszertana a rendszerkritikus társadalomelméletet ötvözi az alulról szerveződő mozgalmak módszereivel. Ez az egyenlőségre törekvő pedagógiai filozófia tekintetbe veszi a társadalomban uralkodó alá-fölérendeltségi viszonyokat és igyekszik megváltoztatni azokat. A kritikai pedagógia főként nem–formális pedagógiai módszereket használ, az oktató és a résztvevő partnerségén alapul és demokratikus tanulási folyamattal dolgozik. A hat nap folyamán a résztvevők egyre nagyobb teret kapnak, hogy saját módszereiket és témáikat hozzák be a csoportmunkába.

A háromszor két napos képzésen a következő témákat dolgozzuk fel közösen:

-          Társadalmi egyenlőtlenségek, politikai részvétel és ezek oktatása

-          Részvételi akciókutatás, Fórum Színház és további interaktív részvételi módszerek

-          Példák a kritikai pedagógia alkalmazására Magyarországon és világszerte

-          Hogyan tudják a résztvevők gyakorlatban alkalmazni a tanultakat?

„Képessé tettem magam falakat dönteni” - Beszámoló a kritikai pedagógia képzésről

IMG_5922
from közéletiskolája on Flickr

A kritikai pedagógia képzésre számomra a „pedagógia” volt a hívó szó. Gyerekekkel foglalkoztam már régebben is, viszont valami újra, másra, többre vágytam. Nem kellett csalódnom :)

Kétgyermekes édesanya és feleség, emellett mostanra önjelölt társadalomkutató vagyok. Végtelen büszkeséggel tölt el, hogy képessé tettem magam falakat dönteni, hogy egy szabadabb társadalmat legyek képes teremteni a hasonlóan gondolkodó társaimmal együtt.

A képzésen konkrét módszereket tanulunk magunk és mások, leginkább társadalmi helyzetéből fakadó elnyomás leküzdésére, gondolok itt részvételi akciókutatásra, fórum színházra vagy éppen az aktivista fotózás alapjaival való megismerkedésre. A módszerekről jól érthetően, kellő időt hagyva, átfogóan kaptunk képet, emellett mindig volt lehetőség reflektálni! Egy kölcsönös tanulás volt ez a 6 nap, remek társaságban eltöltve. Egytől egyig nyitott, különleges látásmóddal megáldott, elhivatott és tiszta lelkű emberekkel ismerkedhettem meg, ami önmagában is egy élmény.

A képzés legemlékezetesebb pontja számomra az volt, mikor reklámfilmet készítettünk, ami valljuk be, elsőre nagy falatnak ígérkezett. Szeretem feszegetni a határaimat, kilépni kicsit a komfortzónámból és ez a feladat tökéletes volt :)  Hasonló felemelő élmény volt a fórum színház, a néma, de annál beszédes emberszobrok megelevenítése. Biztos vagyok benne, hogy ezekre évek múltán is emlékezni fogok.

Álmomban sem mertem volna gondolni, hogy ekkora hatással lesz rám a képzés. Hosszútávú terveket szövögetek, némelyik megvalósításának már neki is kezdtem. Minden egyes képzési nap után kavarogtak bennem a gondolatok, számtalan kérdés fogalmazódott meg bennem, de szerencsére kivétel nélkül választ kaptam rájuk. Összeségében talán azt mondhatom, hogy a műhelymunka kérdéseket szül, melyet közösen megválaszolva az egész egy nagy perspektívájává válik, te pedig szabad emberré :)

A képzést mindenkinek ajánlom, aki valami újra, másra és többre vágyik :) Biztos vagyok benne, hogy a kritikai pedagógia szemléletmódja mindenkinek tud adni, egy igazi katalizátor! 

Páricsiné Fehér Dóra

Dóra kritikai pedagógia kezdeményezése: művészetalapú társadalomismereti foglalkozások és táborok >>>

További fényképek >>>

Fotók: Vujovits Júlia

"Segíthetem, hogy aktív, cselekvő emberekké váljanak" - beszámoló kritikai pedagógia képzés első alkalmáról

DSC01679
from közéletiskolája on Flickr

Már „régi motoros” vagyok a Közélet Iskolájában, ez az ötödik képzés, amin részt veszek. Fontos számomra, hogy folyamatosan képezzem magam, hiszek az élethosszig tartó tanulásban. Itt mindig megtaláltam eddig a számomra izgalmas témájú oktatási programot. Nekem a képzések egyfajta feltöltődések is, amellett, hogy mindig elfáradok egy-egy képzési nap után, mert sok gyakorlat van, teljesen megmozgatnak minket, a szó átvitt és alap értelmezésében egyaránt.

Jó szakemberek oktatnak, nagy tudásúak, rugalmasak, figyelembe veszik a résztvevők igényeit. Igen nagy hangsúly van a gyakorlati képzésen, hogy úgy sajátítsuk el a tananyagot, hogy a képzés során be is épüljön a megszerzett tudás és alkalmazni tudjuk a munkánkban, vagy akár a mindennapi életünkben. Tetszik, hogy vegyes a társaság, ország különböző részeiről jönnek és végzettség tekintetében is különbözőek vagyunk. Ez segít, hogy megismerhessünk különböző nézőpontokat, tapasztalati tudást. Bár sok ismerőssel találkozom – hozzám hasonlóan vannak több képzésen már részt vett „öreg diákok”, de mindig vannak új emberek, akiket jó megismerni. Külön kiemelném, hogy akadálymentes a hely és erre hangsúlyt helyeznek, hogy a különböző szükségletű emberek kényelmesen érezzék magukat.

A kritikai pedagógia képzésre egyrészt azért jelentkeztem, mert évek óta foglalkozom a közösségi érdekképviselettel, érdekérvényesítéssel és szeretném minél jobban elsajátítani ezt a „szakmát” és a kritikai pedagógia segíthet ebben. Ennek a „filozófiának”, „módszertannak” gyakorlásával, átadásával segíthetem azokat az embereket, akikkel, akikért dolgozom, hogy aktív, cselekvő emberekké váljanak. Másrészt pedagógus vagyok, szeptemberben indítottunk el egy inluzív iskolai modellkísérletet. Fontos számomra, hogy a különböző képességű, tudású gyermekek olyan támogatást kapjanak, amivel képessé válnak majd arra, hogy szabad, a lehető legönállóbb emberek legyenek. A kritikai pedagógia jó néhány „eleme” alkalmas arra, hogy beépítsük az iskolai oktatás módszertanába, amellyel segíthetjük a demokratikus tanulási környezek kialakulását.

Mindenkinek ajánlom, mert a megszerzett tudással hatékonyabban tudsz jelen lenni és aktív, cselekvő emberré válni. És erre most nagy szükség van

Fotók a képzésről >>>

Csordás Anett

Fotó: Várady István

Felszabadítás pedagógiája - képzés a Közélet Iskolájában

 


A Közélet Iskolája egy közösségi oktató- és kutatóközpont, amely a kirekesztett csoportok aktív társadalmi részvételét támogatja.

Erre a képzésünkre elsősorban a hátrányos helyzetű emberek érdekeit védő szervezetek, önszerveződő közösségek és társadalmi mozgalmak képviselőit és a velük dolgozó pedagógusokat, szakembereket várjuk, akik szeretnék, hogy a szervezetükben nagyobb hangsúlyt kapjon a rendszerkritikus gondolkodás, a politikai oktatás és az állampolgári tudatosság fejlesztése. A képzés alapját a Latin-Amerikából származó kritikai pedagógia módszertana adja, amely ötvözi a kritikai gondolkodást és a civil szerveződést.

A képzés tervezett témái:
* a kritikai pedagógia hagyományai Magyarországon és a világban
* a kritikai pedagógia elmélete és gyakorlata
* társadalmi egyenlőtlenségek és politikai részvétel
* részvételi akciókutatás, Fórum Színház és egyéb részvételi módszerek

A képzés résztvevőinek a három darab kétnapos alkalom között meg kell valósítania egy tanítási gyakorlatot, amit közösen dolgozunk és értékelünk ki.

A képzést Végh Panni és Udvarhelyi Tessza tartják, meghívott előadók és képzők segítségével.

Mikor? 2019. április 12-13, május 10-11, június 14-15 (péntek-szombat) 10-18h
Hol? Auróra közösségi központ (Budapest, VIII. kerület, Auróra utca 11.)

A képzésen a részvétel ingyenes, de ha be tudod fizetni a 40.000 Ft/fő részvételi díjat, akkor hozzájárulsz ahhoz, hogy hátrányos helyzetű emberek is részt vehessenek a képzésen és programjaink hosszú távon is mindenki számára elérhetőek legyenek!

A képzés idejére kávét, teát, rágcsálnivalót és ebédet biztosítunk.

Minden résztvevő utazási költségét megtérítjük (Budapestre és a Budapesten belüli tömegközlekedésre is), aki ezt az igényét előre jelzi. Minden esetben a legolcsóbb utazási formát tudjuk csak támogatni. Ha valamelyik résztvevőnek olcsóbb szállást foglalni, mint utazást fizetni, azt is térítjük.

Jelentkezés az itt elérhető űrlapon. Jelentkezési határidő: 2019. március 4. (hétfő)

További információ: Udvarhelyi Tessza (06 20 381 8996), kozeletiskolaja@gmail.com

Fotó: Várady István

Módszertan helyett új életszemlélet - Felszabadítás pedagógiája 3. nap

 

Őszintén szólva, amikor elvállaltam, hogy beszámolok a felszabadítás pedagógiája képzés harmadik és egyben utolsó hétvégéjéről, nem voltam tisztában azzal, hogy milyen nehéz fába vágom a fejszémet. Véletlenül sem azért, mert olyan eseménytelenül vagy haszontalanul telt volna! Sőt, éppen ellenkezőleg… Azért érzem úgy, hogy nehéz dolgom van, mert nagyon tartalmas, élménydús, bensőséges hangulatban telt napokon vagyunk túl, amelyek mélyen megérintettek és ezt nagyon nehéz olyan mondatokba önteni, amelyeket nem csak én értek és amelyek másban is vágyat ébresztenek a képzés elvégzéséhez.

Nem mintha azt kaptam volna feladatul, hogy vágyat ébresszek, de ha lehetne egy kívánságom, ami nem a saját, hanem a társadalom érdekeit kellene, hogy szolgálja, akkor az az volna, hogy mindenkinek legyen lehetősége megismerkednie Freirével – na nem fizikai valóságában, de szellemében mindenképpen – és a kritikai pedagógiával. Sokkal jobb helyen élhetnénk, ha mindenki megízlelhetné, hogy milyen a demokratikus oktatás, közösen tanulni, milyen tanárnak és tanulónak lenni egyszerre, tudást adni és kapni, csereberélni a gondolatokat. Velünk az történt ugyanis, hogy hatszor nyolc órából hatszor nyolc órán át éreztük egymás egyenrangú partnereinek magunkat attól függetlenül, hogy milyen meglévő tudáskészlettel, diplomával vagy anélkül, kipihenten vagy fáradtan érkeztünk. Egy olyan iskolában tanultunk egy olyan iskoláról, ahol és amiben, ha kérdés merül fel vagy új gondolat, vélemény fogalmazódik meg és kerül kifejtésre, az nem hátráltatja a mindenható tanáristen munkáját, hanem előrébb viszi az egész csoportot.

Mi magunk is megtanultuk az elnyomási viszonyrendszereket könnyebben felismerni, azaz azt, amiben másokat is szeretnénk a képzés elvégzése nyomán segíteni és ezzel párhuzamosan eszközt, vagyis konkrét pedagógiai módszereket is kaptunk arra, hogy ezt kivitelezni tudjuk. Olyan inspiráló beszélgetések résztvevői voltunk, amelyekben lehetőségünk volt egymás eszmefuttatásában alámerülni, folytatni egy gondolatfolyamot, visszafordulni, felbukkanni, majd eltűnni a másik fejében. Mindezt egy türelmes, kedves és nagyon figyelmes csoportban.

A felszabadítás pedagógiája egy életszemlélet, amiről ha egyszer elkezd az ember gondolkodni, akkor nem tudja abbahagyni. Üldözi a metrón, a lakásban, nem hagyja dolgozni a munkahelyén, vele tart az illemhelyre, együtt fürdenek a kádban, éjszaka elalvás előtt még mindig agyal rajta és reggelinél meg azt veszi észre, hogy az ideális negyvenkettő helyett, már négyszázhuszadjára rágja meg a falatot, mert közben elgondolkodott. Egyszerűen nem lehet lekattanni róla, nem lehet lepattintani azzal, hogy bocs, de most nincs erre időm, nem hagy el mindaddig, amíg nem végezte el rajtad a belső munkát, amíg nem formált és alakított át egy másik, máshogy gondolkodó – gondolkodó! – emberré. Egy olyan emberré, aki jobban érti, de legalábbis sokkal nyitottabb a világ dolgaira, embereire és bátrabban engedi szabadjára a kreatív energiáit.

Szóval hálás köszönetem Freirének és azoknak, akik őt inspirálták, hálás köszönetem a nagyon felkészült facilitátorainknak, akik kísértek minket ezen a rendkívül izgalmas úton és a klassz kis évfolyamomnak is! Nagyon remélem, hogy minél többen, minél előbb megtaláljuk azt a csoportot, vagy azokat az egyéneket, akiknek segítségére lehetünk felszabadulásukban a kritikai pedagógia, mint eszme használatával. A képzésre jelentkezve egy módszertant reméltem elsajátítani, amivel majd könnyebbé és élvezetesebbé tehetem az "oktatást", de annál sokkal többet, egy új életszemléletet kaptam!

Kiss Natália

Fotó: Várady István

Older Oldest