Aktuális / Olvasókör

„A tudás erőt ad” – olvasókör a kritikai pedagógiáról

Az interaktív online olvasókörön két rövid szöveg és egy videó kapcsán közösen próbáljuk meg majd felfejteni, hogy mi is az a kritikai pedagógia. Ilyen kérdéseket járunk majd körbe:

-          Milyen a problémafelvető oktatás?

-          Le lehet-e építeni a hierarchiát az oktatásban?

-          Mit jelent, hogy mindenki eredendően művelt?

-          Mi az a felszabadulás? És hogy hogy függ össze mindez a társadalmi változással?

 

 Jelentkezés az alábbi űrlap kitöltésével július 20-ig: https://forms.gle/Zn6BKcm6MvERx7Uw8

„A kedvenc részem a megoldásokról való beszélgetés volt” – beszámoló Nyelvtöröttek című olvasókörről

A Közélet Iskolája tevékenységére régóta figyelek, és nagyon örültem, hogy részt vehettem a "Nyelvtöröttek" olvasókörön, amely az oktatásban fellelhető nyelvi különbségekről és az ebből fakadó egyenlőtlenségekről szólt.

Alapvetően nagyon fontosnak tartom az oktatás témakörét, és iskolai szociális munkásként igyekszem személyesen kipótolni a rendszerbeli hiányosságokat. Így azzal az elvárással érkeztem meg, hogy jobban kiterjesszem a perspektíváimat.

Nyelvtöröttek – olvasókör az oktatási egyenlőtlenségekről

A Közélet Iskolája önkéntesei által szervezett interaktív online olvasókör során arról beszélgetünk, hogy nyelvi és kulturális szempontból mennyire befogadó az iskola.
Könnyen érthető szövegek alapján beszélgetünk a következőkről:
► Mit üzen a tananyag és az oktatás nyelvezete?
► Mitől függ, hogy egy gyerek hogyan boldogul az iskolában?
► Milyen hátterű diákok vannak összehangban az iskola kultúrájával, és mi történik a többiekkel?
► Ki és mit tehet azért, hogy az oktatás ne csak tovább növelje a társadalmi szakadékot?
Kiket várunk?
Mindenkit, akit érdekel a téma, és szeretne többet megtudni az oktatási egyenlőtlenségekről és az ezt meghatározó hatalmi viszonyokról. Előnyben részesülnek azok, akiknek korábban nem volt lehetősége ezekről a témákról tanulni.

"Olvasni, megosztani, közösen gondolkodni" - beszámoló olvasókörről

Olvasni, megosztani, közösen gondolkodni. Ezek voltak olvasókörünk fő alkotóelemei.

Immár egy éve, hogy mindannyiunk közös valósága a karantén, a sok otthonlevés és az új emberek megismerésének, új impulzusoknak a hiánya. A közösen eltöltött szerda este a napok hömpölygését megtörte, alkalom került ismeretlen arcokkal találkozni és minket érintő kérdésekről beszélgetni. Köszönet a Közélet Iskolájának, hogy teret adott a találkozásnak.

Bár mindannyian tudjuk, hogy egyenlőtlenségek léteznek, azok pontos megfigyelésére és az azokat kialakító rendszerekre ránézni és vitatkozni róluk, mégis limitáltak a lehetőségeink.

Az olvasókör jellegzetessége, hogy egyszerre gondolkodtunk és beszélgettünk egy minket körülvevő nagyobb képről, és saját élményeinkről, reakcióinkról, a bennünk keltett érzésekről és azokkal kapcsolatos megnyilvánulási lehetőségeinkről.

„Ádámcsutka, oldalborda” – olvasókör és beszélgetés

A Közélet Iskolája önkéntesei által szervezett interaktív olvasókör a nemi szerepekről szól. Könnyen érthető szövegek alapján beszélgetünk a következőkről:

- Mit tart a társadalom a nőkről és a férfiakról? És a résztvevők mit gondolnak erről?

- Hogyan hatnak ezek az elképzelések a társadalmi helyzetünkre? És a társadalmi viszonyok az egyénekre?

- Mi lenne, ha teljesen más nemi viszonyok között élnénk?

- Hogyan lehet változtatni?

“Folyton laknátok” - olvasókör és beszélgetés a lakhatási válságról

Az olvasókör során megpróbáljuk feltárni a hajléktalanság okait és megoldási lehetőségeken gondolkodunk, és a beszélgetés alkalmával ilyen kérdésekre keresünk közösen válaszokat az olvasott történeten keresztül:

  • Mit tehet az egyén, ha szegénységbe született?
  • A gazdaságnak érdeke-e a szegénység felszámolása?
  • Van-e ma eredményes lakhatási politika Magyarországon?
  • Változott-e a politikai hozzáállás a lakhatáshoz az elmúlt 100 évben?