Aktuális / Untagged

3 féle új kiegészítő a Szerveződj! társashoz

IMG_7890_Fotor
from közéletiskolája on Flickr

Továbbfejesztettük a Közélet Iskolája saját készítésű társasjátékát, így három új kiegészítő is ingyenesen elérhető hozzá! Ide kattintva találsz több információt a Szeveződj! társasjátékról. 

12 új ügykártya

Az ügykártyák problémák, aktuális ügyek, amelyek mentén a játékosok szerveződni kezdenek. Most az eredeti 12 ügy mellé újabb paklit alkottunk. Több olyan témát is beemeltünk, amely az elmúlt időszakban különösen aktuális volt Magyarországon és világszerte: például felmerül a digitális oktatás, a járványügyi lezárás, valamint az azonos neműek örökbefogadásának kérdése is. Ha korábban megrendelted vagy letöltötted a játékot, akkor az új ügyek plusz színt és nagyobb újrajátszhatóságot hoznak a játékba. Az ügykártyákat Kovács Vera illusztrálta. 

Hogyan szerezd be?

Hogyan válasszunk jelöltet, milyen a jó kampánycsapat, és hogy lesz a kampány a közösségi építkezés része?

65864122_10220412237282877_1674240941323452416_o-VA-1140x855
from közéletiskolája on Flickr

Mi lehet a civil szervezetek szerepe a jelöltállításon túl? Erről szólt sorozatunk első írása, ezúttal pedig arról lesz szó, hogy milyen a jó jelölt, hogyan érdemes kiválasztani, és milyen csapatra és erőforrásokra van szükség egy választási kampányhoz. A cikk eredetileg a Mércén jelent meg.

Milyen a jó jelölt?

Minden szervezetben és településen más és más szempontok lehetnek meghatározóbbak abban, hogy ki számít jó jelöltnek, azonban összességében biztos, hogy egy jó jelölt felkészült, és politikai tudása, ismeretei nemcsak a pártokra terjednek ki, hanem a helyi viszonyokra, és az őt jelölő közösség céljaira és képességeire is. Tudja vagy megtanulja, milyen készségeket igényel a képviselői funkció, ismeri a saját képességeit és állóképességét, és hajlandó gyorsan tanulni.

Magabiztos, vagy segítséggel azzá tud válni. Nagy munkabírásúnak kell lennie, és nagyvonalúnak is. Nem eshet könnyen kétségbe, a konfliktusok elől nem térhet ki, hanem a megoldásokon kell fáradoznia, és képesnek kell lennie arra, hogy tanácsokat fogadjon el a társaitól. Bírnia kell az őt jelöltként megválasztó kisebb-nagyobb közösség többségének bizalmát. És végül fontos az is, hogy csapatjátékos legyen, és közösségben gondolkodjon.

Fontos szempont lehet (noha nem feltétel) egy szervezet számára a jelöltje kiválasztásánál, hogy korábban is ismert legyen a helyi vagy országos közéletben. Ugyanennyire fontos, hogy a jelölt ne kívülről érkezzen, hanem ismerje az a kerületet, települést vagy közösséget, amit képviselni szeretne. Hatalmas előny, ha maga is ott él vagy dolgozik.

"Sok új dolgot tanultunk" - könnyen érthető beszámoló a nemi szerepek képzésről

Ezt a beszámolót könnyen érthető formában írom.

A könnyen érthető kommunikáció egy módszer,

amivel érthetővé tudunk tenni információt.

A könnyen érthető információt

olyan emberek is megértik,

akik a bonyolult információt

nehezen értik meg.

Szeretném, ha ezt a beszámolót

minél többen olvasnák és értenék.

A képzésről 

A képzés online volt.

A képzésen nagyon sok új dolgot tanultunk.

Tanultunk például az egyenlőtlenségekről.

Az egyenlőtlenség azt jelenti,

hogy emberek között különbséget tesznek.

Például, hogy a nőknek kevesebb esélye van

érvényesülni a munkaerőpiacon.

 

Tanultunk a szexizmusról is.

A szexizmus a nemekkel kapcsolatos előítéleteket jelenti.

Például a nőkkel kapcsolatos előítéleteket.

Mit vittem magammal? - beszámoló az online módszertani műhelyekről

Az online képzések végén mindig elhangzott a kérdés "mit visztek magatokkal az aznapi programokból?" 
Részemről a következőket:
Mit vittem magammal? A tudást.
Azt - a mai pandémiás helyzetben nélkülönözhetetlen - formát, hogy online beszélgessünk, tanuljunk, értelmes dolgokat osszunk meg egymással. 
A tudást, ami a civil szférában (is) segíti munkánkat. 
A tudást, ami konkrét és a gyakorlatban egy az egyben használható. 
A tudást, ami olyan területekre terjed ki, ahol valóban "fekete lyukak" találhatók, pl. online felületek használata a csoportos megbeszélésekben, csoportok hatékony szervezése....

A szlovák választások eredménye és következményei

Ez a cikk angol nyelvű írás fordítása, amely ide kattintva érhető el.

Annak ellenére, hogy az ellenzéki pártok döntő győzelmet arattak Szlovákiában a szeptemberben tartott parlamenti választáson, a diadalukat nagyrészt az ország civil társadalma tette lehetővé. Egyetlen csoport sem tett többet azért, hogy Vlagyimir Mečiar autoriter uralma véget érjen, mint a szlovák civil szervezetek. A közvéleménykutatások és felmérések már több mint egy évvel a választások előtt ellenzéki győzelmet jeleztek előre – amennyiben a szlovák polgárok megértik, hogy mi a választás tétje, és elmennek szavazni.

Út a változás felé - Beszámoló az elnyomás arcai képzésről

IMG_9048
from közéletiskolája on Flickr

- A világ 300 leggazdagabb emberének annyi vagyona van, mint a világ 3 milliárd legszegényebb emberének összesen.

- A világ lakosságának 80%-nak alig van vagyona.

- Slachta Margit volt az első női képviselő Magyarországon.

- 1991-2016 között Roma Parlament működött a VIII. kerületben, amit egyik napról a másikra zártak be, s az ott kiállított műalkotásokat is elvitték. Azóta se tudni róluk semmit. És ma már szintén nem aktív a roma kultúrát képviselő Rádió C, Gallery8, Fido.

Lehet, hogy mások már birtokában voltak ezeknek az információknak, hallottak már a fent említett helyekről, s nem mondok nekik újat azzal, hogy szinte ugyanannyi László ül a parlamentben, mint nő, de számomra ezek mind új, meglepő, elgondolkodtató infók voltak, amelyeket a Közélet Iskolájának képzésén hallottam először.

Népi kollégiumok, egy nagyszabású pedagógiai kísérlet - városi séta

A séta során a 20. század legnagyobb magyar pedagógiai kísérletének, a népi kollégiumi mozgalomnak a helyszíneit járjuk be.
A népi kollégiumok úgy akarták segíteni a parasztfiatalok egyetemi éveit, hogy közben azokból ne tradicionális értelmiségiek, hanem egy új, a parasztsághoz és az alávetett rétegekhez hű elit legyen.

A séta során felelevenítjük, hogyan válhatott az 1939-ben 30 fővel megalakult parasztkollégiumból 1949-re egy 10.000 fős szervezet, és hogyan lavírozott a népi kollégiumi mozgalom több kevesebb-sikerrel a Horthy- és a Rákosi-rezsimben is.

Közösségi koordinátort keres a Közélet Iskolája!

közösségi koordinátor
from közéletiskolája on Flickr

A Közélet Iskoláját azért hoztuk létre 2014-ben, hogy megerősítsük az állampolgári részvétel kultúráját Magyarországon és támogassuk a kirekesztett társadalmi csoportok tagjait abban, hogy állampolgári jogaikat valódi tartalommal tölthessék meg. Az Iskola fő tevékenységei a politikai oktatás, a részvételi akciókutatás és a stratégiai tervezés. Eddigi munkánkról itt lehet többet olvasni, csapatunkról pedig ide kattintva.

Olyan embert keresünk, aki elkötelezett a társadalmi igazságosság, az egyenlőség és a szolidaritás értékei mellett, hisz a kritikai gondolkodás, a politikai részvétel és aktivizmus erejében. Egy kicsi, de hatékony és sokféle feladatot vállaló csapatba keresünk új és hosszú távra elkötelezett társat.

Az Iskola irodája Budapesten van, de a fővároson kívül is – elsősorban Miskolcon – tartunk képzéseket, programokat. A munkatársak részben otthon, részben az Auróra közösségi házban bérelt irodában, és főleg nyolcadik kerületi vagy alkalmanként miskolci képzési helyszíneken dolgoznak. Mindannyian kötetlen munkaidőben dolgozunk, ezért számunkra egyszerre fontos a rugalmasság és a fegyelmezettség a munkában. Rendszeresen, de előre tervezetten dolgozunk hétvégi napokon is.

Félállású közösségi koordinátort keresünk, akinek a fő feladatai a következők:

- önkéntesek toborzása és képzése Budapesten és vidéken

- önkéntes és öregdiák közösség építése és kapcsolattartás

- közösségi programok szervezése

-  szakmai munkában részvétel, pl. filmklubok, olvasókörök, társasjáték estek szervezése, képzések tartása

-  háttérmunkában, adminisztrációban való részvétel

Olyan munkatársat keresünk, aki rendelkezik az alábbi készségekkel, tudással és tapasztalatokkal:

- tapasztalat közösségi/civil szervezeti munkában

- precizitás

- jó időkezelés

- jó szervezési készség

- kreativitás

- csapatmunka

A jelentkezésnél elvárás a következő területek legalább egyikén szerzett tapasztalat:

- önkéntes koordináció

- képzői munka

- érdekvédelem, aktivizmus

- szervezetfejlesztés

 

Fizetés: nettó 100.000 Ft/hó (20 óra/hét)

Jelentkezés magyar nyelvű önéletrajzzal és motivációs levéllel 2020. július 10-ig a kozeletiskolaja@gmail.com címre.

A kiválasztás folyamata:

- önéletrajz és motivációs levél beküldése – határidő: 2020. július 10.

- személyes interjúk: 2020. július 20-21.

- elképzelhető, hogy a személyes interjúk után egy kisebb feladatot is kapnak a jelentkezők (ez otthon megírható) pár napos határidővel.

- munkakezdés időpontja: előreláthatóan 2020. augusztus 17.

Tovább információ: kozeletiskolaja@gmail.com

Önkormányzatok és közösségi válságkezelés – online beszélgetés

A járvány okozta gazdasági és társadalmi válság kezelésében jelentős szerepet játszanak az önkormányzatok. Számos település közösségi szolidaritási programokat indított, hogy önkénteseket szervezve, pénzt és eszközöket gyűjtve segítse az embereket. A veszélyeztetettek ellátásától kezdve, a szociális étkeztetés biztosításán keresztül, a hiteles információk terjesztéséig sokféle módon tesznek a helyi lakosokért.

A beszélgetésen önkormányzati vezetőket kérdezünk arról, hogy miként jelenik meg a városukban a válság, és hogyan vonják be a helyi közösséget a válságkezelésbe.

Vendégek:

• Döme Zsuzsanna – Budapest, Ferencváros alpolgármestere
• Bíró Károly – Kozármisleny polgármestere
• további vendégek hamarosan...

Mikor? 2020. május 11. (hétfő) 18:00-19:30

Hol? Az élő közvetítés linkjét ebben a facebook eseményben fogjuk közzétenni és a Közélet Iskolája Facebook oldalán is: https://www.facebook.com/events/1005609163186710/


Az esemény bárki számára nyitott és nem szükséges előre regisztrálni. A beszélgetést lehet csak hallgatni is, de lehetőség lesz hozzászólni és kérdéseket is feltenni.

Ezekben a beszélgetésekben a válság társadalmi hatásait járjuk körbe, különös tekintettel a sérülékeny csoportokra. Az a célunk, hogy felderítsük az aktív alulról szerveződő segítő és érdekvédelmi kezdeményezéseket és hangot adjunk nekik.

A Közélet Iskolája további online képzéseit és programjait ide kattintva éred el

Older Oldest