Barion Pixel

Tudástár

A virtuális térben megvalósuló tudásmegosztást segített megtapasztalni a Közélet Iskolája által szervezett olvasókör, mely a kritikai pedagógia témakörét járta végig. Számomra ez az alkalom lehetőséget biztosított arra, hogy hasonló érdeklődésű emberekkel vitassuk meg, miként látjuk, értelmezzük a kiválasztott témákat, egyedi szemszögből, interaktív módon.

Egy rövid bemutatkozást és témamegjelölést követően, az olvasókör nyitányaként kis csoportokban egy-egy szöveget tekintettünk át és dolgoztunk fel, melyre hozzávetőlegesen 15 perc állt rendelkezésre.

A két írás gondolatébresztőként szolgált: az első a kritikai pedagógia alapvetéseit és módszereit elemezte, míg a második Paulo Freire gondolatait kanonizálta az elnyomó pedagógiai gyakorlatokról és azok mechanizmusairól.

Az alkalom moderálása arra szolgált, hogy mederben tartsa és biztosítsa az aktív es egyenlő hozzászólás lehetőséget a résztvevői félről, mely kellemes és biztonságos teret segített kialakítani a vélemények közlésére vagy ütköztetésére.

Engem különösképp megfogott az olvasókör strukturális felépítése, ami lehetővé tette a gyors válaszreakciót, és láthatóan tükrözni kívánta a kritikai pedagógia ismertetett, “demokratizáló” folyamatait.

Érdekes módon az együtt töltött idő alatt egyszer sem volt az az érzésem, hogy az átadott tartalom didaktikus, fárasztó vagy egyhangú lett volna, sőt. A résztvevők állandó jelleggel önvizsgálatra voltak késztetve egy-egy jól megfogalmazott vagy frappáns narratíva útján, ami először a facilitátoroktól érkezett.

Látványos és elgondolkodtató volt továbbá, amikor a résztvevőket felkérték, jelöljék meg egy skálán, mennyire értenek egyet különböző felvetésekkel a kritikai pedagógia kapcsán. Ugyanezen szemleletre építve a moderátorok megszólaltattak azokat, akik határozottan egyetértően vagy elutasítóan nyilvánultak meg a kezdő állításokról. Több hozzászóló is jelezte az alkalom során egyéni megfogalmazás szerint, hogy kellemes volt egy olyan környezetben beszélgetni, ahol a vélemények különbözősége nem feszültségforrásként hanem többlet értékként jelent meg.

A résztvevők mindig kaptak lehetőséget egyéni tudásmegosztásra, így az olvasókör végéhez közeledve sokszínű, érdekes forrásanyag gyűlt össze linkek formájában a chat szekcióban. Az közösen eltöltött idő alatt egy rövid film is bemutatásra került, majd a körünkben lévő egyik szereplőt is kérdezhettük a saját útjáról, tapasztalásairól, élményeiről az akciókutatás és aktivizmus kapcsán (akit érdekel, a film elérhető a következő linken:https://www.youtube.com/watch?v=pIAHgVZ4Nqo)

Összegezve a látottakat és hallottakat, rendkívül aktuális és égető kérdésekről volt alkamunk beszélgetni, jó hangulatban, kritikusan és bátran különböző hátterű és meglátású résztvevőkkel, mely ad nemi reményt arra, hogy tegyünk egy lépést saját helyzetünk felmérésében és a negatív tendenciák közösségi alapon történő megváltoztatásában.

Mert “A tudás erőt ad”.

Fodor Kamilla beszámolója

Megosztás Facebookon
Egy közösségi tér munkatársaként látogattam el a műhelyfoglalkozásra, és bár alapvetően tisztában voltam a ciklikusság koncepciójával, nagyon érdekelt, hogy szervezeti szinten ez a szemlélet hogyan tud megvalósulni.    Az alkalom...
Kosár
//
A kosarad üres.
0
//
Megszakítás